Oamenii de ştiinţă experimentează noi sisteme de comunicare cu plantele, prin organisme vegetale carnivore manipulate de la distanţă sau vegetaţie ce semnalează când este afectată de o boală, relatează marţi AFP.

În Singapore, o echipă de cercetători a conectat plante la electrozi capabili să detecteze semnale electrice slabe pe care organismele vegetale le emit în mod natural. Ei au folosit această tehnologie pentru a determina o plantă carnivoră să îşi închide ''fălcile'', alcătuite din doi lobi, în urma unui semnal emis de pe un smartphone.

Cercetătorii au conectat ulterior unul dintre lobi la un braţ robotic pentru a apuca un fragment subţire de sârmă, de o jumătate de milimetru şi un obiect mic în cădere.

Această tehnologie se află încă la început, însă cercetătorii sunt de părere că ar putea fi utilizată în viitor pentru a proiecta ''roboţi-plante'', capabili să manipuleze obiecte prea fragile pentru braţele rigide ale roboţilor convenţionali.

''Aceste specii de roboţi naturali ar putea interacţiona cu alţi roboţi artificiali pentru a crea sisteme hibride'', a explicat pentru AFP Chen Xiaodong, autorul unui studiu publicat de Universitatea Tehnologică Nanyang (NTU) din Singapore.

Rămân însă numeroase probleme de rezolvat. Spre exemplu, oamenii de ştiinţă pot stimula închiderea ''fălcilor'' plantei carnivore, dar încă nu le pot deschide, un proces care în natură durează zece ore sau mai mult.

Alertă de boală

Sistemul poate, de asemenea, să detecteze semnale slabe emise de plante, dând naştere posibilităţii ca fermierii să fie alertaţi când plantele lor se îmbolnăvesc, într-un stadiu incipient.

''Prin monitorizarea semnalelor electrice emise de plante, putem fi capabili să detectăm posibile semnale de suferinţă şi anomalii'', a precizat Chen. ''Fermierii pot afla că o boală se răspândeşte, chiar înainte de apariţia simptomelor evidente'', a adăugat el.

Oamenii de ştiinţă sunt de multă vreme conştienţi de existenţa semnalelor electrice emise de plante, însă suprafaţa neregulată şi fragilă a acestora a îngreunat ataşarea senzorilor.

Cercetătorii de la NTU au proiectat însă electrozi cu textura moale a filmului de plastic, ce pot fi ataşaţi de o plantă pentru a detecta semnalele într-un mod mai fiabil. Aceştia sunt lipiţi cu ''termogel'', un lichid ce se transformă în gel la temperatura camerei.

Şi alţi cercetători urmează acest drum. În 2016, o echipă de la Institutul de Tehnologie Massachusetts (MIT) a utilizat frunze de spanac pe post de detectoare capabile să trimită un e-mail oamenilor de ştiinţă atunci când erau detectate materiale explozive în subsol. Cercetătorii au plasat nanotuburi de carbon care puteau emite un semnal fluorescent atunci când rădăcinile plantelor detectau compuşi nitroaromatici, găsiţi adesea în explozivi. Semnalul era citit de o cameră cu infraroşu care trimitea un mesaj oamenilor de ştiinţă. AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Codruţ Bălu, editor online: Simona Aruştei)