Cercetătorii chinezi au identificat că gena SIRT6 joacă un rol important în reglementarea şi dezvoltarea vieţii primatelor, o descoperire care ar putea deschide calea spre noi cercetări asupra dezvoltării umane şi a îmbătrânirii, relatează joi EFE.

Potrivit agenţiei Xinhua, descoperirea a fost realizată cu ajutorul tehnologiei de editare genetică şi experimentelor realizate pe maimuţele de laborator şi celulelor suşă.

Profesorul de la Institutul de Biofizică al Academiei Chineze de Ştiinţe, Liu Guanghui, a explicat că înţelegerea bazei genetice a îmbătrânirii este fundamentală pentru a putea întârzia acest proces şi în gestionarea bolilor legate de vârstă, precum şi la găsirea de noi tratamente.

În 1999, cercetătorii au descoperit că gena Sir2 joacă un rol în prelungirea vieţii aşa-numitei Saccharomyces cerevisiae, un tip de drojdie. Ulterior, au descoperit că gena SIRT6, un omolog al Sir2, este implicată în procesul de reglementare a îmbătrânirii şi în longevitatea rozătoarelor.

Cercetătorii chinezi au studiat timp de trei ani cum poate fi distrusă gena SIRT6 în deferite ţesuturi ale primatelor, utilizând tehnologie de editare genetică şi reuşind să o anihileze la 98 de zigoţi de maimuţă.

Din aceştia au rezultat 48 de embrioni cu formă normală pe care i-au implantat la 12 maimuţe femele, dintre care patru au rămas gestante. După 165 de zile, trei au născut fiecare câte un pui, iar una dintre ele a pierdut sarcina.

Acest experimentat fusese deja realizat pe şoareci, dar, spre deosebire de rozătoarele cu deficienţă de SIRT6 care prezintă un fenomen de îmbătrânire prematură după 2-3 săptămâni de la naştere, maimuţele lipsite de gena SIRT6 au murit la câteva zile după ce s-au născut.

"Rezultatele noastre sugerează pentru prima dată că gena SIRT6 este implicată în reglementarea dezvoltării primatelor şi ar putea aduce informaţii importante privind tulburările intervenite în dezvoltarea oamenilor", a declarat Liu, cu privire la acest experiment publicat în cel mai recent număr al revistei Nature.AGERPRES/(AS-autor: Mihaela Nicolaescu, editor: Codruţ Bălu, editor online: Anda Badea)