O nouă speranță pentru bărbații infertili după ce s-a reușit eliminarea unui cromozom ce produce sterilitate

•  Sci&Tech
1026 afişări

Oamenii de știință au reușit să obțină descendenți sănătoși din șoareci masculi care erau genetic sterili deoarece aveau un cromozom în plus, conform unui nou studiu publicat joi. Procedura oferă speranțe bărbaților care suferă de infertilitate din cauza aceleiași probleme genetice, informează agenția Xinhua.

2f5c16c5-b977-41b7-a22a-5d88b9ac2ddd

Sexul oamenilor este determinat de cromozomii X și Y. În general, persoanele de sex feminin au doi cromozomi X (XX), iar cele de sex masculin au un cromozom X și unul Y (XY), însă aproximativ unul din 500 de băieți se naște cu un cromozom în plus, fie X, fie Y. Prezența a trei cromozomi în loc de doi poate întrerupe procesul de formare a spermei rezultând infertilitatea, se arată în cercetarea publicată în jurnalul american ''Science''.

Oamenii de știință de la Francis Crick Institute din Marea Britanie au descoperit, însă, o cale de a îndepărta cromozomul în plus pentru a produce descendenți fertili.

Echipa de cercetători a prelevat mostre de țesut de la urechea șoarecilor cu cromozomi XXY și XYY, le-au cultivat și au colectat celule ale țesutului conjunctiv cunoscute sub numele de fibroblaste. Ulterior, ei au transformat fibroblastele în celule stem și au observat că în timpul acestui proces unele dintre celule au pierdut cromozomul în plus.

Printr-o metodă existentă deja, ei au utilizat semnale chimice specifice pentru a ''ghida'' celulele stem către a deveni celule cu potențial de a deveni spermă matură.

Odată injectate în șoareci-gazdă, aceste celule s-au dezvoltat în spermă matură care a fost apoi colectată și utilizată pentru a obține descendenți sănătoși și fertili prin intermediul reproducției asistate.

''Abordarea noastră ne-a permis să obținem descendenți din șoareci sterili XXY și XYY'', arată într-un comunicat autorul principal al cercetării, Takayuki Hirota de la institutul amintit.

În cadrul unui experiment preliminar, echipa de cercetători a descoperit că celulele stem produse din fibroblastele bărbaților cu sindrom Klinefelter (XXY) au pierdut de asemenea cromozomul care era în plus.

În cazul în care aceste descoperiri vor fi aplicate în siguranță pe oameni, ar fi posibil ca bărbații cu sindromul Klinefelter sau sindromul Dublu Y (XYY), care sunt infertili, să poată avea copii prin intermediul reproducției asistate, pe baza acestei tehnici, susțin oamenii de știință.

Până la aplicarea acestei tehnici pe subiecți umani este nevoie, însă, de multe alte cercetări.

Studiul a fost efectuat în colaborare cu Universitatea Kyoto și a fost finanțat de Consiliul European pentru Cercetare, Agenția pentru Știință și Tehnologie din Japonia și Societatea pentru Promovarea Științei din Japonia, precizează sursa citată.

AGERPRES/(AS — autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Anda Badea)

Etichete:

Comentează

Articole recomandate

CYBER SECURITY

Știrile momentului

Știri recente din Sci&Tech

Cele mai citite din Sci&Tech

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe