COD GALBEN: 17-06-2021 ora 10 Intre 17 iunie, ora 12:00 – 17 iunie, ora 21:00 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată COD GALBEN: 17-06-2021 ora 10 Intre 17 iunie, ora 21:00 – 18 iunie, ora 12:00 se va semnala ploi însemnate cantitativ COD GALBEN: 17-06-2021 ora 19 Intre 19:10 si 20:00 se va semnala averse care vor acumula peste 20...25 l/mp, descărcări electrice, intensificări ale vântului, grindină. in Județul Dâmboviţa;

Sonda Juno a agenţiei spaţiale americane NASA a furnizat primele imagini din ultimele două decenii realizate de la mică distanţă ale celui mai mare satelit natural al planetei Jupiter, informează The Guardian şi EFE.

Juno a trecut luni pe lângă Ganymede, satelitul îngheţat al lui Jupiter, la o distanţă de 1.038 de kilometri de acesta.

Ultima dată când o sondă spaţială s-a apropiat atât de mult de acesta a fost în anul 2000, când Galileo a NASA a trecut pe lângă cea mai mare Lună din sistemul nostru solar.

NASA a publicat marţi cele două imagini surprinse de Juno, în care pot fi observate craterele lui Ganymede şi formaţiuni lungi şi înguste, posibil asociate plăcilor tectonice. În una dintre imagini se poate vedea partea îndepărtată a satelitului natural, aflată în opoziţie faţă de Soare.

''Nicio sondă spaţială nu s-a apropiat atât de mult această Lună-mamut în ultima generaţie'', a declarat Scott Bolton, cercetător principal în cadrul proiectului Juno, de la Southwest Research Institute din San Antonio.

''Ne vom acorda o perioadă de timp înainte de a trage concluzii ştiinţifice, dar până atunci putem pur şi simplu să ne minunăm de acest miracol celest - singura Lună din sistemul nostru solar mai mare decât planeta Mercur'', a adăugat Bolton.

Ganymede este unul dintre cele 79 de Luni cunoscute din jurul planetei Jupiter, o gigantă gazoasă.

Astronomul italian Galileo Galilei a fost cel care a descoperit pe Ganymede, în 1610, alături de următoarele trei cei mai mari sateliţi naturali ai lui Jupiter.

Lansată în urmă cu un deceniu, sonda Juno fără echipaj uman orbitează Jupiter de cinci ani.

Juno va trimite zilele următoare mai multe imagini realizate în timpul trecerii sale prin apropierea Ganymede, iar întâlnirea sa cu Luna joviană ar putea oferi informaţii despre compoziţia acesteia, ionosfera, magnetosfera şi stratul de gheaţă, notează EFE. Totodată, oamenii de ştiinţă estimează că vor putea obţine date privind nivelul de radiaţii, ce vor putea fi utilizate de viitoare misiuni lansate către în sistemul jovian.

Sonda Juno, de mărimea unui teren de baschet, este prima proiectată să funcţioneze în centrul centurii de radiaţii a lui Jupiter şi prima care ajunge la o distanţă de 2.575 de kilometri de stratul său superior de nori.AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mihaela Moise, editor online: Ada Vîlceanu)