Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Pictorul renascentist Leonardo da Vinci a evitat şevaletul şi a combinat culorile direct pe pânză, au anunţat recent oamenii de ştiinţă italieni, care au dezvăluit că au reconstituit operele sale pas cu pas, "ca şi cum l-ar fi privit în timp ce picta".

Folosind un dispozitiv ştiinţific pentru a analiza una dintre picturile lui Leonardo da Vinci, "Madona cu fus", cercetătorii de la Universitatea din Florenţa au anunţat că au putut să identifice, virtual, fiecare mişcare de pensulă pe care celebrul artist italian a făcut-o atunci când a creat această capodoperă în ulei.

Noua tehnologie a demonstrat că Leonardo a evitat să combine culorile pe un şevalet, aşa cum procedau contemporanii lui. În schimb, el a aplicat straturi subţiri de vopsea direct pe pânză în culori diferite, unul peste altul, pentru a conferi imaginilor o textură bogată.

"Că Leonardo a folosit tehnica 'velaturii' este un fapt deja cunoscut, deoarece a scris el însuşi acest lucru într-un tratat despre artă. Însă, pentru prima dată, am reuşit să reconstruim această operă pas cu pas, ca şi cum l-am fi privit în timp ce el picta", a declarat cercetătoarea Cecilia Frosini, care a participat la acest proiect, citată de leonartodavinci.weebly.com.

"Astfel, am putut să identificăm tipurile de materiale pentru pictură pe care le-a folosit, numărul de straturi de culoare pe care le-a aplicat, grosimea lor şi secvenţa lor", a adăugat cercetătoarea italiană.

Opera de artă analizată face parte dintr-o colecţie din New York şi a fost supranumită "Versiunea Ex-Reford", au precizat cercetătorii italieni. Ea este singura versiune - dintr-un lot de mai multe versiuni ale lucrării originale care au supravieţuit până în zilele noastre - despre care oamenii de ştiinţă au afirmat că a fost realizată cu certitudine de Leonardo da Vinci.

Cercetătorii italieni au utilizat şi un dispozitiv denumit "accelerator nuclear", care lansează particule cu viteze foarte mari către suprafaţa tabloului, pentru a descifra astfel tehnica de pictură folosită de creatorul lucrării.

Tehnici artistice

Tehnica sfumato:
Leonardo da Vinci a inventat şi o tehnică prin care a reuşit să "îndulcească" culorile folosind un luciu întunecat în jurul marginilor obiectelor pictate. Această tehnică este cunoscută sub denumirea de "sfumato", ce provine din cuvântul italian "fumo" ("fum"). Metoda produce un efect puternic, în virtutea căruia marginile exterioare ale obiectelor şi persoanelor din tablou par a fi uşor estompate de un fel de ceaţă sau de fum.

Tehnica chiaroscuro:
Leonardo şi-a pictat obiectele şi personajele din tablourile sale în două dimensiuni, captând însă lumina şi umbrele în trei dimensiuni. Această utilizare a luminii şi a umbrelor a fost intitulată "chiaroscuro". Folosirea de către Da Vinci a clarobscurului a reprezentat o inovaţie într-o perioadă în care cele mai multe dintre picturi erau reprezentări plate ale unor obiecte sau persoane. Leonardo a studiat anatomia şi făcea schiţe detaliate ale tuturor subiecţilor din picturile sale. A lăsat în urma lui mult mai multe notiţe şi schiţe în carnetele sale de însemnări decât picturile pe care le-a finalizat.

Leonardo da Vinci este considerat unul dintre cei mai mari pictori din toate timpurile. Două dintre picturile sale, "Mona Lisa" şi "Cina cea de Taină", se numără printre cele mai copiate şi mai imitate picturi din istorie.AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor: Mariana Ionescu, editor online: Ady Ivaşcu)

 

Citiţi şi:

 

* DaVinci500/ ADN-ul lui Leonardo da Vinci ar putea fi descoperit cu ajutorul unei şuviţe de păr

 

DaVinci500/ Cele mai incredibile invenţii ale sale

 

DaVinci500/ Un artist pasionat de anatomie

 

DaVinci500/ Un sculptor foarte talentat, dar fără lucrări finalizate

 

DaVinci500/ Detalii insolite despre ''Cina cea de Taină'' 

 

DaVinci500/ Teorii şi controverse despre mesaje secrete şi coduri ascunse în "Cina cea de Taină" 

 

DaVinci500/ Impactul talentului său de pictor asupra universului artelor 

 

DaVinci500/ Un geniu a cărui moştenire cultural-artistică a intrat în memoria colectivă a omenirii 

 

DaVinci500/ Cine ''îl deţine'' pe Leonardo? Un război cultural se duce între Italia şi Franţa 

 

DaVinci500/ ''Omul Renaşterii'' care a reuşit să schimbe lumea 

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.