COD GALBEN: 16-01-2018 ora 12 Intre 16 ianuarie, ora 17 - 17 ianuarie, ora 20 se va semnala 16 ianuarie, ora 12 – 17 ianuarie, ora 20Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 12 sep /Agerpres/ - România se află, momentan, pe drumul către o dezvoltare tehnologică urbană incipientă, iar punctul de rezistenţă ar urma să fie reprezentat de proiectul Alba Iulia Smarty City 2018, iniţiat încă din anul 2016. De altfel, în decembrie anul trecut, Ministerul Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională (MCSI) a publicat, în premieră, Ghidul Smart City, caracterizat de către autorităţi drept un instrument de evaluare a comunităţilor şi o trecere în revistă a celor mai bune practici internaţionale în acest domeniu. Documentul a pus, practic, bazele celui mai ambiţios proiect de infrastructură IT şi nu numai, ce se va concretiza la 1 Decembrie 2018, cu ocazia Centenarului Marii Uniri, la Alba Iulia.

"Alba Iulia Smart City 2018" înseamnă un proiect naţional prin care se urmăreşte construirea celui mai modern şi inteligent oraş din România. De asemenea, acesta se bazează deja pe dezvoltarea de parteneriate public-private care vor conduce la integrarea de soluţii din diverse sectoare de activitate la nivel local şi regional.
În acest context, un studiu realizat de către Primăria Municipiului Alba Iulia, în colaborare cu specialiştii de la Siemens (una dintre numeroasele companii de top implicate în proiect), arată că valoarea potenţială a beneficiilor directe şi indirecte, generate de tehnologiile inteligente în Alba Iulia ar putea ajunge la 532 de milioane de euro, în următoarele trei decenii.

În ultimul episod al proiectului editorial Smart CityRO, demarat de AGERPRES la începutul lunii iunie, trecem în revistă principalele planuri ale autorităţilor din Alba Iulia şi planurile derulate de către acestea cu entităţi private mici, mijlocii şi mari în vederea transformării oraşului-cetate în cel mai inteligent hub din România.

Beneficii pentru oraş şi comunitate
O sumă cu nouă cifre reprezintă pentru orice autoritate publică centrală sau locală un progres şi un motiv pentru noi investiţii. 532 de milioane de euro, la cât se ridică valoarea potenţială a beneficiilor generate de tehnologii inteligente în Alba Iulia, nu este un buget de lăsat deoparte. Tocmai pe acest considerent, autorităţile de acolo continuă să dezvolte parteneriate solide pentru implementarea de proiecte tehnologice moderne care să concretizeze iniţiativa "Alba Iulia Smart City 2018".

În acest sens, implicarea mediului privat în proiectul naţional de la Alba Iulia este din ce în ce mai importantă. Companiile implicate în Alba Iulia Smart City sunt fie din zona multinaţionalelor, fie a naţionalelor, dar şi micilor întreprinderi sau Start-Up-uri.

Conform datelor oficiale, până în prezent, Orange România derulează 14 proiecte, parafate pentru Alba Iulia, dintre care două urmează să fie finalizate. Pe lista soluţiilor inteligente gândite şi implementate de către operatorul telecom se află: hotspoturi WiFi în zonele de interes turistic din Alba Iulia, 15 autobuze echipate cu o reţea securizată WiFi, aplicaţia e-AlbaIulia - o soluţie excelentă pentru comunicarea cu cetăţenii şi cu turiştii îndeosebi, o platformă de City Analytics, infrastructură LoRaWAN, uRADMonitor - o soluţie de măsurare a calităţii aerului, 100 de device-uri de iluminat public inteligent, 50 de device-uri pentru monitorizarea distribuţiei şi consumului de apă, organizarea primului hackathon la Alba Iulia, prin colaborarea Orange cu TechLounge - Innovation Labs 2017, aplicaţia de interes cetăţenesc Civic Alert, digital classroom - o soluţie inteligentă de catalog digital în şcoli.

Un alt parteneriat strategic este cel semnat cu Microsoft România, care se concentrează pe monitorizarea traficului, o soluţie de management a flotei de ambulanţe, echipamente de colectare a deşeurilor, dar şi pe transportul public monitorizat prin iTrack.
De asemenea, Siemens este implicată la Alba Iulia prin intermediul unui "business case" similar cu cele existente în Londra, Bruxelles, Aberdeeen şi Istanbul, prezentat deja în luna iulie la Londra, în cadrul unui eveniment al Diviziei de planificare strategică a companiei.

Tot companii de renume, precum Schreder şi Philips, sunt angrenate în proiectul de dezvoltare inteligentă din oraşul Marii Uniri, prin idei privind iluminat public inteligent. Totodată, Euro Jobs a prezentat un proiect intitulat "360 Scan", prin care se vor realiza un tur virtual prin tehnologia de scanare 3D a obiectivelor, filmări aeriene cu drona, incluse în cadrul unui film de prezentare şi găzduire până la data de 1 martie 2019 pe server în cloud, pentru Cetatea Alba Carolina şi Catedrala Încoronării.

Proiectul Alba Iulia, momentul zero pentru micile întreprinderi şi Start-Up-uri
În viziunea responsabilului pentru proiectul Smart City de la Alba Iulia, Nicolaie Modovan, city managerul acestei urbe, "nimeni nu e prea mic când vorbim despre un proiect atât de mare, de generos, de permisiv".
"În acest caz, avem două tipuri de colaborări cu companiile mici sau cu StartUp-uri: o parte dintre acestea sunt derulate prin intermediul protocolului nostru cu Orange România, iar o altă parte prin colaborare directă. Dintre colaborările derulate prin Orange Romania, amintesc: colaborarea cu Zoniz - aplicaţia e-AlbaIulia, cu uRadMonitor - soluţii de măsurare a calităţii aerului, cu Civic Alert - aplicaţia cu acelaşi nume prin care orice alba-iulian poate sesiza administraţiei o problemă din oraş, la care poate ataşa text, fotografie, sugestii etc. Mesajul ajunge direct la Dispeceratul Primăriei, de unde orice informaţie pleacă apoi direct către utilizator, în ideea de a primi un feedback direct, soluţia de catalog digital pe care o vom implementa în cadrul a doua colegii mari din oraş", a precizat oficialul, pentru AGERPRES.

Portofoliul de proiecte este foarte generos şi continuă să se extindă, iar un alt exemplu este Asociaţia ClujIT, cu care autoritatea locală a semnat o serie de protocoale pentru: Edutainment şi integrarea tehnologiilor multimedia în mediul cultural şi educaţional, pentru promovarea valorilor cultural-istorice ale oraşului, augmentând afluxul turiştilor şi contribuind, în acelaşi timp, la creşterea nivelului cultural la scară locală. Pe lângă StartUp-urile din cadrul Asociaţiei ClujIT, între care iCloudSolution are origini în Alba Iulia, au mai intrat în joc StartUp-urile locale FastOrder şi WhiteCityCode.

În plus, aplicaţiile dezvoltate joacă un rol esenţial în simplificarea procedurilor birocratice la nivel local. Astfel, aplicaţia software ProcessPlayer-Achiziţii oferă posibilitatea gestiunii proceselor de achiziţie publică din cadrul autorităţilor contractante, incluzând asistenţa în execuţia activităţilor specifice de la momentul identificării necesităţii şi până la achiziţia efectivă. Sistemul software, construit pe baza platformei BPM ProcessPlayer, se adresează personalului Primăriei sau al altor instituţii subordonate (la alegerea Primăriei), implicat în procesele de achiziţie publică la nivelul respectivei organizaţii. Beneficiile se clasează în zona eficientizării activităţilor de achiziţie publică şi în asigurarea conformităţii legale, a unui control şi a unei trasabilităţi mai bune.

Totodată, pentru planificarea spaţiilor interioare, a spaţiilor urbane sau a zonelor verzi a fost gândită soluţia PlanningWiz, o platformă online pentru realizarea şi vizualizarea amenajărilor interioare sau peisagistice, realizarea de planuri ale clădirilor şi ale spaţiilor urbane. La ora actuală, PlanningWiz este folosită de peste 450.000 utilizatori înregistraţi, iar din 1 iunie 2018 şi până în 31 martie 2019, sunt puse la dispoziţia Primăriei Alba Iulia şi a instituţiilor subordonate 50 de conturi premium nominale cu titlu gratuit.

În ceea ce priveşte gestionarea parcărilor, există Parking Plus - un ecosistem de soluţii software (site-uri web, aplicaţii mobile) şi hardware (dispozitive Smart Access Box) destinat utilizării optimizate a locurilor de parcare şi culegerii de date din sfera mobilităţii. Soluţia asigură reducerea traficului din oraş generat de şoferii aflaţi în căutarea unui loc de parcare, reducerea poluării, creşterea încasărilor, utilizarea optimizată a parcărilor prin realizarea rezervărilor şi posibilitatea de conectare cu senzori de detecţie a autovehiculelor pentru notificarea disponibilităţii în timp real a locurilor de parcare.

Pe parte administrativă locală şi judeţeană, se urmăreşte implementarea Smart Community, care are ca obiectiv principal transparenţa instituţiilor publice din perspectiva comunităţii (open administration) şi crearea contextului favorabil dezvoltării mediului economic local, respectiv promovarea antreprenoriatului prin metode moderne (smart business). Odată asigurate aceste facilităţi, se poate vorbi despre standardele de calitate a vieţii garantate prin implementarea unei game variate de servicii inteligente, precum: e-inclusion, smart education, e-culture, sau advanced healthcare.

Pe lista soluţiilor inteligente ce vor face din Alba Iulia primul oraş inteligent din România se mai găsesc: Smart education, e-inclusion, HyperMed, Smart Community, platforma Târgul Agro - o aplicaţie web de tip bursă de produse agricole, iCloudSolution, City Health, Donez450.ro - un serviciu cloud destinat donatorilor de sânge, CityParking, aplicaţia Okey - pentru susţinerea micilor întreprinderi şi a Start-Up-urilor, respectiv Peditel - servicii medicale pediatrice.

Pe lângă numeroasele contracte semnate cu micile afaceri, Primăria Alba Iulia a dezvoltat protocoale de colaborare cu Asociaţia IT Center for Community Solutions - echipa CivicTech, din care face parte o bună parte dintre bursierii Gov IT Hub. În acest caz, se va pune accent pe soluţii pentru îmbunătăţirea website-ului Municipiului Alba Iulia, cu scopul de a oferi o experienţă mai bună pentru utilizatori, creşterea nivelului de securizare a site-ului, crearea unui portal e-cetăţean, cu o interfaţă mult mai prietenoasă, dezvoltarea uneii platforme de date deschise opendata.apulum.ro.

"Mai avem FastOrder - cu aplicaţia mobilă aferentă, care permite creşterea calităţii serviciilor oferite de către operatorii HoReCa clienţilor. SC Fast Order SRL va selecta în primă fază 20 de unităţi de tip HoReCa de la nivelul Municipiului Alba Iulia, care respectă standardele de funcţionare şi condiţiile impuse de companie pentru instalarea aplicaţiei FastOrder, şi le va pune la dispoziţie aplicaţia pe o durată de minim 21 de luni, de la data de 1 iulie 2017, până la data de 31 martie 2019, cu acordul unităţilor respective. Compania asigură mentenanţa aplicaţiei în mod gratuit în perioada specificată", a subliniat city managerul oraşului Alba Iulia.

Peste trei decenii de beneficii pentru Alba Iulia
La jumătatea lunii iulie a acestui an, Siemens şi Primăria Municipiului Alba Iulia au prezentat concluziile cercetării Smart Cities Research", un proiect iniţiat în 2017 şi care a inclus oraşul Alba Iulia, alături de Aberdeen şi Londra din Marea Britanie, Bruxelles (Belgia) şi cartierul Kartal (Turcia).
Potrivit concluziilor care au reieşit în urma evaluărilor de specialitate, implementarea tehnologiilor pe trei domenii prioritare (conectivitate, transporturi şi energie) ar putea genera, cumulat pe o perioadă de 35 de ani, beneficii directe şi indirecte de 532 milioane de euro pentru oraşul din România. În acest context, cercetarea identifică digitalizarea drept oportunitate pentru Alba Iulia de a îmbunătăţi calitatea vieţii locuitorilor şi a creşte atractivitatea oraşului pentru turişti, oferindu-le acestora din urmă o mobilitate crescută în regiune.

La capitolul conectivitate, realizatorii studiului notează faptul că tehnologiile analizate sunt orientate către îmbunătăţirea experienţei turistice, a creşterii numărului de vizite şi a sumelor cheltuite de către turişti pe perioada şederii în Alba-Iulia, şi includ: o platformă turistică integrată, WiFi gratuit extins, serviciu de închiriere biciclete electrice, beaconi de geolocaţie şi realitate augmentată, precum şi posibilitatea obţinerii de bilete online pentru transportul în comun. Dintre tehnologiile analizate la acest capitol, cea mai rapidă amortizare este preconizată pentru extinderea acoperirii cu WiFi gratuit şi închirierea de biciclete electrice. "O tendinţă în marile oraşe europene, bicicletele electrice sunt foarte utilizate de turişti, crescând gradul de mobilitate. Acestea pot fi dotate cu ecrane tactile ce oferă informaţii despre obiective turistice, restaurante sau chiar hărţi ale oraşelor. O astfel de soluţie există în Copenhaga", se arată în concluziile cercetării.

Pe segmentul Transporturi, una dintre tehnologiile propuse în studiu este reprezentată de senzorii operaţionali, ce permit colectarea informaţiilor din infrastructura de transporturi, ajutând la crearea unui inventar al activelor şi condiţiei în care acestea se află. Potrivit studiului Siemens, printr-un sistem de senzori care ar înregistra locurile de parcare disponibile şi apoi ar distribui informaţia utilizatorilor pe sistemele GPS sau direct pe telefoane printr-o aplicaţie, s-ar reduce ambuteiajele, iar şoferii ar economisi, anual, 44.000 de ore petrecute în trafic, adică echivalentul a 860.000 de euro.

Nu în ultimul rând, pe sectorul Energie se arată că Alba Iulia şi-a asumat reducerea emisiilor de CO2 cu 20% până în 2020, iar investiţia într-un sistem inteligent de control al iluminatului stradal reprezintă cea mai avantajoasă variantă din perspectiva randamentului pe termen scurt. Cercetarea arată că un program de iluminat inteligent ar putea genera economii la electricitate de 14GWh, bazat pe o reducere de 73% a consumului de energie pentru iluminat. Această economie este echivalentul cererii de energie a 5.000 de locuitori, anual. Mai mult, pe termen lung, investiţiile în reţele electrice inteligente ar genera beneficii de peste 300 milioane de euro, iar tehnologiile de integrare a energiei regenerabile în reţea sau utilizarea contoarelor inteligente se află printre sistemele ce aduc beneficii importante.

Cu o valoare adăugată a sectorului IT la produsul intern brut (PIB) de circa 4 miliarde de euro şi cu mai mult de 100.000 de specialişti care lucrează în acest domeniu, România ţinteşte să ajungă pe podiumul european al clasamentului în cel mai nou trend în materie de dezvoltare urbană - conceptul Smart City. Cât va dura până când sintagma Oraş inteligent va deveni un mod de viaţă pentru fiecare dintre noi, în contextul unei Uniuni Europene care îşi propune să cheltuie 415 miliarde de euro pe an pentru implementarea unei Pieţe Unice Digitale, rămâne de văzut.

În România, primul pas se pregăteşte să fie făcut în mod concret la Alba Iulia, acolo unde la sărbătorirea Centenarului Marii Uniri, pe 1 Decembrie 2019, istoria se va întâlni, în premieră, cu tehnologia de ultimă generaţie.AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Mariana Nica)
Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.