COD PORTOCALIU: 20-06-2021 ora 10 Intre 20 iunie, ora 10:00 – 21 iunie, ora 02:00 se va semnala instabilitate atmosferică COD GALBEN: 20-06-2021 ora 10 Intre 21 iunie, ora 11:00 – 21 iunie, ora 22:00 se va semnala instabilitate atmosferică

Misiunea Ariel, dotată cu un telescop spaţial care va studia atmosfera unei selecţii de exoplanete, a fost ''adoptată'' în mod formal joi de Agenţia Spaţială Europeană (ESA), potrivit unui comunicat, informează AFP.

Preconizată a fi lansată în 2029, misiunea s-a aflat până în prezent în faza de studiu. Decizia ESA presupune trecerea în stadiul de aplicare şi va deschide calea pentru un apel la oferte pentru construcţia telescopului.

Plasată la punctul Lagrange 2, o poziţie teoretică situată la circa 1,5 milioane de kilometri de Terra, Ariel va avea drept misiune observarea planetelor temperate şi a celor fierbinţi, cu dimensiuni de la cele similare unui Super-Terra - asemenea planetei noastre sau mai mari - până la giganţi gazoşi de talia lui Jupiter.

Până în prezent, au fost inventariate peste 4.000 de exoplanete, corpuri cereşti orbitând în jurul unei stele alta decât Soarele.

Prima exoplanetă a fost identificată în 1995.

Telescopul Ariel va utiliza un spectometru în domeniul vizibil şi infraroşu pentru a analiza amprenta chimică şi profilul de temperatură al atmosferei unei exoplanete atunci când aceasta ''tranzitează'' sau trece prin faţa unei stele.

Ariel, care se va concentra pe o selecţie de circa o mie de corpuri cereşti într-o perioadă de patru ani, va fi cea de-a treia misiune din cadrul ESA dedicată studiului exoplanetelor.

Cheops, lansată în decembrie 2019, este deja în curs de a caracteriza câteva dintre acestea, mai exact să determine, spre exemplu, cu ajutorul altor instrumente, dacă exoplaneta respectivă este gazoasă sau telurică.

Plato, care va fi lansat în 2026, se va concentra pe planetele telurice ce orbitează o stea similară Soarelui, într-o regiune a universului aşa-zisă ''locuibilă'', adică acolo unde ar putea exista apă pe suprafaţa acestora. AGERPRES/(AS-autor: Simona Tatu; editor: Mihaela Nicolaescu, editor online: Simona Aruştei)