COD GALBEN: 07-12-2019 Intre 05:00 si 09:00 se va semnala ceată ce determină scăderea vizibilităţii local sub 200 m şi izolat sub 50 m in Județul Gorj, Județul Olt, Județul Vâlcea, Județul Dolj; COD GALBEN: 07-12-2019 Intre 04:00 si 09:00 se va semnala local ceață care determină scăderea vizibilității sub 200 m, izolat sub 50 m in Județul Bacău, Județul Vrancea; COD GALBEN: 07-12-2019 Intre 02:00 si 08:00 se va semnala ceaţă care determină scăderea vizibilităţii, local sub 200 m, izolat sub 50 m in Județul Cluj; COD GALBEN: 07-12-2019 Intre 02:00 si 08:00 se va semnala local ceață care determină reducerea vizibilității sub 200 m și izolat sub 50 m, asociată și cu depuneri de chiciură in Județul Alba, Județul Alba, Județul Covasna, Județul Braşov, Județul Mureş, Județul Harghita, Județul Sibiu;

Cercetători israelieni au dezvoltat o bacterie care se hrăneşte doar cu dioxid de carbon, a anunţat miercuri Weismann Institute for Science (WIS) din Rehovot, un oraş din partea centrală a Israelului, informează Xinhua.

Aceste bacterii, care îşi dezvoltă întreaga masă corporală din carbonul existent în aer, ar putea contribui la conceperea unor tehnologii viitoare pentru a reduce acumulările de gaze cu efect de seră în atmosfera terestră şi pentru a lupta astfel împotriva încălzirii globale.

Potrivit noului studiu, publicat în revista Cell, bacteriile create de cercetătorii israelieni au renunţat complet la consumul de glucide, după un proces evolutiv ce a durat aproape un deceniu.

Experţii israelieni au reuşit astfel "să reprogrameze" bacteria E.coli, care consumă zaharuri şi eliberează în aer dioxid de carbon, pentru ca ele să folosească dioxidul de carbon din mediul înconjurător pentru a produce glucidele de care au nevoie pentru dezvoltarea propriilor celule.

Oamenii de ştiinţă au identificat genele care sunt esenţiale în cadrul acestui proces şi au adăugat unele dintre ele în genomul bacteriei în timpul unor experimente de laborator.

În plus, cercetătorii au inserat în aceste bacterii o genă care le permite acestora să primească energie de la o substanţă denumită "formiat" (sare a acidului formic, n.r.).

Acest fapt nu a fost suficient pentru a determina bacteriile să îşi modifice dieta, fiind nevoie de o serie de "procese evolutive de laborator" pentru ca bacteriile să renunţe gradual la consumul de glucide.

În fiecare etapă a procesului, bacteriile de cultură au primit cantităţi tot mai mici de glucide şi, în acelaşi timp, au primit cantităţi tot mai mari de dioxid de carbon şi de formiat.

Urmaşii bacteriilor iniţiale au renunţat astfel gradual la dependenţa de glucide, până când, după aproximativ şase luni de ajustare la noua lor dietă, unele dintre ele au realizat acea transformare nutriţională completă.

Oamenii de ştiinţă consideră că obiceiurile "sănătoase" ale acelor bacterii s-ar putea dovedi a fi unele dintre cele mai benefice pentru Terra.

De exemplu, companiile de biotehnologii care folosesc culturi cu celule de drojdii sau bacterii pentru a fabrica produse chimice de uz curent ar putea să obţină de acum înainte acele produse folosind celule ce consumă dioxid de carbon, în loc să utilizeze cantităţi mari de sirop de porumb, aşa cum se procedează în prezent.AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor: Mariana Ionescu, editor online: Adrian Dădârlat)