COD GALBEN: 16-01-2018 ora 12 Intre 16 ianuarie, ora 17 - 17 ianuarie, ora 20 se va semnala 16 ianuarie, ora 12 – 17 ianuarie, ora 20Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 5 sep /Agerpres/ - România are nevoie de un efort politic şi tehnic pentru ca oraşele sale să crească inteligent cu adevărat, dar şi de practicieni deştepţi, nu de băieţi deştepţi sau de papagali cu diplomă, a declarat city managerul oraşului Alba Iulia, într-un interviu acordat AGERPRES.

În acelaşi context, responsabilul cu dezvoltarea inteligentă a oraşului Marii Uniri a vorbit despre blazon, tradiţie şi tehnologie, ca punte de legătură între istorie şi viitorul inteligent al urbelor din România. În viziunea city managerului celui mai smart oraş din România, Alba Iulia trebuie să continue să-şi respecte blazonul de urbe avansată tehnologic, statut câştigat încă de acum 2.000 de ani, de pe vremea când locul se numea Apullum.

Despre cât s-a investit atât din punct de vedere financiar, cât şi al resursei umane, în iniţiativa "Alba Iulia Smart City 2018", cel mai important proiect demarat la nivel guvernamental în ceea ce priveşte dezvoltarea inteligentă a oraşelor din România, care este stadiul implementării de programe dedicate în acest sens şi ce investiţii concrete sunt în curs de derulare ne-a povestit Nicolaie Moldovan, city managerul oraşului Alba Iulia.

AGERPRES: Cum a început povestea Alba Iulia Smart City 2018 şi ce înseamnă, concret, acest proiect?
Nicolaie Moldovan: Pentru asta ar fi nevoie de o întoarcere în timp de vreo 2000 de ani, o trimitere la perioada romană a oraşului. Încă de atunci, Apulum era cu un pas în faţă, în ceea ce priveşte avansul tehnologic. În Apulum exista canalizare, o infrastructură de transport solidă, romanii de aici aveau chiar şi apă caldă, deci nu am inventat-o noi. Noi trebuie doar să ne respectăm blazonul şi să-l adaptăm la vremurile noastre. Proiectul Alba Iulia Smart City 2018 e un proiect pilot şi a început anul trecut, printr-un protocol de cooperare între municipiul Alba Iulia şi Ministerul Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională. Conform ministerului, această iniţiativă a venit în contextul în care industria IT&C din România înregistrează valori crescute de concentrare şi dezvoltare, cu o piaţă de produse şi servicii bazate pe tehnologii inteligente în continuă creştere. De ce ne-au ales tocmai pe noi? Pentru că şi noi am vrut să fim aleşi, pentru că avem toate argumentele unui oraş cu perspective de creştere importante, de la servicii instituţionale, industrie şi retail la turism, cultură, inclusiv industrii creative.
Proiectul, în sine, se bazează pe iniţierea şi dezvoltarea de parteneriate care vor conduce la dezvoltarea inteligentă a oraşului Alba Iulia şi care să îl facă mai atractiv pentru locuit, pentru turişti şi pentru potenţiali investitori. Adică încercăm - şi reuşim - să găsim soluţii legate de trafic, de consumul de energie, de siguranţă, de îmbunătăţire a sistemului sanitar, de interacţiune mai directă, instant, cu turiştii care ne vizitează. Sunt convins că, în momentul aplicării lor - unele se aplică deja, toate aceste soluţii vor ridica şi mai mult Alba Iulia. Principiul fundamental al proiectului este acela de a implica în mod voluntar diferiţi actori locali, regionali şi naţionali din sectorul privat, public, universitar, de cercetare, neguvernamental, care să contribuie la construirea celui mai modern şi inteligent oraş din România din punct de vedere high-tech - oraşul în care s-a născut viitorul.
O viaţă mai bună, pentru locuitorii din Alba Iulia, dar şi pentru turiştii care vin în oraş - aşa s-ar putea rezuma scopul tuturor cooperărilor pe care le încheiem cu diverse companii in acest proiect. Am avut curajul şi ne-am asumat misiunea să transformăm oraşul într-un oraş inteligent, o expoziţie a soluţiilor inteligente care să poată fi vizitată în Alba Iulia de turişti şi de o mie de primari, pe tot parcursul anului 2018, când Alba Iulia va fi în centrul tuturor evenimentelor dedicate sărbătoririi a 100 de ani de la Marea Unire.

AGERPRES: Primar vs. city manager... Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu termenul de city manager, aş dori să dezvoltaţi un pic ideea: ce face efectiv un city manager, în comparaţie cu primarul?
Nicolaie Moldovan: Nu cred că se poate vorbi de versus, mai degrabă de featuring. Pentru că există o interdependenţă totală şi o legătură permanentă între primar şi city manager. Primul, e clar pentru toată lumea, a ajuns acolo prin voinţa şi votul oamenilor, iar ultimul s-a alăturat echipei în baza unui contract, care îi certifică know-how-ul, competenţele şi, cel mai important, capacitatea de a aduce un plus de valoare pentru oraş şi locuitorii lui. Din punctul meu de vedere, city managerul este cel care preia ideile, iniţiativele, hotărârile şi acţiunile primarului la nivel administrativ şi se angajează să le transpună în fapt. Este, dacă vreţi, o soluţie administrativă modernă, un mod de a mixa politicul cu tehnicul şi de a genera progres în şi pentru comunitate. Suplimentar, la noi în administraţie, relaţia este una foarte echilibrată şi delegat responsabilă atât cu primarul, cât şi cu ceilalţi doi viceprimari. Este o organizare corectă, cu delimitări explicite în exercitarea funcţiilor delegate şi calitatea de ordonator de credite.
Personal, având o experienţă în dezvoltarea comunitară făcută cu finanţări internaţionale, mă simt atras azi, mai degrabă, de politica administrativă, de scrierea proiectelor, de transpunerea lor în practică, de evaluarea impactului acestora, de adus bani pentru oraş, în final. Iar la asta Alba Iulia stă cel mai bine din toată România: banii europeni atraşi raportat la numărul de locuitori. O spune Banca Mondială, iar #echipaprimariei merită toată aprecierea pentru efortul făcut. Eu, azi, nu îmi doresc să fiu primar! Mircea Hava trebuie să continue în această funcţie. Îl susţin şi îi rămân alături. Am încredere în el. Îi sunt alături de 15 ani şi cred că poate conclude modernizarea municipiului Alba Iulia din banii europeni, odată cu finalizarea perioadei de programare 2014 - 2020 a Comisiei Europene. Suntem o echipă şi avem de finalizat cea mai importantă etapă legată de modernizarea Celeilalte Capitale.

AGERPRES: La un moment dat aţi anunţat că există 48 de proiecte contractate pentru proiectul de la Alba Iulia. Care sunt prognozele până la finele acestui an şi ce semnale aveţi pentru anul următor, din punct de vedere al numărului de contracte parafate?
Nicolaie Moldovan: La ora actuală, avem 59 de proiecte contractate pe 10 verticale de interes, ce se regăsesc şi în recomandările Uniunii Europene. O parte dintre ele sunt deja implementate şi funcţionale. Până la finalul anului, sperăm să iniţiem şi să fructificăm cât mai multe alte colaborări, pe diferite verticale de implementare. La cum merg lucrurile şi, mai ales, la cum le facem noi să meargă, mă aştept să dublăm, dacă e posibil, numărul de proiecte deja contractate. Obiectivul nostru este legat de cel puţin 100 de proiecte contractate până la final de 2017. Cred că am depăşit faza de tatonări şi explicaţii, majoritatea celor pe care ni-i dorim ca parteneri în proiect şi le propunem asta, ştiu deja, măcar în mare, despre ce e vorba şi asta ne face misiunea un pic mai uşoară.

AGERPRES: Daţi-ne câteva exemple concrete de proiecte derulate de companiile mari.
Nicolaie Moldovan: Companiile implicate în Alba Iulia Smart City sunt fie din zona multinaţionalelor, fie a naţionalelor. Până la momentul de faţă, avem proiecte derulate cu Orange România - 14 proiecte semnate pentru Alba Iulia, dintre care două urmează să fie finalizate. Dintre cele 14, amintesc: hotspoturi WiFi în zonele de interes turistic din Alba Iulia, 15 autobuze echipate cu o reţea securizată WiFi, aplicaţia e-AlbaIulia - o soluţie excelentă pentru comunicarea cu cetăţenii şi cu turiştii îndeosebi, o platformă de City Analytics, infrastructură LoRaWAN, uRADMonitor - o soluţie de măsurare a calităţii aerului, 100 de device-uri de iluminat public inteligent, 50 de device-uri pentru monitorizarea distribuţiei şi consumului de apă, organizarea primului hackathon la Alba Iulia, prin colaborarea Orange cu TechLounge - Innovation Labs 2017, aplicaţia de interes cetăţenesc Civic Alert, digital classroom - o soluţie inteligentă de catalog digital în şcoli.
Un alt parteneriat strategic este cel cu Microsoft România, care se concentrează pe monitorizarea traficului, o soluţie de management al flotei ambulanţiere, echipamente de colectare a deşeurilor, transport public monitorizat prin iTrack.
De asemenea, Siemens a dezvoltat un business case pe Alba Iulia, astăzi finalizat, şi care, în data de 4 iulie, a fost făcut public la Londra, într-un eveniment al Diviziei de planificare strategică a companiei. Vorbim despre un business case este similar, păstrând proporţiile, cu cele din Londra, Bruxelles, Aberdeeen şi Istanbul.
Avem un proiect cu Schreder, pentru iluminat public inteligent, cu Philips, care a venit cu ofertă concretă, aflată azi în faza de implementare, Euro Jobs cu un proiect care se numeşte 360 Scan, prin care se vor realiza un tur virtual prin tehnologia de scanare 3D a obiectivelor, filmări aeriene cu drona, incluse într-un film de prezentare şi găzduire până la data de 1 martie 2019 pe server în cloud, pentru Cetatea Alba Carolina şi Catedrala Încoronării.
Aşteptăm în momentul de faţă o ofertă, anunţată în cadrul Dezbaterii Naţionale Smart City 2017-2020 de la Bucureşti, din partea Telekom România, dar negociem şi cu alte companii.

AGERPRES: Implicarea companiilor mici este şi ea importantă. Care sunt proiectele pe care le dezvoltă acestea la Alba Iulia?
Nicolaie Moldovan: Considerăm că nimeni nu e prea mic când vorbim despre un proiect atât de mare, de generos, de permisiv. În acest caz, avem două tipuri de colaborări cu companiile mici sau cu StartUp-uri: o parte dintre acestea sunt derulate prin intermediul protocolului nostru cu Orange România, iar o altă parte prin colaborare directă. Dintre colaborările derulate prin Orange Romania, amintesc: colaborarea cu Zoniz - aplicaţia e-AlbaIulia, cu uRadMonitor - soluţii de măsurare a calităţii aerului, cu Civic Alert - aplicaţia cu acelaşi nume prin care orice cetăţean din Alba-Iulia poate sesiza administraţiei o problemă din oraş, la care poate ataşa text, fotografie, sugestii etc. Mesajul ajunge direct la Dispeceratul Primăriei, de unde orice informaţie pleacă apoi direct către utilizator, în ideea de a primi un feedback direct, soluţia de catalog digital pe care o vom implementa în cadrul a doua colegii mari din oraş.
Cu Asociaţia ClujIT, avem protocoale semnate pentru: Edutainment şi integrarea tehnologiilor multimedia în mediul cultural şi educaţional, pentru promovarea valorilor cultural-istorice ale oraşului, augmentând afluxul turiştilor şi contribuind, în acelaşi timp, la creşterea nivelului cultural la scară locală. Se adresează cetăţenilor urbei interesaţi de cultură, turiştilor, instituţiilor culturale, instituţiilor administrative şi instituţiilor educaţionale.
Avem, de asemenea, gestiunea proceselor de achiziţie publică în cadrul autorităţilor contractante. Aplicaţia software ProcessPlayer-Achiziţii oferă posibilitatea gestiunii proceselor de achiziţie publică din cadrul autorităţilor contractante, incluzând asistenţa în execuţia activităţilor specifice de la momentul identificării necesităţii şi până la achiziţia efectivă. Sistemul software, construit pe baza platformei BPM ProcessPlayer, se adresează personalului primăriei sau al altor instituţii subordonate (la alegerea primăriei), implicat în procesele de achiziţie publică la nivelul respectivei organizaţii. Beneficiile se clasează în zona eficientizării activităţilor de achiziţie publică şi în asigurarea conformităţii legale, a unui control şi a unei trasabilităţi mai bune.
Planificare spaţii interioare, planificare spaţii urbane, planificare zone verzi se pot face cu soluţia PlanningWiz - o platformă online pentru realizarea şi vizualizarea amenajărilor interioare sau peisagistice, realizarea de planuri ale clădirilor şi ale spaţiilor urbane. PlanningWiz este folosit de peste 450.000 utilizatori înregistraţi. S-au pus la dispoziţia Primăriei Alba Iulia şi a instituţiilor subordonate 50 de conturi premium nominale cu titlu gratuit, în perioada 1 iunie 2018 - 31 martie 2019.
Apoi, gestionarea parcărilor - Parking Plus - o soluţie smart parking atât de necesară în momentul de faţă în orice oraş din România. Parking Plus este un ecosistem de soluţii software (site-uri web, aplicaţii mobile) şi hardware (dispozitive Smart Access Box) destinat utilizării optimizate a locurilor de parcare şi culegerii de date din sfera mobilităţii. Soluţia asigură reducerea traficului din oraş generat de şoferii aflaţi în căutarea unui loc de parcare, reducerea poluării, creşterea încasărilor, utilizarea optimizată a parcărilor prin realizarea rezervărilor şi posibilitatea de conectare cu senzori de detecţie a autovehiculelor pentru notificarea disponibilităţii în timp real a locurilor de parcare

AGERPRES: Ce alte soluţii inteligente sunt promovate în zona educaţiei şi a simplificării birocraţiei în administraţia publică?
Nicolaie Moldovan: Creşterea performanţelor aparatului administrativ local şi judeţean, prin implementarea unei soluţii de tip Smart Community, care are ca obiectiv principal transparenţa instituţiilor publice din perspectiva comunităţii (open administration) şi crearea contextului favorabil dezvoltării mediului economic local, respectiv promovarea antreprenoriatului prin metode moderne (smart business). Odată asigurate aceste facilităţi, se poate vorbi despre standardele de calitate a vieţii garantate prin implementarea unei game variate de servicii inteligente, precum: e-inclusion, smart education, e-culture, sau advanced healthcare.
Smart education - prin implementarea unei soluţii de tip Smart Campus, cu toate componentele sale. Este o soluţie cu grad ridicat de securitate, stabilă, scalabilă, interoperabilă şi eficientă pentru educaţie formală şi informală ce se pliază pe rigurozităţile impuse de proiectul SmartCity Alba-Iulia. Conceptul blended learning, prin formele sale principale - collaborative learning, interactive learning, inverted classroom, problem sau project-based learning - stă la baza paradigmei Smart Education.
Incluziune socială - soluţia e-inclusion. Implementarea unei soluţii de tip Smart Community la nivelul municipiului Alba Iulia are ca obiectiv specific creşterea calităţii vieţii şi dezvoltarea unei game de servicii de tip smart education, e-culture sau advanced healthcare.
În domeniu sănătăţii, există soluţia HyperMed, care are ca obiectiv principal eficientizarea actului medical şi creşterea calităţii vieţii (smart healthcare).
Promovarea antreprenoriatului prin implementarea unei soluţii de tip Smart Community. Aceasta are ca obiectiv principal crearea contextului favorabil entităţilor de business ce-şi propun dezvoltarea mediului economic local şi promovarea antreprenoriatului prin metode moderne (smart business).
Pentru agricultură, avem platforma Târgul Agro - o aplicaţie web de tip bursă de produse agricole, menită să pună cap la cap cererea şi oferta de produse agricole şi alimentare, ai cărei beneficiari sunt: producătorii agricoli locali (de toate dimensiunile şi tipurile), firmele specializate în vânzarea de produse agricole şi cele de prelucrare/ conservare a acestora, magazine şi lanţuri comerciale, restaurante, cantine, firme de transport etc.
Pe zona serviciilor digitale pentru e-comunitate, există iCloudSolution - care permite întâlnirea cererii cu oferta în mediu virtual, cu beneficii în evaluarea calităţii serviciilor private oferite cetăţenilor, promovarea şi identificarea online a tipologiilor de servicii ofertate, accesul facil la planificarea, organizarea şi rezolvarea problemelor prin intermediul unor servicii eficiente şi de calitate etc.
Reţele inteligente de energie electrică şi sisteme cu energie regenerabilă - o soluţie de centralizare a energiei sistemelor de producţie din surse regenerabile în sistemul de stocare a energiei şi utilizarea staţiilor de alimentare electrică. Se poate integra cu uşurinţă în parcările publice, în parcările dedicate ale instituţiilor publice, staţii de transport în comun sau în puncte cheie ale oraşului. Implementare software pentru monitorizare, control şi management energetic - un dispecerat de management energetic.
Servicii integrate de eliberare şi gestiune a autorizaţiilor de liberă trecere - o platformă ce oferă o serie de facilităţi şi servicii de eliberare, plată şi management a autorizaţiei de liberă trecere. Facilităţile pe care le oferă sunt: achiziţia autorizaţiei de pe platforma online, prin plata cu cardul, un serviciu de achiziţie şi plată prin intermediul platformei SMS, o platformă informatică de eliberare a autorizaţiei la ghişeul instituţiei sau de la partenerii acesteia, centralizarea sub un registru unic al autorizaţiilor, indiferent de metoda de achiziţie, o evidenţă centralizată a autorizaţiilor şi funcţionalităţi de raportare.
Implicarea cetăţenească - aplicaţia mobilă City Health, destinată oricui este interesat de sănătatea şi bunăstarea oraşului în care trăieşte. Soluţia permite cetăţenilor să raporteze şi să cartografieze (indice pe hartă) probleme care-i deranjează în oraş, indiferent că vorbim de o groapă în asfalt, o clădire a cărei faţadă pune în pericol trecătorii, o bancă vandalizată în parc, gunoaie depozitate în mod necorespunzător, un semafor defect, lucrări nesemnalizate, deşeuri, poluare fonică sau congestie în trafic.
Gestiunea datelor despre parcările din oraş - aplicaţia CityParking. Soluţia permite utilizatorilor să localizeze cea mai apropiată parcare faţă de locaţia curentă, să vadă numărul de locuri libere şi să plătească parcarea prin intermediul SMS sau a unui card bancar. De asemenea, pentru parcările cu abonament din jurul blocurilor, aplicaţia permite afişarea valabilităţii abonamentului, oferind posibilitatea reînnoirii acestuia prin plasarea cererii direct din aplicaţie.
Un serviciu cloud destinat donatorilor de sânge - Donez450.ro. Este, de fapt, o platformă online care pune în contact centrele de donare (transfuzii) cu cetăţenii doritori să doneze. Aplicaţia informează cetăţenii înrolaţi în sistem asupra nevoilor de sânge, nevoi transmise de către centrele de transfuzii. În momentul în care o astfel de nevoie este înregistrată, toţi cetăţenii înregistraţi şi care se potrivesc cerinţei sunt notificaţi prin intermediul aplicaţiei. De asemenea, aplicaţia informează utilizatorii cu privire la criteriile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a putea dona sânge.
Pentru susţinerea micilor întreprinderi şi a start-up-urilor - aplicaţia Okey, care furnizează o serie de unelte software pentru administrarea optimă a afacerii. Soluţia oferă utilizatorilor următoarele module: facturare, urmărirea încasărilor, avize, devize, emiterea de chitanţe, urmărirea cheltuielilor, înregistrarea facturilor de la furnizori, urmărirea scadenţelor de plată şi a plăţilor efectuate pentru facturile furnizorilor, administrarea procesului de vânzare: oportunităţi, contracte, gestionarea clienţilor şi a furnizorilor, storage de documente.
Servicii medicale pediatrice - Peditel, un call center pediatric, cu servicii de sfat medical pediatric prin telefon, disponibil 24 din 24. Soluţia are un impact benefic pentru sistemul public de sănătate: reduce numărul de cazuri care se prezintă în unităţile de primire urgenţe, reduce numărul de intervenţie a salvărilor, generând astfel economii semnificative pentru unitatea spitalicească şi pentru bugetul local.

AGERPRES: În afara acestor proiecte, în cadrul proiectului "Alba Iulia - Smart City 2018", înţeleg că au fost parafate şi o serie de protocoale de colaborare...
Nicolaie Moldovan: Într-adevăr, au fost semnate protocoale de colaborare cu Asociaţia IT Center for Community Solutions - echipa CivicTech (o bună parte din bursierii Gov IT Hub): cu soluţii pentru îmbunătăţirea websiteului Municipiului Alba Iulia, cu scopul de a oferi o experienţă mai bună pentru utilizatori, creşterea nivelului de securizare a site-ului, crearea unui portal e-cetăţean, cu o interfaţă mult mai prietenoasă, dezvoltarea uneii platforme de date deschise opendata.apulum.ro).
De asemenea, cu WhiteCityCode, care propune două soluţii smart: o soluţie de tip chat support pentru îmbunătăţirea comunicării dintre cetăţeni şi municipalitate pe site-ul web al instituţiei (www.apulum.ro), folosind produsul ChatPiper, updatat pe întreaga perioadă de implementare a protocolului. Soluţia va permite comunicarea directă dintre cetăţeni şi municipalitate prin intermediul unei platforme de chat care va funcţiona 8 ore/zi, în timpul zilelor lucrătoare. Totodată, soluţia va permite transferul online de fişiere, precum şi semnalarea de către cetăţeni a unor probleme existente la nivelul oraşului; o soluţie care va implementa o funcţie în aplicaţia mobilă White RCPT destinată stabilirii costurilor pentru vizitarea Municipiului Alba Iulia de către turişti, în vederea promovării oraşului la nivel naţional cu ocazia Centenarului Marii Uniri. Aplicaţia mobilă White RCPT, disponibilă momentan doar pentru posesorii de telefoane iOS, va beneficia de o funcţionalitate care va permite turiştilor care doresc să viziteze Alba Iulia în 2018 să îşi calculeze în avans costurile aferente deplasării lor. De asemenea, WhiteCityCode va oferi de consultanţă de specialitate şi suport pentru municipalitate în domenii ca: dezvoltare software durabilă, politici de dezvoltare software, dezvoltare software pe domeniile transport, mobile, web, IOT, programare concurentă şi scalabilitate, machine learning şi Big Data şi va acorda sprijin în colaborarea cu alţi dezvoltatori software locali sau la nivel naţional interesaţi de proiectul Alba Iulia Smart City 2018.
Mai avem FastOrder - cu aplicaţia mobilă aferentă, care permite creşterea calităţii serviciilor oferite de către operatorii HoReCa clienţilor. SC Fast Order SRL va selecta în primă fază 20 de unităţi de tip HoReCa de la nivelul Municipiului Alba Iulia, care respectă standardele de funcţionare şi condiţiile impuse de companie pentru instalarea aplicaţiei FastOrder, şi le va pune la dispoziţie aplicaţia pe o durată de minim 21 de luni, de la data de 1 iulie 2017, până la data de 31 martie 2019, cu acordul unităţilor respective. Compania asigură mentenanţa aplicaţiei în mod gratuit în perioada specificată.

AGERPRES: Spuneaţi că în proiectul de smart city de la Alba Iulia au răspuns pozitiv şi start-up-uri, unele dintre acestea chiar şi locale: Ne puteţi da câteva exemple?
Nicolaie Moldovan: Pe lângă start-up-urile din cadrul Asociaţiei ClujIT, între care iCloudSolution are origini în Alba Iulia, avem start-up-urile FastOrder şi WhiteCityCode, cu care ne mândrim că sunt din Alba Iulia şi au ocazia, datorită proiectului pilot Alba Iulia Smart City, să îşi întoarcă serviciile către comunitatea în care au crescut, studiat şi care i-a propulsat înspre ceea ce sunt şi fac astăzi.

AGERPRES: La cât se ridică investiţia totală, cel puţin până la acest moment, pentru Alba Iulia Smart City 2018?
Nicolaie Moldovan: Trebuie să menţionăm din start că Alba Iulia Smart City nu implică niciun fel de cost din partea municipalităţii. Toate serviciile sunt puse la dispoziţia oraşului conform proiectului, în care se specifică faptul că municipalitatea nu este implicată din punct de vedere financiar. Costurile aferente proiectelor sunt suportate de către companiile private. Nu putem estima costurile la care se ridica investiţiile fiecărei companii în parte şi apoi să facem un calcul. De exemplu, Orange România investeşte în Alba Iulia Smart City câteva sute de mii de euro. Orientativ, per total, vorbim de o sumă care se apropie de un milion de euro. Însă nu sumele sunt importante în faza în care ne aflăm acum. Ca să mă înţelegeţi şi mai bine, Alba Iulia Smart City 2018 este o piaţă în care toţi cei interesaţi şi capabili să dezvolte un produs care poate influenţa pozitiv viaţa oraşului şi a turiştilor care-l vizitează, sunt bineveniţi şi bine primiţi.
La final, proiectele care se demonstrează a fi viabile vor fi păstrate şi îmbunătăţite, de aici încolo putându-se discuta şi despre implicarea financiară a municipalităţii, odată ce avem situaţia clară a utilităţii fiecărui proiect şi fiecărei aplicaţii în parte.

AGERPRES: Ce sfaturi aveţi pentru alte municipalităţi sau oraşe mai mici, în drumul lor de a se implica în implementarea de proiecte inteligente? Ce trebuie să facă, în mod concret, autorităţile locale pentru a începe şi a duce la bun sfârşit un astfel de proiect?
Nicolaie Moldovan: Eu nu le-aş numi sfaturi. Noi înşine fiind implicaţi într-un proiect pilot, nu ne permitem să dăm sfaturi altor municipalităţi, dar nu ne împiedică nimic să le oferim sugestii sau să le invităm să descopere la Alba Iulia ce înseamnă un proiect pilot de oraş inteligent. Suntem o platformă deschisă, un City Hub cu o logistică open-source, dacă vreţi, pe care se testează soluţii inteligente în domeniile administrativ, cetăţenesc, turistic, energetic, creativ, IT&C, chiar agricultură etc. Suntem vizibili din orice colţ al ţării şi la dispoziţia oricui doreşte să afle mai multe despre ceea ce înseamnă să transformi un oraş cu o istorie bimilenară într-un smart city.
Singurul îndemn pe care îmi permit să-l fac altor municipalităţi este acela de a studia şi a descoperi conceptul IoT - Internet of Things - fără de care nu putem concepe ideea de smart city. IoT stă la baza înţelegerii a tot ceea ce înseamnă un oraş inteligent.
Într-o altă formulare şi conştient fiind de faptul că e imposibil să fie perfect un asemenea proiect pilot, aş putea să spun că toţi ceilalţi, cu adevărat interesaţi de subiect, nu trebuie decât să ne urmărească fiecare pas, să adopte ceea ce ne iese foarte bine şi să evite ceea ce scârţâie sau nu e relevant. Ca şi în multe alte situaţii, ne-am asumat rolul de a face, încă o dată, pionierat. Şi asta într-un domeniu cu o dinamică incredibilă, care nu mai seamănă azi cu cel de ieri sau mâine cu cel de azi.

AGERPRES: Poate fi considerată România o ţară în care conceptul smart este dezvoltat sau în curs de dezvoltare?
Nicolaie Moldovan: În România, conceptul de smart city este încă la început. Şi asta e foarte bine, puteam să nu fim nici măcar aici, dacă am sta să ne gândim la toate celelalte urgenţe ale ţării. Dar, din fericire, nu am stat şi am acţionat, viitorul trebuia să înceapă cândva, de undeva, şi mă bucur că a început de aici, din Alba Iulia. La nivel naţional, ne aflăm într-o fază de testare a soluţiilor care fac ca un oraş să fie numit inteligent. Ne bucurăm că Alba Iulia este oraşul pilot în care sunt implementate cele mai multe tehnologii smart pentru îmbunătăţirea vieţii comunităţii şi pentru o mai bună mobilitate administrativă.
Personal, consider că ne aflăm într-o perioadă în care administraţiile locale sunt nevoite să reînveţe limbajul comunităţii, pentru o mai bună cooperare cu cetăţenii şi pentru ca tot ceea ce se face în bucătăria administrativă a unui oraş să poată avea un caracter transparent şi facil de comunicat.
România are nevoie de politici publice şi legislaţie care să permită oraşelor să fie conduse inteligent. Date foarte importante care ţin de reţelele de utilităţi şi consumurile specifice, de la energie la apă şi canal, de la datele telecom la cele ce ţin de intervenţiile de urgenţă, de la datele GIS privitoare la cadastru, patrimoniu, urbanism sau zonele verzi la cele ce ţin de transportul public şi altele, trebuie furnizate şi manageriate în comun de echipe pluridisciplinare în centre urbane de management date. Analizele şi predicţiile care decid inteligent viaţa unui oraş pot şi trebuie administrate în comun de administraţia locală şi mediul privat.
Europa civilizată şi SUA fac de mulţi ani acesta. La noi, unii vor să creadă că e imposibil. Nu e imposibil! E un efort politic şi tehnic pe care România trebuie să îl facă pentru ca oraşele sale să crească inteligent cu adevărat. Nu vreau băieţi deştepţi care să încurce asta, ci practicieni deştepţi care să consacre aici, acasă, la firul ierbii, în oraşele oamenilor, inteligenţa României.
De asemenea, România are nevoie de programe de formare profesională orientate spre dezvoltarea şi managementul oraşelor inteligente. Guvernul trebuie să încurajeze dezvoltarea de masterate, cursuri post universitare, ateliere practice. Cred că se găsesc formulele potrivite dacă îşi bate capul cine trebuie, care să reunească reprezentanţii administraţiei locale cu cei ai vendorilor de tehnologie, pe cei ai mediului de afaceri cu cei din sectoare publice, precum educaţia, sănătatea, mediul etc. Dacă vrem oraşe inteligente, trebuie să ne educăm inteligent. Asta se poate face cu multă experienţă şi cunoaştere inspirată de practicieni, şi nu de papagali cu diplomă.

AGERPRES: Cum se traduce, în viziunea dvs., conceptul de Smart City?
Nicolaie Moldovan: Similar cu progresul firesc al unei societăţi deschise faţă de avantajele enorme pe care le oferă performanţele tehnicii actuale. Este, dacă vreţi, acel proces de convertire a tehnicii moderne în folosul imediat al cetăţeanului de rând, care, de bine, de rău, are astăzi atâta acces la informaţie. Aşa cum am definit şi proiectul nostru - Alba Iulia Smart City. Oraşul în care s-a născut viitorul - un smart city este un deschizător de drumuri în ceea ce priveşte dezvoltarea de viitor a unei comunităţi cu oameni fericiţi.
Alba Iulia este, în acest moment, cobaiul - în sens pozitiv, bineînţeles - pe care se testează soluţiile inteligente ce urmează, sperăm noi, să fie implementate şi în alte zone urbane ale României.
Ceea ce trebuie să specificăm, este faptul că la Alba Iulia implementăm doar soluţii inteligente aferente nevoilor şi provocărilor municipale. Beneficiile pe care le aduce astfel proiectul Alba Iulia Smart City pentru oraş se vor traduce pe termen lung în creşterea calităţii serviciilor publice dedicate cetăţenilor, creşterea eficienţei gestionării resurselor existente (de la resurse energetice, materiale, financiare, logistice la resurse umane şi altele), utilizarea de instrumente şi facilităţi care să atragă noi investitori, creşterea vizibilităţii oraşului şi a numărului de turişti care vizitează oraşul, punerea destinaţiei turistice Alba Iulia pe harta oraşelor turistice din lume, creşterea gradului de satisfacţie al utilizatorilor finali cărora li se adresează soluţia (turist, investitor, cetăţean etc.).
Revenind la început, asta cred că au făcut şi romanii acum 2000 de ani, la Apulum, pe locul unde e acum Alba Iulia: au deschis uşile viitorului. Ce trebuie să facem noi, e să le păstrăm larg deschise sau să le deschidem şi mai tare.
Avantajul nostru, acum, e că putem face asta inclusiv cu telecomanda sau cu smartphone-ul. Şi adevărul e că la 100 de ani de când la Alba Iulia s-a născut România, aşa cum o cunoaştem azi, opţiunea noastră este să privim viitorul ancoraţi în tehnologia care ne face viaţa mai uşoară, iar comunitatea mai competitivă şi mai atractivă. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilică)
Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.