Washington, 21 aug /Agerpres/ - Teoria conspiraţionistă potrivit căreia urmele de condens persistente lăsate de aeronave pe cer ar fi de fapt ''dâre chimice'' (chemtrails) este desfiinţată de studiul a 77 de oameni de ştiinţă publicat în Environmental Research Letters, potrivit The New York Times.

Cei care cred în teoria ''dârelor chimice'' consideră că aceste urme lăsate de avioane pe cer, pe care le numesc chiar ''dârele morţii'', conţin agenţi chimici sau biologici ce sunt pulverizaţi în scopuri oculte în cadrul unor programe secrete conduse de către oficiali guvernamentali pentru a controla populaţia, producţia agricolă şi chiar a influenţa vremea.

Dr. Steven J. Davis, cercetător în domeniul climei la Universitatea California, a declarat că ideea studiului i-a venit după ce a discutat cu un vânzător care, când a aflat cu ce se ocupă, l-a întrebat ce atitudine iau oamenii de ştiinţă cu privire la ''dârele chimice''. Davis a declarat că a căutat ulterior studii ale cercetătorilor în acest domeniu, însă nu a găsit nici unul. El a organizat un grup de lucru format din 77 de experţi în chimie atmosferică şi poluare, în încercarea de a aduce argumente care să îi ajute pe oameni să combată, pe baza unor date ştiinţifice, această teorie a conspiraţiei.

Cercetătorii au studiat dovezile pe care le aduc cei care susţin această teorie conspiraţionistă şi au formulat explicaţii ştiinţifice. Astfel, au fost analizate numeroase fotografii, dar şi date de laborator. Dacă în ceea ce le priveşte pe primele oamenii de ştiinţă au putut explica de ce unele urme se întrerup subit sau, dimpotrivă, se prelungesc foarte mult, legat de analizarea substanţelor din atmosferă numai doi dintre oamenii de ştiinţă au concluzionat că datele prezentate nu sunt suficiente pentru a susţine teoria pulverizării intenţionate, restul fiind de părere că rezultatele analizelor nu sunt anormale. De asemenea, un singur expert dintre cei 77 a declarat că a sesizat niveluri mai mari de bariu în atmosferă într-o zonă izolată, în care nivelul de bariu din sol era scăzut.

Potrivit dr. Steven J. Davis, acest studiu reprezintă cel mai recent efort al oamenilor de ştiinţă de a se asigura că oamenii au la dispoziţie informaţii corecte prin care pot contracara dezinformarea din partea non-cercetătorilor.AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Lelia Bretan)