Arad: Trenul de epocă 'Săgeata Verde' a fost repus în funcțiune în scop turistic (FOTO)

 •  Social
1973 afişări

Trenul electric de epocă supranumit de localnici "Săgeata Verde" a fost scos duminică din depou și pus la dispoziția turiștilor care au dorit să călătorească pe traseul Arad-Ghioroc și să viziteze obiectivele turistice din această comună.

4c5ff978-43e8-4de6-9c29-de6c08cd6d92

Trenul va face curse duminicale regulate, cu caracter turistic, pe acest traseu.

Vagonul automotor, renovat la SC Astra Vagoane Călători SA Arad, a plecat din cartierul Micălaca al municipiului Arad, făcând scurte opriri în localitățile Mândruloc și Sâmbăteni, la fiecare oprire turiștilor fiindu-le prezentate scurte programe artistice de către tineri artiști din localitățile respective.

La Sâmbăteni, localitate aparținătoare comunei Păuluș, turiștii au fost întâmpinați de Ioan Turcin, primarul comunei. Ei au fost așteptați cu pâine și sare, cu țuică, dar și cu un program de dansuri populare din zonă.

Acesta a declarat presei că reintroducerea trenului Săgeata Verde a fost cerută la toate dezbaterile privind strategia turismului, trenul fiind considerat unul dintre atuurile zonei.

Primul obiectiv vizitat la Ghioroc a fost Depoul de tramvaie, pe care Consiliul Județean Arad intenționează să-l transforme, până la finele acestui an, într-un Muzeu al Transportului arădean, care să prezinte machete ale autoturismelor și avioanelor fabricate la Arad, tramvaie, vagoane, autoutilitare care au circulat în Orașul de pe Mureș și evident, celebrul autoturism Marta, care a fost fabricat la Arad și pe care inițiatorii proiectului ar dori să îl reconstruiască.

În continuare a fost vizitat Muzeul Viei și Vinului, unde au putut fi văzute piese arheologice, unelte, instalații, documente și fotografii privind istoricul viticulturii și vinificației referitoare la podgoria Miniș — Măderat, unul dintre cele mai vechi areale viticole de pe teritoriul Romaniei.

Potrivit managerului Complexului Muzeal Arad, Peter Hugel, există indicii credibile despre practicarea viticulturii în această zonă încă din antichitate.

'Prima atestare documentară a viilor de la Miniș datează din secolul XI, suprafața cultivată cu viță-de-vie crescând permanent. Astfel, dacă sub dominație otomană, în 1562 sunt consemnate 700 de hectare cultivate cu viță-de-vie, în 1746, la o jumătate de secol de la instaurarea stăpânirii habsburgice, existau deja peste 2.000 de hectare de vie, pentru ca la începutul secolului XX, suprafața viilor din această podgorie să atingă 7.000 de ha. Dar, de atunci, suprafața viilor a scăzut continuu, una dintre cauze fiind filoxera, insectă care atacă vița-de-vie', a adăugat dr Peter Hugel.

"Săgeata Verde", considerată un adevărat simbol al județului Arad, a făcut prima cursă în data de 1 decembrie 1906. Ideea construirii unei linii de cale ferată îngustă, cu ecartament de 1.000 mm, către Podgoria Aradului exista încă din august 1896, dar construcția a început abia la 11 decembrie 1905, fiind finalizată după aproape un an.

Prima probă cu o garnitură tractată de un automotor benzo-electric pe linia de cale ferată având trei secțiuni, Arad — Ghioroc, Ghioroc — Pâncota și Ghioroc — Radna, în lungime totală de 58,318 km, a avut loc la 10 noiembrie 1906, fiind dată în exploatare o zi mai târziu.

Transportul călătorilor se făcea cu unități automotoare benzo-electrice care tractau vagoane fabricate la fabrica arădeană de vagoane Weitzer. În schimb, transportul de marfă se făcea cu două garnituri tractate de locomotive cu abur, achiziționate în 1907 și, respectiv, în 1911.

În aprilie 1913, a fost inaugurată, între Arad și Ghioroc, la acea vreme prima cale ferată electrificată de pe actualul teritoriu al României, dar și din sud-estul Europei și a opta din lume.

După cel de-al Doilea Război Mondial, exploatarea liniei de cale ferată Arad — Podgoria a fost preluată de CFR, iar din 1982 rețeaua a trecut în patrimoniul IJTL Arad, compania de transport din Arad.

La 1 ianuarie 1983, în exploatarea liniei au fost introduse tramvaiele urbane.

În 1991 istoria căii ferate înguste Arad-Pogoria se încheie, odată cu închiderea exploatării segmentelor de cale Ghioroc — Pâncota și Ghioroc — Radna, care au fost deservite de autobuze.

AGERPRES /(AS — autor: Ioan Weisl, editor: Antonia Niță, editor online: Adrian Dădârlat)

Etichete:
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Știri recente din Social

Cele mai citite din Social

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe
Noul Agerpres