COD GALBEN: 20-09-2019 Intre 04:30 si 06:00 se va semnala - averse temporare ce vor cumula, local, 20...25 l/mp. in Județul Constanta;

Două noi specii de anghile electrice au fost descoperite în apele dulci din Amazonia, una dintre acestea fiind capabilă să producă descărcări de 860 de volţi, cea mai mare intensitate consemnată până în prezent în lumea animală, conform unui studiu publicat marţi în jurnalul ştiinţific Nature Communications, citat de AFP.

Cunoscute de mai bine de 250 de ani, anghilele electrice, peşti mari ce pot ajunge până la 2,5 metri lungime, erau până acum incluse de oamenii de ştiinţă într-o singură specie. Identificarea celor două noi varietăţi subliniază faptul că bogăţia biodiversităţii din Amazonia rămâne însă necunoscută, potrivit acestui studiu realizat în Brazilia, Guyana Franceză, Guyana şi Surinam.

''A găsi peşti noi de această dimensiune în pădurea amazoniană, în ciuda activităţilor umane care au afectat regiunea în ultimii 50 de ani, demonstrează faptul că mai sunt încă o mulţime de specii de descoperit, multe dintre ele putând servi cercetărilor medicale sau realizării unor descoperiri tehnologice", a explicat pentru AFP Carlos David de Santana de la Muzeul Naţional de Istorie Naturală Smithsonian din Washington, cel care a condus cercetarea.

Această descoperire ''consolidează necesitatea conservării celei mai mari rezerve de biodiversitate a planetei'', a adăugat cercetătorul.

Anghilele electrice, care, în ciuda numelui lor, sunt mai apropiate de peşti decât anghilele reale, au stârnit în urmă cu multă vreme interesul oamenilor de ştiinţă, fascinaţi de capacitatea acestora de a produce energie electrică - precum o baterie biologică - ceea ce le permite, printr-un mecanism bazat pe electroşocuri, să-şi paralizeze prada de la distanţă.

Anatomia lor l-a inspirat pe fizicianul italian Alessandro Volta, inventatorul primei baterii, în 1799. De asemenea, ea a servit mai multor cercetări asupra bolilor neurodegenerative şi, mai recent, asupra bateriei cu hidrogen utilizată la unele implanturi medicale.

Împreună cu echipa sa, Carlos David de Santana a descoperit aceste două noi specii în timp ce studia ADN-ul a 107 exemplare.

Cele două specii au fost denumite Electrophorus varii şi Electrophorus voltai. Cea din urmă, localizată în Brazilia, este capabilă să producă descărcări electrice de până la 860 volţi, cu 200 volţi mai mult decât exemplarele cunoscute anterior.

Acest fenomen ar putea fi explicat printr-o adaptare a acestei specii la mediul acvatic, situat pe platourile înalte, unde conductivitatea electrică este redusă.

Aproximativ 250 de specii de peşti electrici trăiesc în America de Sud. Toate aceste exemplare produc energie electrică pentru a comunica sau pentru a se orienta, însă anghilele electrice sunt singurele care o folosesc pentru a vâna sau a se apăra.AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Codruţ Bălu, editor online: Irina Giurgiu)