După ce a deschis "ochii" către univers în urmă cu 30 de ani, Telescopul Spaţial Hubble a dezvăluit unele dintre cele mai uimitoare imagini ale universului surprinse vreodată. Cu capacitatea sa de a înregistra imagini în lungimi de undă ale spectrului luminos care variază de la ultraviolet la infraroşu apropiat, telescopul foloseşte cercetarea imagistică şi spectroscopia pentru a face disponibile amplele sale descoperiri. Prezentăm mai jos zece dintre cele mai spectaculoase imagini create cu ajutorul telescopului Hubble, potrivit spacetelescope.org.

Westerlund 2 - Un foc de artificii celest

Imaginea roiului de stele Westerlund 2, înfăţişând o tapiserie uimitoare de astre tinere strălucind pline de viaţă asemănătoare unui foc de artificii, a fost dată publicităţii cu ocazia celei de-a 25-a aniversări a Telescopului Spaţial Hubble, în 2015.

Foto: (c) NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA), A. Nota (ESA/STScI), and the Westerlund 2 Science Team

Elementul central al fotografiei este un cluster stelar format din circa 3.000 de astre, care poartă numele astronomului suedez Bengt Westerlund, descoperitorul acestei formaţiuni în anii 1960. Roiul are în alcătuire o pepinieră de stele cunoscută sub denumirea Gum 29, aflată la o distanţă de 20.000 de ani lumină de Terra, în constelaţia Carina.

Instrumentul Wide Field Camera 3 al Hubble a captat imaginea cu ajutorul luminii în aproape infraroşu, care a străpuns vălul de praf ce învăluie pepiniera stelară, oferind astronomilor o privire clară asupra nebuloasei şi a densei concentraţii de stele din centrul roiului. Clusterul are un diametru cuprins între 6 şi 13 ani lumină.

Pilonii creaţiei

Deşi Hubble a realizat multe fotografii impresionante ale universului, există un instantaneu care iese fără doar şi poate în evidenţă. Realizată în 1995, fotografia a primit numele "Pilonii creaţiei" şi înfăţişează detalii inedite a trei coloane gigantice de gaz rece scufundate în lumina ultraviolet a unui roi de stele tinere şi masive aflat într-o mică regiune din Nebuloasa Vulturului sau M16, o pepinieră vastă de stele aflată la 6.500 de ani-lumină de Terra. Culorile din fotografie corespund emisiilor diferite al unor elemente chimice: albastru desemnează degajările de oxigen, portocaliul, pe cele de sulf, în timp ce hidrogenul şi azotul sunt verzi.

Foto: (c) NASAESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

În 2015, cu ocazia celui de-al 25-lea an al prezenţei telescopului pe orbită, Hubble a dat publicităţii o versiune mai clară a acestei imagini, combinând mai multe expuneri pentru a asambla un cadru mai larg. Pilonii au o înălţime de circa 5 ani-lumină. Forma întunecată, asemănătoare unor degete din partea dreaptă jos a imaginii ar putea fi o versiune mai mică a pilonilor giganţi. Noua imagine a fost realizată cu versatila şi agera Wide Field Camera 3.

Imaginea a devenit emblematică apărând în filme, emisiuni de televiziune, tricouri, feţe de pernă şi chiar pe o emisiune filatelică.

Un trandafir galactic

Foto: (c) NASA, ESA and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Imaginea, publicată în 2011, cu ocazia celei de-a 21-a aniversări a telescopului, înfăţişează interacţiunea a două galaxii pereche denumite Arp 273. Discul galaxiei mai mari este distorsionat într-o formă asemănătoare unui trandafir de către forţa gravitaţională exercitată de galaxia-pereche de dedesubtul acesteia. Fâşia de puncte albastre, asemănătoare unor nestemate, din partea superioară a imaginii reprezintă lumina combinată a roiurilor de stele strălucitoarea şi tinere.

Un roi de stele într-o explozie de viaţă nouă

Asemenea unui foc de artificii multicolor, imaginea înfăţişează un roi strălucitor de stele tinere şi incandescente, denumit NGC 3603. Clusterul este înconjurat de nori de gaz interstelar şi praf - materia brută pentru formarea de noi astre. Nebuloasa este localizată la o distanţă de 20.000 de ani lumină, în constelaţia Carina.

Foto: (c) NASA, ESA and the Hubble Heritage (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration

Atmosfera este liniştită doar în aparenţă. Radiaţia ultraviolet şi curenţii stelari violenţi au săpat o cavitate enormă în stratul de gaze şi praf care învăluie roiul, oferind o viziune neobstrucţionată a roiului stelar.

Roiuri stelare asemenea NGC 3603 oferă informaţii esenţiale pentru înţelegerea originii stelelor masive în universul îndepărtat şi străvechi.

Imaginea a fost captată în august 2009 şi decembrie 2009 cu ajutorul instrumentului Wide Field Camera 3 atât în lumină vizibilă, cât şi în infraroşu, care localizează aura de sulf, hidrogen şi fier.

Nebuloasa Bubble

Nebuloasa Bubble măsoară 7 ani-lumină în diametru - aproape o dată şi jumătate distanţa de la Soarele nostru la cel mai apropiat vecin al său stelar, Alfa Centauri - şi se află la o distanţă de 7.100 de ani-lumină de Terra, în constelaţia Cassiopeia.

Foto: (c) NASA, ESA, Hubble Heritage Team

Steaua muribundă din care a luat naştere nebuloasa este de 45 de ori mai masivă ca soarele din sistemul nostru galactic. Gazele din compoziţia stelei devin atât de încinse încât sunt degajate sub forma unui "curent stelar" care se deplasează cu peste 4 milioane de mile pe oră. Această revărsare pulverizează gazul rece, interstelar aflat în faţa sa, formând marginea exterioară a bulei asemenea unui plug de zăpadă care împrăştie zăpada în timp ce se deplasează înainte.

Gazele încălzite la temperaturi diferite sunt înfăţişate în culori diferite: oxigenul este suficient de încins pentru a emite lumină albastră în bula din vecinătatea stelei, în timp ce pilonii mai reci sunt galbeni, combinând lumina hidrogenului cu cea a nitrogenului.

Imaginea a fost surprinsă în lumină vizibilă de Wide Field Camera 3 în februarie 2016.

Galaxiile Antennae

Imaginea reprezintă galaxiile Antennae, două galaxii în spirală care au început să interacţioneze cu câteva sute de milioane de ani în urmă, una dintre cele mai apropiate şi tinere exemple de coliziune între galaxii. În timpul ciocnirii, se vor forma miliarde de stele. Cele mai strălucitoare şi mai compacte astfel de pepiniere astrale poartă denumirea de super-roiuri. Aproape jumătate dintre obiectele difuze imortalizate în imaginea Hubble sunt roiuri tinere care conţin zeci de mii de stele. Petele portocalii la stânga şi la dreapta centrului imaginii sunt cele două miezuri ale galaxiilor originale, formate în principal din stele străvechi întrepătrunse de filamente de praf care, în imagine, apar în nuanţe maro. Cele două galaxii sunt punctate cu pepiniere stelare înconjurate de hidrogen gazos strălucitor înfăţişat în nuanţe de roz în imagine.

Foto: (c) ESA/Hubble & NASA

Imaginea a fost dată publicităţii în anul 2006.

Nebuloasa Cap de Cal - vedere în infraroşu

Imaginea, dată publicităţii cu ocazia clei de-a 23-a aniversări a telescopului, înfăţişează o regiune de cer din constelaţia Orion, care se înalţă asemenea unui cal-de-mare gigantic din valurile agitate de praf şi gaze ale Nebuloasei Cap de Cal, cunoscută sub denumirea Barnard 33.

Foto: (c) NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (AURA/STScI)

Fotografia este realizată în infraroşu, lungimile de undă mai mari decât cele ale luminii vizibile făcând posibilă străpungerea stratului de praf care ascunde de obicei regiunile din centrul nebuloasei. Rezultatul este mai degrabă o structură diafană şi fragilă alcătuită din valuri delicate de gaz - foarte diferită de înfăţişarea nebuloasei în lumină vizibilă.

Monstrul magnetic NGC 1275

Foto: (c) NASAESA and Andy Fabian (University of Cambridge, UK)

Impresionanta imagine a NGC 1275 a fost realizată folosind Advanced Camera for Surveys a telescopului Hubble în iulie şi august 2006. Fotografia înfăţişează până în cele mai mici detalii structura fragilă din filamente asemenea unei dantele de culoare roşiatică din jurul galaxiei centrale NGC 1275. Filamentele sunt reci, în ciuda faptului că sunt înconjurate de gaze atingând circa 55 de milioane de grade Celsius, şi sunt suspendate într-un câmp magnetic care le menţine structura şi demonstrează cum energia din gaura neagră centrală este transferată către gazul înconjurător.

Aglomeraţie de galaxii

Hubble a surprins aproape 10.000 de galaxii în această cea mai detaliată imagine a cosmosului în lumină vizibilă. Denumită Hubble Ultra Deep Field, aglomeraţia de galaxii reprezintă un exemplu de miez "adânc" al universului, traversând miliarde de ani-lumină.

Instantaneul cuprinde galaxii de vârste, mărimi, forme şi culori diferite. Galaxiile mici, în nuanţe de roşu, circa 100, ar putea fi cele mai îndepărtate cunoscute, care existau în vremea când universul avea doar 800 de milioane de ani. Galaxiile mai apropiate - sub forma unor spirale şi elipse de dimensiuni mai mari, mai strălucitoare - au existat cu 1 miliard de ani în urmă, când vârsta cosmosului era de 13 miliarde de ani.

Foto: (c) NASAESA, and S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team

Pentru realizarea imaginii, a fost nevoie de 800 de expuneri pe parcursul a 400 de rotaţii efectuate de Hubble pe orbita Terrei, în timpul a 11,3 zile în perioada 24 septembrie 2003 - 16 ianuarie 2004.

Maiestuoasa Galaxie Sombrero

Galaxia Sombrero, sau Messier 104 (M104), una dintre cele mai fotogenice galaxii din univers, este alcătuită dintr-un miez sub formă de bulb înconjurat de liniile groase din praf care formează o structură în spirală. A fost botezată sombrero datorită asemănării sale cu o pălărie tradiţională mexicană.

Foto: (c) NASA/ESA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)