

COD PORTOCALIU: 07-06-2025 ora 10 Intre 7 și 8 iunie, intervalul orar 12-21 se va semnala temperaturi deosebit de ridicate, disconfort termic accentuat, caniculă
Gările sunt mai mult decât simple puncte situate pe o linie de cale ferată în care opresc trenurile şi pe care călătorii le traversează grăbiţi. Acesta este conceptul de bază al Hoofdstation (gara principală) din oraşul Groningen, situat în nordul Ţărilor de Jos.
Votată cea mai frumoasă gară din Ţările de Jos în cadrul unui concurs organizat în anul 2019 de NS Stations, responsabilă de funcţionarea a peste patru sute de gări şi ramură a companiei olandeze de căi ferate NS (Nederlandse Spoorwegen), Hoofdstation Groningen se remarcă îndeosebi prin designul impresionant, ce atrage toate privirile, chiar şi ale celor mai grăbiţi călători.
Sursa foto: rijksmonumenten.nl
"Gările reprezintă mai mult decât un loc în care urci şi cobori din trenuri în timp ce te uiţi la telefon', a declarat la acea vreme Gerjan Vasse, social media manager în cadrul NS, care a venit cu ideea sondajului la care au participat peste 10.000 de persoane. 33% dintre respondenţi au considerat că cea mai frumoasă gară din Ţările de Jos este cea din Groningen, pe locul al doilea şi al treilea situându-se în urma voturilor gările principale din Amsterdam (14%), respectiv Rotterdam (11%). "Gările devin din ce în ce mai populare ca locuri de întâlnire, de organizare a unor întrevederi de afaceri sau de cumpărături, iar acest sondaj demonstrează că oamenii apreciază acest lucru", a adăugat Vasse, citat de DutchNews.nl.
Operă a arhitectului Izak (Isaac) Gosschalk (1838 - 1907), gara se distinge prin aspectul impozant, care îi trădează îndelungata istorie şi este "construită într-un amestec virtuos de elemente în stil renascentist şi gotic", potrivit Agenţiei Patrimoniului Cultural (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - RCE) din Ţările de Jos.
Sursa foto: www.visitgroningen.nl
Nu doar exteriorul clădirii impresionează, ci şi interiorul cu aspect de muzeu al acesteia, care oglindeşte designul faţadei şi unde se remarcă mai bine ferestrele ornamentale şi vitraliile, dar mai ales tavanul şi pereţii decoraţi cu picturi pe ceramică realizate de artistul Franciscus Hermanus Bach (1865 - 1956), născut chiar în Groningen.
Prima clădire a gării a fost construită în 1865. Aceasta a fost demolată în 1894, iar lucrările la actuala gară, caracterizată de elemente neo-gotice şi neo-renascentiste, au fost încheiate în luna aprilie 1896. Groningen a devenit de atunci cel mai important nod de transport din nord-estul ţării.
Gara include mai multe perechi de peroane, magazine, restaurante, cafenele şi ale spaţii comerciale, dar şi staţii de autobuz şi o parcare cu spaţii pentru peste 4.000 de biciclete.
Sursa foto: rijksmonumenten.nl
Un pod ce face parte din traseul dedicat pietonilor şi bicicliştilor ce duce către centrul oraşului conectează gara de Groninger Museum, un muzeu de artă modernă şi contemporană, înfiinţat în anul 1894 şi modernizat în 1994. Clădirea cu arhitectură futuristă a acestuia îmbină trăsăturile postmodernismului şi reprezintă unul dintre principalele puncte de atracţie ale oraşului.
Clădirea gării, inclusă pe lista monumentelor naţionale, a fost restaurată în 1999-2000 şi urmează să fie modernizată şi extinsă în contextul creşterii numărului de călători şi a unor noi planuri urbanistice. Potrivit RTV Noord, lucrările de renovare ar trebui să fie finalizate în 2023 şi includ, printre altele, un tunel subteran pentru pietoni şi biciclişti, modificări exterioare pentru construcţia unor clădiri de birouri şi a unui complex rezidenţial, acoperişuri verzi deasupra peroanelor şi modernizarea zonei de sud a gării. De asemenea, o schimbare aşteptată, sala monumentală va redeveni intrarea şi ieşirea principală a gării.
***
Anul European al Căilor Ferate 2021 este o iniţiativă propusă de Comisia Europeană în luna martie 2020 şi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu în decembrie acelaşi an, ca parte din eforturile UE de implementare a Pactului verde european, ce va permite economiei blocului să devină durabilă prin realizarea neutralităţii climatice până în 2050.
În UE transportul feroviar produce sub 0,5 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, reprezentând una dintre cele mai durabile forme de transport de marfă şi de călători. Printre alte beneficii, căile ferate sunt, de asemenea, excepţional de sigure şi conectează oameni şi întreprinderi din întreaga UE prin intermediul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). În pofida acestor avantaje, numai aproximativ 7 % dintre călători şi 11 % din volumul de mărfuri circulă pe calea ferată, semnalează Comisia Europeană.
Anul European al Căilor Ferate are drept scop să promoveze transportul feroviar ca mod de transport durabil, inovator şi sigur. "Mobilitatea noastră viitoare trebuie să fie durabilă, sigură, confortabilă şi accesibilă din punct de vedere financiar. Transportul feroviar ne oferă toate acestea şi chiar mai mult! Anul European al Căilor Ferate ne dă posibilitatea de a redescoperi acest mod de transport'', a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, citată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Pentru această iniţiativă a fost ales 2021 pentru că va fi primul an complet în care normele convenite în cadrul celui de al patrulea pachet feroviar (finalizarea spaţiului feroviar unic european) vor fi puse în aplicare în întreaga UE. De asemenea, 2021 marchează mai multe aniversări importante pentru transportul feroviar: cea de a 20-a aniversare a primului pachet feroviar, cea de a 175-a aniversare a primei legături feroviare dintre două capitale ale UE (Paris-Bruxelles), precum şi 40 ani de TGV (tren de mare viteză) şi 30 ani de ICE (Intercity-Express). Festivalul internaţional de artă EUROPALIA a ales căile ferate ca temă pentru 2021. AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Citiţi şi:
Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Berlin Hauptbahnhof
VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Napoli Afragola
VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Madrid Atocha
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
© 2025 Agenția Națională de Presă AGERPRES
Conținutul acestui site este proprietatea Agenției Naționale de Presă AGERPRES. Este interzisă republicarea sau redistribuirea conținutului fără menționarea sursei.
Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.
Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:
Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.
< | june 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
< | july 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |