COD GALBEN: 11-12-2019 Intre 03:00 si 08:00 se va semnala ceață care determină reducerea vizibilității local sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Mureş;

Oamenii de ştiinţă au realizat anul trecut că stratul gros de gheaţă din Groenlanda acoperă o traumă prin care a trecut planeta noastră, o revelaţie urmată recent de o nouă descoperire similară, relatează agenţia Xinhua.

Un studiu publicat luni în jurnalul ştiinţific Geophysical Research Letters descrie posibila existenţă a celui de-al doilea crater de impact, îngropat sub stratul de circa 1,6 kilometri de gheaţă din nord-vestul Groenlandei.

Anunţul vine la scurt timp după descoperirea unui crater de 30 de kilometri lăţime situat sub gheţarul Hiawatha din Groenlanda, prima structură rezultată în urma impactului unui meteorit descoperită vreodată sub calotele glaciare terestre.

''Singura structură circulară similară, care s-ar apropia ca mărime de acesta, ar fi o calderă vulcanică colapsată'', a declarat Joe MacGregor, glaciolog la NASA.

''Însă, zonele cu activitate vulcanică cunoscută din Groenlanda se află la câteva sute de mile depărtare. În plus, un vulcan ar trebui să prezinte o anomalie magnetică pozitivă clară, pe care nu o observăm în acest caz'', a adăugat MacGregor.

Aflat la doar circa 183 km distanţă de primul crater identificat, noua structură, cu o lărgime de aproximativ 36 km, s-ar fi format într-o altă perioadă, potrivit oamenilor de ştiinţă de la NASA.

Cercetătorii au descoperit că straturile de gheaţă care acoperă cel de-al doilea crater sunt mai vechi în comparaţie cu cele situate deasupra Hiawatha. În plus, al doilea crater este de două ori mai erodat.

În cazul în care se confirmă că este rezultatul impactului unui meteorit, acesta va fi cel de-al 22-lea cel mai mare crater de impact descoperit pe Pământ, potrivit studiului.

Echipa condusă de MacGregor a analizat imaginile brute obţinute cu ajutorul radarelor pentru a alcătui o hartă a topografiei solului aflat sub stratul de gheaţă. Printre acestea se numără şi imagini obţinute cu un radar special în cadrul Operaţiunii IceBridge, desfăşurată de NASA.

Datele obţinute în urma Operaţiunii IceBridge au relevat totodată o anomalie gravitaţională negativă în zona respectivă, o caracteristică a craterelor de impact. AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Codruţ Bălu, editor online: Gabriela Badea)