COD GALBEN: 29-09-2020 ora 11 Intre 29 septembrie, ora 11:00 - 30 septembrie, ora 10:00 se va semnala 29 septembrie, ora 11:00 - 30 septembrie, ora 10:00Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 18 dec /Agerpres/ - Ikedoo Institute este un centru fondat de un arhitect (Ion Neculai) şi de către un director de firmă de dezvoltare imobiliară (Vlad Andrei) care încearcă să demonstreze, prin cursuri care implică experimentarea directă, că un copil are abilităţi de învăţare mult mai mari decât i se acordă credit în general şi că procesul de învăţare este uneori mai eficient prin joc.
Sediul Ikedoo din centrul Bucureştiului este plin cu cărămizi moi, din care copiii pot construi case şi forturi, forme geometrice pe care să le folosească într-un mod creativ, panouri cu lumea de sub ape şi un ventilator creat tot de cei mici, ce se aseamănă unei jumătăţi de bicicletă. Trainerii Ikedoo au lucrat, în aproape trei ani de activitate, cu 700 de copii (împărţiţi în două grupe de vârstă 3-6 ani şi 6-12 ani) care au învăţat prin joc. În acest timp, educatorii au aflat şi ei, tot prin experimentare, că procesul de învăţare este mai plăcut şi mai eficient atunci când cei care evaluează rezultatele sunt copiii înşişi, iar învăţarea se face mai bine atunci când cei mici nu sunt împărţiţi pe grupe stricte de vârstă.
Trainerii Ion Neculai şi Adina Marin au vorbit, într-un interviu acordat AGERPRES, despre începuturile Ikedoo, despre abordarea pe care institutul o are asupra actului de învăţare prin joc şi despre planurile de viitor, care includ, în viitor, crearea unui astfel de centru la Viena.

AGERPRES: Cum au fost începuturile Ikedoo Institute? De ce un arhitect se hotărăşte să demareze un asemenea proiect?
Ion Neculai: La arhitectură nu am renunţat, încă mai profesez. Ikedoo s-a născut din prietenia mea cu Vlad (Andrei - n.r.), Vlad care este "inception guy". El a generat prima idee. Noi lucram împreună, el era directorul unei firme de dezvoltare imobiliară, eu eram arhitectul lor. Lucrurile încetiniseră din 2010. Noi ne cam plictiseam un pic şi Vlad, care încercase o chestie de dezvoltare antreprenorială, făcuse tot felul de ateliere cu copii şi a venit la mine într-o zi şi m-a întrebat: "Oare nu se poate face o casă pe care să o construiască copiii?". Mi s-a părut foarte interesant. În perioada aceea eram şi asistent la facultate. Am construit căsuţa respectivă şi apoi am făcut un curs pentru cei care doreau să construiască căsuţa. După care am început să testăm cu copiii de prieteni. Am fost la şcoala mamei Adinei (Marin - n.r.). Ne-am dat seama că un eveniment care să se petreacă doar o dată nu era ok şi am vrut să facem un eveniment de lungă durată. După ce am făcut acest eveniment de lungă durată ne-am gândit să extindem cursurile şi ne-am dat seama că noi, de fapt, am început să facem într-un fel cercetare în domeniul ăsta. Am ajuns astfel în punctul în care suntem acum, să avem 100 de ore de conţinut educaţional. Totul a fost făcut de noi aici. Până şi materialele au fost făcut de noi. Avem echipă destul de mare şi pluridisciplinară - psihologi, arhitecţi, antreprenori.

AGERPRES: Faceţi full-time acest lucru...
Adina Marin: Nu, dar ne-am dori să facem acest lucru.
Ion Neculai: Avem biroul de arhitectură în care mai facem proiecte. Momentan, centrul se autosusţine.

AGERPRES: Cum au fost începuturile?
Ion Neculai: În decembrie 2010 a început totul. Ne-am apucat de treabă în ianuarie 2011. Am tot testat un an, după care am decis că vrem să începem să facem treabă pe o scară un pic mai largă şi am făcut asociaţia Ikedoo Institute. Asta s-a întâmplat în decembrie 2011 şi centrul acesta l-am deschis în martie anul ăsta după ce am lucrat la Hub Bucharest. În vară am făcut primul nostru curs de 3-6 ani, am făcut prima noastră tabără, în care copiii au construit o casă timp de o săptămână. Noutatea de toamnă a fost cursul de geometrie care revizitează materia claselor I-IV într-o abordare experienţială "hands-on". Acum, în toamnă, am avut al doilea curs pentru 3-6 ani.

AGERPRES: Câţi aţi fost la început şi câţi sunteţi acum? Câţi copii aţi avut şi câţi aveţi acum?
Ion Neculai: 2-4-6 şi Mădălina (Marinescu - psiholog) care este o piesă fundamentală, ne ajută să scriem planurile de lecţii. Cu copiii ... am început cu clasa mamei Adinei, o perioadă am petrecut-o la Facultatea de Arhitectură. Cei de acolo m-au ajutat, pentru că predam cursuri acolo. Am făcut asta timp de câteva luni, apoi la Hub, apoi aici. Copiii: la sfârşitul lui 2012 aveam 100 şi ceva de copii, acum am ajuns pe la 700.

AGERPRES: Ce aptitudini trebuie să aibă un trainer Ikedoo?
Ion Neculai: Am început prin a face noi chestia asta. Asta ne-a ajutat pentru că aşa ne-am dat seama de ce trebuie să aibă un trainer Ikedoo. A venit şi Mădălina cu experienţa ei. În fine, în primul rând, cred că (un trainer) trebuie să ne împărtăşească viziunea despre genul acesta de educaţie, să fie foarte deschis, să îi placă copiii. Să fie ei înşişi copii, pentru că aici este foarte multă joacă. Apoi să aibă iniţiativă.
Adina Marin: Da, pentru că mereu folosim materiale experimentale şi trebuie să fii mereu atent să rezolvi probleme care apar.

AGERPRES: Părinţii copiilor care vin aici cum ar trebui să fie?
Ion Neculai: În mod evident, sunt vizionari. Primii sigur au fost. Mă rog, cu cât trece timpul şi vezi că merge mai multă lume... nu mai e chiar aşa. Dar primii, da, primii chiar au fost vizionari. Au fost nişte oameni care au înţeles că să îţi duci copilul la şcoală nu este suficient, că meditaţiile nu sunt neapărat o soluţie, ele rezolvă doar o problemă punctuală în cadrul aceluiaşi sistem de învăţământ şi că astăzi, în secolul al XXI-lea, este nevoie de alte aptitudini, trebuie să fii mai creativ, mai colaborativ, să ai abilităţi sociale şi emoţionale bune, pentru că totul este în mişcare. Joburi noi apar în fiecare zi. Nu mai poţi să te pregăteşti să fii ceva punctual. Nu mai ajunge doar să ştii să scrii, să citeşti şi să rezolvi ecuaţii cu "n" necunoscute. Cred că trebuie foarte mult exerciţiu practic. Pentru că aste le dă foarte mult curaj copiilor. Îi face mult mai curajoşi şi mult mai dornici să înveţe singuri. Lucrăm şi pe partea cum lucrează unii cu alţii.

AGERPRES: Care a fost cea mai reticentă replică de părinte? Sau nu încercaţi să îi convingeţi?
Ion Neculai: Da, cred că asta este important, ei vin spre noi, nu tragem noi de ei. Până în toamnă noi nu ne-am mediatizat, dar un efort în sensul ăsta noi nu am făcut.

AGERPRES: Copiii care fac cursuri la Ikedoo Institute intră apoi în şcoala convenţională. Care este raportul dintre ce fac aici şi ce fac la şcoală?
Ion Neculai: Cred că raportul e relativ bun. Sistemul de învăţământ convenţional nu poate să dispară şi nici nu trebuie să dispară. El poate trebuie doar reformat. Pentru că vine din secolul al XIX-lea şi este făcut în era industrializării şi este făcut aşa - sonerie, sună la pauză, stăm în băncuţe, intrăm, ieşim, avem program, pontăm, ieşim, luăm note. De făcut treaba s-a făcut, lumea ştie să citească, dar nu mai e de ajuns. Totuşi, schimbarea nu se poate face în cinci minute. Este un sistem cu o inerţie foarte mare. Din acest punct de vedere, cred că noi venim cumva şi completăm şi îi lăsăm pe copii să beneficieze de experienţa de a învăţa.
Adina Marin: Ei nu percep cursurile noastre ca pe o altă şcoală. Ei nu vin aici ca să înveţe. Venind aici o dată pe săptămână sau de două ori pe săptămână nu cred că au sentimentul ăsta de frustrare.
Ion Neculai: Poate suntem şi ca o supapă de echilibrare.

AGERPRES: Unul dintre sloganurile dumneavoastră spune că trataţi copiii ca pe nişte adulţi. Cum evoluează relaţia cu ei pornind de la această abordare?
Ion Neculai: Pe scurt, acest lucru a fost descoperit hands-on. Fiind pus în faţa unor copii la un exerciţiu, am descoperit eu anumite lucruri. Primul lucru a fost că am refuzat să îi tratez ca pe nişte fiinţe inferioare. Nu în sensul de severitate, ci în sensul de dialog. Vorbeam ca şi cum aş vorbi cu oricine şi încercam să facem ceva. Am confirmat că aşa este. Sunt foarte responsabili, au idei. Nu au toate abilităţile noastre, dar infrastructura e acolo şi pe ea se construieşte. Aşa funcţionează lucrurile. Şi apropo de ce întrebai referitor la traineri, nu, nu acceptăm oameni care să îi trateze pe copii ca pe nişte micuţi. Îi vezi pe copii că nu le plăcea această atitudine.

AGERPRES: Devin mai responsabili când sunt abordaţi aşa?
Ion Neculai: Da.

AGERPRES: De asemenea, nu faceţi diferenţe între fete şi băieţi referitor la abilităţile lor...
Ion Neculai: Au practic aceleaşi abilităţi şi pun accentul pe ideea că fetele sunt mai atente şi mai răbdătoare. În timp ce băieţii se aruncă "Da, da, ştiu cum să fac!", fata a stat, s-a uitat cum ai făcut şi s-a dus să facă. Este un lucru foarte important.

AGERPRES: Faptul că fetele şi băieţii pot să lucreze în echipă l-aţi descoperit tot hands-on?
Adina Marin: Nu am impus niciodată fetele cu fetele şi băieţii cu băieţii. Făceam echipele, le trăgeam la sorţi şi se amestecau. Nici măcar în tabără unde erau munci grele nu am zis "Voi, fetele, plantaţi flori". Cred că la plantat flori au fost mai mulţi băieţi.

AGERPRES: Cum a fost tabăra în care copiii au construit singuri o casă?
Ion Neculai: Au fost 18 copii şi au fost cinci zile. Majoritatea aveau 8-9 ani, în medie. Tema a fost "căsuţa hobbiţilor". Dar, din start, am încercat să ducem lucrurile pe un făgaş. Totul a început cu o mică sesiune de planificare. Am avut o parte de planning, am trecut prin deciziile astea cu ei. Am trecut la fapte: am săpat, pământul pe care l-am săpat l-am folosit să facem cărămizi, am folosit lemne să facem stâlpi. Am zidit, am tencuit, am făcut ferestre, pridvor, grădină. Toate în cinci zile. Le-a plăcut foarte mult săpatul. Ei au fost superenergizaţi, după şase ore pe zi vara. Nu era uşor, nu era nici pentru noi.

AGERPRES: Care e până acum cel mai important lucru pe care l-aţi învăţat de la un copil?
Ion Neculai: Prima chestie este legată de partea de creaţie, deschiderea pe care o au ei, faptul că au o gândire foarte liberă. Mintea lor merge dincolo de anumite bariere pe care le avem noi în cap. Al doilea lucru, este faptul că pe mine m-a educat în felul în care îmi gândesc proiectele, pentru că e un exerciţiu de încercare. M-a îmbogăţit. Apoi, este felul lor de a fi. Mi-a dat o anumită bucurie să lucrez cu ei, să îi simt entuziasmaţi. E un lucru pe care îl uiţi de-a lungul vieţii.
Adina Marin: În ultima vreme am asistat la lecţiile celor de 3-6 ani. Le spunem mereu: "Dacă aveţi nevoie de ajutor, cereţi ajutor sau daţi ajutor". Şi ei au prins foarte repede chestia asta. Acest lucru mi se pare că a fost pierdut în lumea noastră. E un lucru pe care l-am văzut că se întâmplă.
Ion Neculai: Plus toate descoperirile noastre... Asta cu băieţii şi fetele, cu amestecul de vârste, te fac să reanalizezi lucruri. Mă gândeam zilele acestea la felul în care şcoala separă copiii pe vârste şi pierde anumite lucruri. Mă gândeam de exemplu cum se transmit jocurile între copii. Asta se întâmplă deoarece copiii mai mari transmit cunoştinţele celor mici. Acesta, plus faptul că au un spirit critic, pot să se evalueze, pot să îi evalueze pe alţii. Cumva ne-a scos din filmul ăsta în care vine adultul şi îţi spune ceva. Pe când, aici, adultul vine le spune regulile şi are grijă să fie respectate regulile. Rezultatul este mai bun decât cel al judecăţii unei singure persoane. E un lucru foarte important.

AGERPRES: Cum v-aţi fi dorit această educaţie? Credeţi că aţi fi fost altfel de adulţi dacă aţi fi avut alt tip de educaţie?
Ion Neculai: Da, categoric.
Adina Marin: Cred că fiecare dintre noi încearcă cumva să rezolve o problemă de-a sa de când era mic.
Ion Neculai: Şi mai sunt lucruri pe care le-am făcut când eram mici, le-am uitat şi le-am redescoperit. Am auzit părinţi spunând că, după ce copiii au fost aici, au venit acasă cu pofta de a face lucruri şi i-au atras şi pe părinţi în chestia asta. Într-un fel acest lucru le dă şi o conexiune mai bună cu copiii lor.

AGERPRES: Acum câteva zile au venit rezultatele testelor PISA - teste care calculează nivelul de educaţie la scară mondială. România s-a clasat destul de slab în acest clasament, iar unele explicaţii ale acestui lucru vorbeau de faptul că elevii români sunt pe ultimul loc la "dorinţa de a învăţa". Cum lucraţi cu această dorinţă de a învăţa?
Ion Neculai: Noi mergem direct la sursă. Ştim că vor să înveţe şi, exact cum spunea Adina, nu îi punem în contextul "Uite, asta faci". Descoperă singuri, făcând lucruri. Şi nu mai e nevoie de motivaţie, pentru că ei vor să ridice casa, vor să facă ventilatorul, vor să facă submarinul. A învăţa e un instinct. Joaca este instrumentul acestui instinct. Îl vezi la toate vieţuitoarele. Nu trebuie să ne punem pe o treaptă mai sus să spunem "Noi suntem şcoala". Noi am păcătuit un pic pentru că ne-am complăcut în vârfurile noastre. Avem olimpicii care rup statisticile, dar ei sunt excepţiile. Problema este media, acolo este cheia, acolo trebuie lucrat şi acolo vrem să lucrăm cumva şi noi.
Adina Marin: Şi e important că aici întrebările nu vin din partea noastră, ci vin din partea lor. De exemplu, cu ventilatorul. Noi le spunem cum este creat, dar ei întreabă. Şi întrebarea venind de la ei, este mult mai simplu să înveţe.

AGERPRES: Cum vedeţi viitorul Ikedoo?
Adina Marin: Facem o şcoală.
Ion Neculai: E o chestie dificilă asta cu şcoala şi la asta lucrăm. Cam asta ar fi, să acoperim toate grupele de vârstă, toate subiectele, în final să ne facem o şcoală şi să ne extindem. Prin ţară avem deja prospecţiuni care vin către noi, nu noi către ei. Din Cluj, din Iaşi şi ... de la Viena. Şi cumva o altă parte a visului este să ieşim din ţară. Mi-ar plăcea să putem să scoatem peste graniţe o chestie frumoasă care să fie legată de educaţie. Şi visăm la acest lucru. Şi ne-am planificat să facem acest lucru. Acest lucru este mai apropiat decât şcoala, este planificat într-un număr de ani, 2-3 ani.

* * *
Echipa Ikedoo este formată din Ion Neculai, Vlad Andrei, Adina Marin, Emma Vidaeff, Mădălina Marinescu, Iulia Cîrcei, Roxana Bâra şi Cristina Marin. AGERPRES/(A - autor: Oana Ghiţă, editor: Claudia Stănescu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.