COD PORTOCALIU: 19-06-2021 ora 10 Intre 19 iunie, ora 23:00 – 20 iunie, ora 23:00Fenomene vizate: se va semnala 19 iunie, ora 23:00 – 20 iunie, ora 23:00Fenomene vizate

Oamenii de ştiinţă au descoperit, într-o regiune sălbatică din Patagonia, Argentina, fosilele a ceea ce ar putea fi cel mai vechi membru cunoscut al grupului titanozaurilor, care cuprinde animalele terestre cu cele mai mari dimensiuni din istoria Terrei, informează Reuters.

Cercetătorii au precizat luni că fosilele aparţin unei specii de dinozaur denumită Ninjatitan zapatai, care a trăit în urmă cu 140 de milioane de ani, în timpul Cretacicului. Potrivit oamenilor de ştiinţă, Ninjatitan a fost identificat ca fiind un titanozaur, un grup de dinozauri cu gâtul lung, care se hrăneau cu plante şi se deplasau pe patru picioare asemănătoare unor piloni.

Rămăşiţele scheletului incomplet au fost descoperite la sud de oraşul Neuquen. Potrivit cercetătorilor, Ninjatitan a demonstrat că titanozaurii au apărut pentru prima dată ca grup anterior perioadei care se credea până acum.

''Este cea mai veche descoperire cunoscută, nu doar din Argentina, ci din întreaga lume'', a declarat conducătorul studiului, Pablo Gallina, cercetător în cadrul Consiliului Naţional pentru Cercetare Ştiinţifică şi Tehnică din Argentina (CONICET). ''Prezenţa titanozaurilor a fost atestată în mai multe locuri din lume, dar cele mai vechi descoperiri cunoscute erau mai recente decât aceasta''.

Cu o lungime de circa 20 de metri, Ninjatitan era un dinozaur de mari dimensiuni, mult mai mici însă decât titanozaurii mai târzii, cum ar fi Argentinosaurus, care ajungea la o lungime de circa 35 de metri. Cercetătorii au mai spus că prezenţa unui astfel de titanozaur timpuriu în Patagonia susţine ideea că acest grup îşi are originea în emisfera sudică.

Cercetarea a fost publicată în revista ştiinţifică Ameghiniana.

Titanozaurii fac parte dintr-un grup mai extins de dinozauri denumiţi sauropode, care include şi alte varietăţi cu structuri similare ale trunchiului, cum ar fi Brontosaurus şi Diplodocus, care au trăit în America de Nord în perioada Jurasicului, anterioară Cretacicului.

Câţiva titanozauri care au trăit în Patagonia au căpătat proporţii gigantice, precum Argentinosaurus, Patagotitanul şi Dreadnoughtus.

Jose Luis Carbadillo, un alt cercetător din cadrul CONICET, a declarat pentru publicaţia unei universităţi locale, că vârsta rămăşiţelor de Ninjatitan i-ar fi putut determina pe cercetători să creadă că osemintele aparţin unui grup de dinozauri care a precedat titanozaurii.

''În Patagonia, titanozaurii sunt cunoscuţi că ar fi trăit cu mai puţin de 120 de milioane de ani în urmă'', a spus acesta.AGERPRES/(AS-autor: Simona Tatu, editor: Codruţ Bălu, editor online: Ady Ivaşcu)