COD GALBEN: 11-12-2019 ora 13 Intre 12 decembrie, ora 02 - 14 decembrie, ora 10 Fenomene vizate se va semnala 12 decembrie, ora 02 - 14 decembrie, ora 10 Fenomene vizate COD GALBEN: 12-12-2019 ora 13 Intre 13:40 si 17:00 se va semnala intensificări ale vântului cu viteze la rafală de 55-65 km/h in Județul Caraş-Severin;

Cercetătorii de la NASA au folosit datele transmise recent de sonda spaţială Cassini pentru a calcula lungimea unei zile pe planeta Saturn şi au ajuns la concluzia că aceasta are o durată de 10 ore, 33 de minute şi 38 de secunde, informează Xinhua.

Răspunsul la această întrebare ştiinţifică era ascuns în inelele lui Saturn, se afirmă într-un comunicat de presă publicat vineri de Jet Propulsion Laboratory, un centru de cercetări ştiinţifice deţinut de NASA.

Durata unei zile pe Saturn a reprezentat un mister timp de mai multe decenii pentru specialiştii în planetologie, întrucât uriaşa planetă gazoasă nu deţine o suprafaţă solidă cu puncte de reper care să poată fi monitorizate în timpul rotaţiei sale. De asemenea, Saturn are un câmp magnetic neobişnuit, care ascunde viteza de rotaţie a planetei.

În timpul orbitelor realizate de sonda Cassini în jurul lui Saturn, instrumentele de la bordul vehiculului spaţial au examinat în detaliu inelele planetei, alcătuite din fragmente de rocă şi de gheaţă.

Christopher Mankovich, absolvent al Facultăţii de astronomie şi astrofizică de la Universitatea California din Santa Cruz, a utilizat datele transmise pe Terra de sonda Cassini pentru a studia tiparele undelor existente în interiorul inelelor lui Saturn.

Potrivit acestui studiu, publicat joi în Astrophysical Journal, tânărul absolvent universitar a dezvoltat modele teoretice ale structurii interne a planetei Saturn, care se potrivesc cu undele din inele. Acele modele computerizate i-au permis să monitorizeze mişcările din interiorul planetei şi rotaţia acesteia, furnizând astfel oamenilor de ştiinţă dovezi care au contribuit la determinarea duratei unei zile pe această planetă.

Autorul studiului a ajuns la concluzia că inelele răspund vibraţiilor emise de planeta însăşi, acţionând la fel ca seismometrele utilizate pentru a măsura mişcările cauzate de seisme.

Interiorul lui Saturn vibrează la frecvenţe care cauzează vibraţii în câmpul gravitaţional al planetei. Inelele detectează acele mişcări în câmp, potrivit studiului. AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor online: Adrian Dădârlat)