Telescopul Spaţial Hubble a obţinut o nouă imagine de înaltă rezoluţie a unei maternităţi stelare îndepărtate, imagine ce a fost publicată de NASA pentru a marca cea de-a 30-a aniversare a primului telescop spaţial din istorie, transmite vineri Press Association.

În fiecare an, de ziua telescopului Hubble, NASA şi ESA dau publicităţii o imagine nouă şi deosebită din cosmos, obţinută cu ajutorul telescopului.

Această maternitate stelară gigantică, formată din două nebuloase din apropierea Căii Lactee, NGC 2014 şi respectiv NGC 2020, la distanţa de aproximativ 163.000 de ani lumină, a primit denumirea de "Reciful cosmic" datorită culorilor vii care amintesc de recifele de corali.

Stelele care strălucesc în această imagine sunt de cel puţin 10 ori mai masive decât Soarele, dar au o viaţă scurtă, de ordinul milioanelor de ani, pe când stelele mai mici, aşa cum este Soarele, sunt mai stabile şi au speranţa de viaţă de ordinul miliardelor de ani.

Dintre descoperirile făcute cu ajutorul lui Hubble mai amintim estimarea vârstei Universului la aproximativ 13,8 miliarde de ani, precum şi descoperirea faptului că Universul nu doar că se extinde în continuu, în toate direcţiile, ci şi că se extinde accelerat, o descoperire recompensată cu Premiul Nobel pentru Fizică în 2011.

Telescopul Hubble a fost trimis pe orbita Pământului la 24 aprilie 1990 pentru a obţine imagini de la galaxii îndepărtate, planete şi găuri negre supermasive din nucleele galactice active.

În cei 30 de ani de activitate, Hubble a realizat aproximativ 1,4 milioane de observaţii astronomice, iar datele adunate cu ajutorul său au fost folosite în peste 17.000 de studii ştiinţifice, conform Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), care operează acest telescop alături de NASA.

Chiar şi după 30 de ani de activitate, Hubble nu dă încă semne de oboseală.

"Telescopul Spaţial Hubble a aprins imaginaţia unei întregi generaţii, fiind o sursă de inspiraţie nu doar pentru oamenii de ştiinţă, dar aproape pentru fiecare", a comentat directorul ştiinţific al ESA profesorul Gunther Hasinger.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Mariana Ionescu, editor online: Irina Giurgiu)