COD GALBEN: 26-07-2021 ora 10 Intre 27, 28, 29, 30, 31 iulie Fenomene vizate se va semnala 27, 28, 29, 30, 31 iulie Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Berlin Hauptbahnhof (Berlin Hbf) este principala gară din capitala Germaniei şi unul dintre cele mai aglomerate noduri feroviare din Europa. A fost inaugurată la 26 mai 2006 în prezenţa cancelarului german Angela Merkel, cu câteva zile înainte de debutul celei de-a 18-a ediţii a Campionatului Mondial de Fotbal.

 

Foto: (c) OMER MESSINGER / EPA


 

Situată în centrul oraşului, la zece minute de mers pe jos de clădirea Parlamentului (Reichstag) şi la 15 minute de Poarta Brandenburg, Berlin Hauptbahnhof, care este amplasată pe locul fostei gări Lehrter Bahnhof, grav avariată în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, arată ca "o navă spaţială gigantică ce a aterizat în mijlocul Berlinului", după cum scria ziarul Stuttgarter Nachrichten la momentul inaugurării.

Cu structura sa futuristă, transparentă, şi acoperişul boltit, din oţel şi sticlă, caracteristici ce permit cu generozitate pătrunderea luminii naturale pe peroane şi conferă senzaţia de spaţiu, vasta clădire Berlin Hauptbahnhof reflectă arhitectura bogată şi eclectică a capitalei de astăzi şi reprezintă, totodată, un important simbol al reunificării şi modernizării.

 

Sursa foto: visitberlin.de


 

Ideea construcţiei acestui nod feroviar s-a născut imediat după căderea Zidului Berlinului, din necesitatea impusă de noul context, însă Berlin Hauptbahnhof s-a concretizat mulţi ani mai târziu.

Lucrările de construcţie ale gării centrale din Berlin au costat aproximativ 700 de milioane de euro, conform The Guardian şi Deutsche Welle, şi au durat aproape zece ani, fiind marcate de amânări controversate, determinate, printre altele, de provocări neprevăzute, precum infiltrarea apei subterane, dar şi de dificultăţile tehnice de execuţie a anumitor elemente ale construcţiei.

 

Sursa foto: wdr.de


 

Secţiunea sudică a acoperişului structurii est-vest a gării a fost dotată cu un sistem fotovoltaic integrat, în funcţiune din 2003. Pe o suprafaţă de aproximativ 1.700 de metri pătraţi au fost montate 780 de module solare cu 78.000 de celule. Potrivit societăţii feroviare Deutsche Bahn, sistemul fotovoltaic furnizează aproape două procente din consumul anual de energie electrică al gării.

Important nod feroviar local, naţional şi european, Berlin Hauptbahnhof, cu o lungime de 430 de metri, oferă nenumărate posibilităţi de petrecere a timpului. Construită pe cinci niveluri, gara cu aspect futurist este un adevărat mall, având circa 80 de unităţi comerciale - magazine, farmacii, supermarket, restaurante şi altele - majoritatea deschise în fiecare zi a săptămânii pentru cei aproximativ 300.000 de călători şi vizitatori zilnici, conform Deutsche Bahn.

 

Sursa foto: visitberlin.de


 

Lungimea planificată iniţial a acoperişului a fost scurtată până la 321 de metri astfel încât întreaga construcţie să fie terminată la timp pentru Campionatul Mondial de Fotbal. După mai mulţi ani în care societatea feroviară a păstrat depozitate materialele necesare pentru prelungirea până la 450 de metri a acoperişului gării, aşa cum fusese gândit de arhitectul Meinhard von Gerkan, în cele din urmă s-a luat decizia revânzării grinzilor de oţel şi a panourilor de sticlă rămase. Prelungirea acoperişului ar fi implicat costuri suplimentare de circa 145 de milioane de euro şi perturbări timp de nouă luni a circulaţiei trenurilor, potrivit berlin.de.

În faţa intrării nordice a gării se află sculptura "Rolling Horse" a artistului Jurgen Goertz, un cal în formă circulară care se uneşte cu o roată de tren. Opera de artă, de aproximativ 10 metri înălţime şi 35 de tone, conţine elemente din vechea gară Lehrter, integrate în baza sculpturii.

 

Foto: (c) ALEXANDER BECHER / EPA


 

***

Anul European al Căilor Ferate 2021 este o iniţiativă propusă de Comisia Europeană în luna martie 2020 şi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu în decembrie acelaşi an, ca parte din eforturile UE de implementare a Pactului verde european, ce va permite economiei blocului să devină durabilă prin realizarea neutralităţii climatice până în 2050.

 

Sursa foto: gmp.de


 

În UE transportul feroviar produce sub 0,5 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, reprezentând una dintre cele mai durabile forme de transport de marfă şi de călători. Printre alte beneficii, căile ferate sunt, de asemenea, excepţional de sigure şi conectează oameni şi întreprinderi din întreaga UE prin intermediul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). În pofida acestor avantaje, numai aproximativ 7 % dintre călători şi 11 % din volumul de mărfuri circulă pe calea ferată, semnalează Comisia Europeană.

 

Foto: (c) Shan Yuqi  / Xinhua


 

Anul European al Căilor Ferate are drept scop să promoveze transportul feroviar ca mod de transport durabil, inovator şi sigur. "Mobilitatea noastră viitoare trebuie să fie durabilă, sigură, confortabilă şi accesibilă din punct de vedere financiar. Transportul feroviar ne oferă toate acestea şi chiar mai mult! Anul European al Căilor Ferate ne dă posibilitatea de a redescoperi acest mod de transport'', a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, citată într-un comunicat al Comisiei Europene.

 


Pentru această iniţiativă a fost ales 2021 pentru că va fi primul an complet în care normele convenite în cadrul celui de al patrulea pachet feroviar (finalizarea spaţiului feroviar unic european) vor fi puse în aplicare în întreaga UE. De asemenea, 2021 marchează mai multe aniversări importante pentru transportul feroviar: cea de a 20-a aniversare a primului pachet feroviar, cea de a 175-a aniversare a primei legături feroviare dintre două capitale ale UE (Paris-Bruxelles), precum şi 40 ani de TGV (tren de mare viteză) şi 30 ani de ICE (Intercity-Express). Festivalul internaţional de artă EUROPALIA a alesese deja căile ferate ca temă pentru 2021.AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Anda Badea)

 

Sursa foto: deutschebahn.com

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.