Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Transportul portuar maritim a înregistrat în primele trei luni ale anului în curs o scădere cu 3,1% faţă de trimestrul I din 2020, volumul mărfurilor descărcate crescând cu 0,5%, în timp ce volumul de mărfuri încărcate s-a diminuat cu 6,3%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Scăderea cu 3,1% a volumului total este cauzată de diminuările înregistrate de transportul naţional cu 21,4% şi de transportul de tranzit cu 14,4%; transportul internaţional pe căi navigabile interioare a marcat creştere cu 22,0%.

Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat 11,79 milioane de tone, iar transportul maritim de containere a însumat 153.000 TEU (echivalent douăzeci de picioare), în cursul trimestrului I 2021.

În aceeaşi perioadă, pe căi navigabile interioare au fost transportate 7,253 milioane de tone mărfuri şi 80 TEU şi, respectiv, 3,65 miliarde tone - kilometri (tona - kilometru: unitate de măsură pentru transportul unei tone de mărfuri pe o navă pe distanţa de un kilometru) şi 67.000 TEU - kilometri.

În trimestrul I 2021, raportat la trimestrul I 2020, activitatea din porturile care permit operarea navelor maritime a marcat scăderi pentru majoritatea porturilor. Porturile în care au fost înregistrate cele mai mari volume de mărfuri în decursul perioadei cercetate sunt: Constanţa, cu o pondere de 94,7% în total, şi Galaţi, cu 4,0%.

În cursul trimestrului I 2021, a fost transportat cu preponderenţă tipul de încărcătură vrac solid, cu o pondere de 57,3% în totalul mărfurilor încărcate şi descărcate. Acelaşi tip de încărcătură a dominat încărcările de mărfuri (74,2%), pentru descărcări cea mai însemnată pondere fiind înregistrată de tipul de încărcătură vrac lichid (41,6%).

În trimestrul I 2021, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Rusia (2,586 milioane de tone) şi Turcia (2 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, cele mai mari cantităţi de mărfuri transportate au fost înregistrate în parteneriat cu Spania (643.000 de tone) şi Grecia (389.000 de tone).

La nivelul trimestrului I 2021, au fost încărcate volume mai însemnate din tipul de mărfuri - conform clasificării NST 2007: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit - în proporţie de 64,3%. În ceea ce priveşte mărfurile descărcate, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de tipul de mărfuri cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale - cu 39,8%.

În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în trimestrul I 2021 au fost din tipul de încărcătură vrac solid (75,3%), pentru descărcări predominând tipul de încărcătură vrac lichid - în proporţie de 43,6%. Referitor la tipul de mărfuri NST 2007, în portul Constanţa au fost încărcate cu preponderenţă produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit - în proporţie de 65,6%, pentru mărfurile descărcate ponderea fiind deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale (41,0%).

În context european, datele statistice publicate de Comisia Europeană - Eurostat - la nivelul trimestrului I 2020, prezintă România pe locul al cincisprezecelea la volumul total de mărfuri încărcate şi descărcate în principalele porturi, între cele 22 de state membre ale Uniunii Europene care, conform legislaţiei, raportează date privind transportul portuar maritim. Potrivit datelor, în trimestrul I al anului trecut, din volumul total al mărfurilor încărcate şi descărcate în principalele porturi europene, patru state membre, respectiv Ţările de Jos, Spania, Italia şi Belgia, înregistrau 53,3% din volumul total al încărcărilor şi descărcărilor din transportul portuar maritim.

Potrivit INS, în primul trimestru al anului 2021, majoritatea indicatorilor, respectiv volumul transportului de mărfuri (mii tone) şi transportul de containere au marcat scăderi faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, excepţie făcând volumul transportului pe căi navigabile interioare (mii tone-kilometri), care a marcat creştere faţă de trimestrul I 2020. Porturile în care au fost înregistrate cele mai mari volume de mărfuri (mii tone) în transport pe căi navigabile interioare în trimestrul I 2021 sunt Constanţa (56,6%) şi Galaţi (13,9%).

Eurostat prezintă România pe locul al treilea, valori în tone - kilometri, în trimestrul I al anului 2020, între statele membre care, conform legislaţiei, raportează date statistice privind volumul transportului pe căi navigabile interioare. Din punctul de vedere al volumului de mărfuri transportate pe căi navigabile interioare exprimat în tone, România se poziţiona pe locul al cincilea.

TEU (echivalent douăzeci de picioare) este o unitate de măsură standard utilizată pentru înregistrarea containerelor după mărime şi descrierea capacităţilor navelor port - container şi terminalelor portuare. Un container de 20 picioare ISO este egal cu un TEU. AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Mihaela Dicu, editor online: Gabriela Badea) 

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.