COD GALBEN: 15-12-2019 ora 19 Intre 19:30 si 01:00 se va semnala intensificări ale vântului cu rafale de 100...110 km/h. in Județul Suceava, Județul Neamţ;

Cometa Wirtanen se va apropia foarte mult de Terra, duminică, oferind pasionaţilor de astronomie posibilitatea de a studia "una dintre apropierile cele mai propice (ale unei comete, n.r.) pentru o bună observare celestă din următorii 30 de ani", au anunţat miercuri specialiştii de la Observatorul din Paris, citaţi de AFP.

Dacă condiţiile meteorologice o vor permite, "cometa va apărea ca o mică nebulozitate pe un cer negru şi fără Lună", au explicat experţii francezi într-un comunicat.

Cometa Wirtanen se va afla la o distanţă de 12 milioane de kilometri faţă de Terra şi va fi vizibilă în proximitatea Pleiadelor, un roi stelar aflat în constelaţia Taurului.

Cometele sunt compuse din gheaţă, materii organice şi roci provenind din foste stele şi nori interstelari.

Atunci când ele se apropie de Soare, gheaţa se transformă în gaz. Amestecul de gaze şi praf ejectat în spaţiu formează coada cometelor.

Cometa Wirtanen s-a aflat la cea mai mică distanţă faţă de Soare (157.080.000 kilometri) miercuri şi va prezenta, inclusiv duminică, "o activitate intrinsecă relativ importantă".

"Pentru a o distinge, este preferat să vă echipaţi cu un binoclu sau cu un telescop", precizează comunicatul publicat de Observatorul din Paris.

Pentru a aprecia şi mai mult acest spectacol nocturn, specialiştii recomandă pasionaţilor de astronomie să evite luminile din oraşe, să se îndrepte spre zone maritime sau montane şi să aleagă un loc ce oferă o privelişte degajată spre est.

Cometa Wirtanen a fost descoperită în 1948 de cercetătorii de la Observatorul Lick din California. Ea a fost desemnată iniţial drept gazdă a sondei Rosetta şi a robotului ei Philae, însă lansarea sondei a fost amânată, iar oamenii de ştiinţă au trebuit să găsească o nouă ţintă, alegând în cele din urmă cometa 67P/Ciuriumov-Gherasimenko, supranumită "Ciuri".

Ca un hazard al calendarului celest, o ploaie de stele căzătoare, cunoscute sub denumirea de Geminide, va fi vizibilă de asemenea în acest weekend. Deşi vârful de activitate al acestui fenomen astronomic este prevăzut pentru vineri, stelele căzătoare vor putea fi încă vizibile şi în zilele următoare. AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor: Ana Bîgu, editor online: Ady Ivaşcu)