O echipă internaţională coordonată de cercetători din Australia a alcătuit o hartă a profilurilor chimice deţinute de 350.000 de stele cu scopul de a contribui la găsirea "rudelor pierdute" ale Soarelui, astre care au fost despărţite de forţele galactice la puţin timp după naşterea lor, potrivit unui studiu publicat miercuri, informează DPA.

Noua cercetare, realizată pe durata a patru ani, a identificat compoziţia chimică a stelelor din galaxia Calea Lactee, pentru a găsi acele astre care au o structură chimică similară cu cea a Soarelui.

Potrivit unuia dintre coordonatorii cercetării, Gayandhi De Silva, profesor la Universitatea din Sydney, identificarea structurii chimice a stelelor va contribui la depistarea "rudelor străvechi" ale acestor astre şi la o îmbunătăţire a cunoştinţelor despre modul în care Universul a evoluat după Big Bang, eveniment petrecut în urmă cu aproximativ 14 miliarde de ani.

"Aceste date vor permite realizarea unor descoperiri importante, precum identificarea roiurilor solare originale din galaxia noastră, inclusiv a roiului stelar în care s-a născut Soarele şi a fraţilor Soarelui - nu există un alt set de date precum acestea care să fi fost colectate vreodată în altă parte a lumii", a precizat acelaşi cercetător.

Potrivit estimărilor, Soarele s-a format în urmă cu aproximativ 4,5 miliarde de ani alături de un grup de alte stele care, ulterior, s-au depărtat între ele şi s-au împrăştiat în galaxia Calea Lactee.

Astronomii au folosit un echipament de spectrografie de ultimă generaţie, utilizat de uriaşul telescop anglo-australian amplasat în apropiere de Coonabarabran, la 490 de kilometri nord-vest în raport cu Sydney.

Profesorul Martin Asplund de la Universitatea Naţională a Australiei (ANU) din Canberra a spus că acest studiu, Galactic Archaeology Survey, cunoscut şi sub acronimul GALAH, va conduce în cele din urmă la depistarea originilor pentru un număr de peste 1 milion de stele.

Studiul a fost publicat miercuri în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society and Astronomy and Astrophysics. AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor: Codruţ Bălu, editor online: Simona Aruştei)