Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Designerul Irina Schrotter, preşedinta Federaţiei Patronatelor din Industriile Creative, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, că festivalul Romanian Creative Week este o manifestare unică în România, la care iau parte artişti din domenii diferite, cu totul alte viziuni decât suntem obişnuiţi.

Irina Schrotter a vorbit despre importanţa evenimentului, anvergura lui, despre cât de mult a 'crescut' festivalul de la un an la altul, dar şi despre problemele întâmpinate.

 


 

Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO


 

AGERPRES: De aproape 10 zile în Iaşi se află 800 de artişti, sunt organizate zeci de concerte, filme, expoziţii, show-uri de modă şi de arte vizuale, conferinţe şi workshopuri. Toate acestea în cadrul Romanian Creative Week. Este greu să organizezi un eveniment care include un concept nou: creativitatea şi inovarea?

Irina Schrotter: Este greu, dar, după cum se vede, nu este imposibil. Cred că pentru un asemenea eveniment contează destul de mult experienţa pe care ai dovedit-o în viaţă, experienţa în organizarea evenimentelor de o asemenea anvergură. Desigur, evenimentul acesta este aparte, aş putea spune unic în România, pentru că are mai multe festivaluri în el. Adică am început cu un festival de muzică, Catedral, am continuat cu un festival de film - Moldova Film Festival şi terminăm cu Romania Fashion Week, un eveniment dedicat designerilor din modă. Sunt domenii diferite, sunt cu totul alte viziuni, obiective şi necesităţi, dar, după cum se vede, atunci când lucrezi cu profesionişti, oameni care îşi fac bine treaba, lucrurile se întâmplă. E mare nevoie însă de un suport, adică partenerii logistici, Primăria, echipele partenere de infrastructură.

AGERPRES: Cum este primit un astfel de festival atipic, aş spune eu, al unor altfel de inovaţii şi creativitate decât am fost obişnuiţi până acum?

Irina Schrotter: Ieşenii şi cei care vin în Iaşi sunt foarte bucuroşi de existenţa unui asemenea eveniment. După cum am observat eu există un vibe pe care toată lumea îl remarcă şi simte că oraşul s-a schimbat.

AGERPRES: În organizarea unui eveniment de o asemenea anvergură este nevoie de multă muncă, dar şi de susţinere. Primiţi susţinere din partea comunităţii şi administraţiei locale?

Irina Schrotter: Din păcate, din punct de vedere al implicării corporaţiilor din oraşul nostru, pot spune că e o lipsă care începe să ne deranjeze foarte tare, pe care o comunicăm deja şi pe care o vom spune din ce în ce mai apăsat. Iaşiul este un oraş care creşte foarte mult pe zona de IT. La noi vin corporaţii foarte mari din toată lumea care angajează sute, poate mii de colaboratori. Din păcate, din ceea ce li s-a transmis echipelor noastre, nu au bugete pentru proiectele comunitare. Nu spun doar de Romanian Creative Week. Am vorbit şi cu alte organizaţii, cu alţi organizatori de evenimente, companiile acestea mari nu fac nimic altceva decât să vină, să absoarbă forţă de lucru tânără, să-şi îndeplinească obiectivele, dar nu consideră că are vreo obligaţie faţă de comunitatea locală.

Din punctul nostru de vedere este inacceptabil. Înclin să cred că se va crea o opinie la nivel comunitar care va defavoriza proiectele lor de HR. Nu au bugete pentru investiţii în proiectele culturale ale comunităţii din care îşi extrag mâna de lucru. Iaşiul este un oraş universitar cu foarte mulţi tineri pentru care e nevoie de multe alte componente, în primul rând pentru a reuşi să îi convingi să rămână aici şi să nu plece în altă parte. Dincolo de a le face masaj, care este foarte bun, dincolo de a le oferi tot felul de spa-uri, care şi astea sunt minunate, cultura este o componentă esenţială în care ei trebuie să se implice şi să aloce bugete.

 


Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO


 

AGERPRES: Care au fost provocările cele mai mari în organizarea unui astfel de eveniment?

Irina Schrotter: Provocările cele mai mari sunt în general legate de infrastructură. Iaşiul nu este un oraş foarte bogat în spaţii culturale. În niciun caz în spaţii culturale care să acomodeze arta contemporană. Dar curatorii noştri au fost destul de inspiraţi. Unii dintre ei sunt din oraşul nostru, alţii au venit de multe ori la evenimente şi s-au orientat bine între locaţiile pe care oraşul le propune. Au fost şi îndrăzneţi şi au propus şi locaţii aflate în curs de restaurare, aşa cum a fost anul trecut Palatul Braunstein, iar anul acesta este Baia Turcească. Desigur, ne dorim foarte mult ca Iaşiul să aibă una sau mai multe săli în care să poată fi acomodat unul sau mai multe evenimente în acelaşi timp, să poţi să faci artă contemporană în săli simple, albe, cu lumină perfectă, în care poţi să te duci să lipeşti ceva pe perete. Din păcate, suntem mai mult în muzee abia restaurate, în care nu ai voie să te atingi de nimic. Soluţiile în astfel de situaţii sunt foarte costisitoare şi complicate, pentru că atunci când beneficiezi de fonduri europene ţi se permit foarte puţine intervenţii, ceea ce pentru un muzeu sau sală de expoziţie e cel puţin ciudat. Eu cred că găsim soluţii. Nu ne plângem de nimic, în afară de indiferenţa corporaţiilor care sunt în municipiul Iaşi. În rest, suntem optimişti că putem creşte. Avem norocul că suntem susţinuţi de primarul Mihai Chirica, de Consiliul Local, ceea ce este foarte important pentru că fiecare ieşean, prin bugetul alocat de Primărie, contribuie cu 2 lei la acest eveniment.

AGERPRES: Romanian Creative Week e doar un festival care atrage atenţia comunităţii locale şi naţionale, începe să aibă şi reverberaţii internaţionale?

Irina Schrotter: Cred că demonstrăm împreună că artiştii din toată ţara, din diaspora, dar şi cei internaţionali - toţi demonstrăm că astfel de evenimente sunt producătoare de o imagine diferită faţă de cea cu care suntem obişnuiţi să se vorbească de obicei. Acest eveniment a atras atenţia şi la nivel internaţional. Un grup de colecţionari din Elveţia a venit aici pentru că vor să viziteze toate expoziţiile şi sunt curioşi să afle ce înseamnă arta şi cultura românească. Asta e ceea ce trebuie să facem.

AGERPRES: În cadrul RCW este inclus şi proiectul dumneavoastră de suflet, Romanian Fashion Week. În câteva cuvinte, peste 100 de designeri mai mult sau mai puţin cunoscuţi, 40 de show-uri de modă, un catwalk impresionant amplasat în Grădinile Palas, şi multe concerte. Toate acestea pot fi urmărite şi live.

Irina Schrotter: Avem două sesiuni în fiecare zi, Romanian Designers şi IF Platform, dedicate prezentării colecţiilor a zeci de designeri consacraţi, dar şi tineri, precum şi RE:CUT, o expoziţie inedită de fashion. Prima sesiune de deschidere, IF Platform, a fost dedicată tinerelor talente, dar şi creaţiilor de echipă provenite de la universităţile participante, urmată de o pauză în care un artist muzical a urcat pe scenă. Secţiunea Romanian Designers este o secţiune dedicată celor care şi-au transformat pasiunea într-un brand de succes atât pe plan naţional, cât şi la nivel internaţional.

AGERPRES: Anul acesta a fost o organizate impresionantă. Ce va fi la anul?

Irina Schrotter: Bună întrebare! Avem idei, discutăm în echipele noastre, dar am ajuns la o asemenea dimensiune încât totul depinde de bugetele pe care le avem. Deja am crescut de la cinci zile, câte au fost în prima ediţie, la zece zile, acum, la a doua ediţie, am crescut de la patru la douăsprezece expoziţii şi instalaţii, am adăugat un festival de muzică, care într-adevăr nu e finanţat de noi, ci de un întreprinzător privat, dar toate lucrurile astea presupun un efort mare atât din partea organizatorilor, cât şi din partea antreprenorilor din industriile creative. Cred însă că e o demonstraţie că împreună public-privat pot face lucruri extraordinare pe care sunt convinsă că generaţia noastră trebuie să le lase copiilor noştri.

***
Aflat la cea de-a doua ediţie, Romanian Creative Week este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înfiinţată la Iaşi, în 2011, FEPIC a organizat, până în prezent, peste 50 de acţiuni de promovare naţională şi internaţională a industriilor creative româneşti. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Anda Badea)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.