Modifică dimensiunea fontului:
Washington, 30 dec /Agerpres/ - Educarea gândirii computaţionale şi a abilităţilor în domeniul IT ar trebui să fie materii obligatorii pentru copiii de toate vârstele, începând cu cei de grădiniţă, iar pentru aceasta este necesară identificarea modalităţilor de predare adecvată a principiilor din IT&C, astfel încât elevii să poată observa cum stăpânirea acestui domeniu le conferă "putere", susţine Daniela Rus, director al laboratorului CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) din cadrul Institutului de Tehnologie din Massachusetts (MIT), într-un interviu acordat revistei Forbes.
"Îmi place să mă gândesc la (stăpânirea n.r) tehnicii de calcul ca la o superputere care îţi permite să explorezi şi să interacţionezi cu lumea în nişte modalităţi cu totul noi", susţine Daniela Rus care este prima femeia director al celui mai important laborator de cercetare din cadrul MIT.
Pe măsură ce din ce în ce mai multe locuri de muncă necesită folosirea calculatoarelor în modalităţi tot mai complexe, reducerea decalajului în procesul de predare a cunoştinţelor de bază în domeniul informatic devine imperativă. Dezvoltarea unor astfel de abilităţi, este de părere cercetătoarea româncă, depăşeşte paradigma "a învăţa să programezi" şi deschide o paradigmă mai largă: "programezi pentru a învăţa". "Astfel de abilităţi (de programare n.r.) nu sunt un scop în sine, însă deprinderea lor îţi permite să vezi altfel lumea", a subliniat ea.
Tehnologia de calcul trebuie integrată din ce în ce mai mult în programul de învăţare al copiilor, cu atât mai mult cu cât, pe lângă deprinderea abilităţilor necesare în domeniul IT&C, ea deschide şi noi modalităţi de abordare pentru ştiinţele "clasice", pentru fizică, geometrie sau pentru istorie şi ştiinţele naturii.
"Activitatea mea este pe de-o parte motivată de convingerea că fiecare trebuie să ştie cum să rezolve o problemă folosind calculatorul. Ani de zile s-a vorbit despre creşterea gradului de accesibilitate a calculatoarelor, cu scopul ca, în cele din urmă, fiecare copil să aibă un laptop. Copiii sunt însă şi mai atraşi de roboţi decât de calculatoare şi cred că roboţii, mai mult decât orice altceva, îi pot ajuta pe elevi să înveţe geometrie, fizică, programare şi multe alte lucruri. Alfabetizarea tehnologică este la fel de importantă ca scrierea, cititul şi matematica de bază. Ne dorim să le trezim copiilor interesul şi pasiunea pentru robotică încă de la vârste fragede, pentru a deveni inovatorii de mâine", a mai susţinut ea.
În afara proiectelor de pionierat în domeniile informaticii şi roboticii, laboratorul condus de Daniela Rus are şi ambiţia de a cuceri inimile tinere şi de a deschide noi universuri de cunoaştere pentru copii. În acest scop CSAIL a lansat, printre altele, un eveniment anual de popularizare a informaticii, "Hour of Code" (Ora de programare) în care aproximativ 200 de elevi de la şcoli publice americane fac cunoştinţă cu o parte dintre proiectele derulate în cadrul laboratorului.
Obiectivul principal al laboratorului condus de Daniela Rus este de a dezvolta ştiinţa autonomiei în robotică, de a perfecţiona tehnologiile care le permit roboţilor să colaboreze între ei cu niveluri cât mai ridicate de autonomie care să facă posibilă ducerea la bun sfârşit a unor sarcini din ce în ce mai complexe, fără necesitatea unui supervizor uman. Progresele înregistrate în ultimii ani ne apropie de momentul în care interacţiunea cu roboţi va fi la fel de banală precum este interacţiunea cu telefonul mobil. Spre exemplu, dezvoltarea tehnologiei de imprimare 3D poate însemna apariţia unor roboţi ieftini şi uşor de produs ce vor fi accesibili tuturor.
"Folosind materiale simple, aşa cum este plasticul şi hârtia, am demonstrat că putem produce roboţi funcţionali care practic ies singuri direct din imprimantă", a mai susţinut ea.
Născută la Cluj în 1963, Daniela Rus a primit titlul de "Profesor Andrew şi Erna Viterbi" al Departamentului pentru Inginerie Electrică şi Informatică (EECS) în cadrul MIT. În 2002 a devenit membră a MacArthur Fellowship ("Genius Grant"). Director al Distributed Robotics Lab. tot din cadrul MIT, Daniela Rus a devenit şi prima femeie director al CSAIL.
CSAIL din cadrul MIT este cel mai mare laborator universitar din lume. Mai mult de 250 de companii îşi au originile în această prolifică pepinieră a inteligenţelor, printre care Akamai, iRobot, 3Com sau Meraki. Activităţile de cercetare desfăşurate în cadrul CSAIL sunt împărţite în şapte domenii de interes: Inteligenţă Artificială (AI), Biologie computaţională, Grafică, Limbaj şi învăţare, Teorie de calcul, Robotică şi Sisteme.
Ambiţia laboratorului CSAIL, după cum precizează Daniela Rus în interviul oferit revistei Forbes, este de a "inventa viitorul tehnologiei de calcul". "Dorim să folosim informatica pentru a rezolva probleme majore în domenii precum medicina şi educaţia, de la obţinerea unor instrumente mai bune de diagnoză medicală şi de la perfecţionarea automobilelor autonome, până la a-i inspira pe copii să înveţe programare".AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Florin Ştefan)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.