Beijing, 1 feb /Agerpres/ - O echipă de oameni de ştiinţă din China a anunţat că a reuşit obţinerea, prin clonare, a unor vaci cu rezistenţă crescută la tuberculoza bovină. Pentru aceasta, cercetătorii au folosit un instrument de editare a genomului prin care s-a putut schimba codul genetic al animalelor. Potrivit acestora, tehnologia ar putea fi utilizată pe cale largă în agricultură, informează miercuri BBC.

Tuberculoza bovină reprezintă un factor de risc în multe ţări, inclusiv în anumite zone din Marea Britanie, Africa şi Asia.

Echipa de la Colegiul de Medicină Veterinară din cadrul Universităţii de Nord-Vest A&F University din Shaanxi, China, a modificat o genă implicată în contracararea infecţiei. ''Vaca transgenică rezultată a manifestat o rezistenţă crescută la infecţia M. bovis (tuberculoza bovină)'', au anunţat cercetătorii. ''Studiul nostru oferă o cale de a dezvolta sistemul CRISPR/Cas9 pentru aplicaţii în agricultură'', au adăugat ei.

20 de viţei au murit, iar 11 dintre ei au supravieţuit mai mult de trei luni.

Oamenii de ştiinţă chinezi au reuşit anterior să insereze o genă de şoarece în vaci în încercarea de a creşte capacitatea de protecţie contra tuberculozei. Spre deosebire de această tehnică, cel mai recent studiu, publicat în jurnalul ''Genome Biology'', a utilizat instrumentul de editare a genomului, care este mai exact.

Testele efectuate cu privire la rezistenţa la tuberculoză au fost realizate pe mostre de sânge luate de la animalele clonate.

Încă nu se cunoaşte exact ce s-ar întâmpla dacă vacile transgenice ar fi expuse la această boală în condiţii normale.

Ian McConnell, profesor emerit de ştiinţe veterinare la Universitatea din Cambridge, este de părere că tuberculoza bovină este o boală complexă, iar noua tehnologie, oricât de revoluţionară este, nu va putea avea aplicabilitate.

''Deşi este o lucrare exhaustivă şi nouă cu privire la utilizarea tehnologiei genetice pentru vacile transgenice, la acest nivel mă îndoiesc de faptul că cercetarea va avea vreo aplicabilitate pentru prevenirea tuberculozei bovine cu ajutorul tehnologiei transgenice'', a spus acesta, conform sursei citate.AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu)