Washington, 30 sep /Agerpres/ - Dungile înguste şi întunecate care străbat pantele unor forme de relief de pe Marte, aşa cum este această parte a craterului Horowitz, se formează periodic, între sfârşitul primăverii şi începutul toamnei, când temperaturile pe Planeta Roşie sunt mai ridicate, din cauza unor scurgeri de apă sărată.

Aceste dungi denumite "linii recurente pe pante" ("recurring slope lineae" sau RSL) au lungimea aproximativă a unui teren de fotbal.

Imaginea şi informaţiile topografice ale acestei fotografii procesate au fost obţinute prin intermediul camerei HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) din panoplia de instrumente ştiinţifice cu care este dotată sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), aparţinând NASA.

Geologii şi planetologii de la NASA au analizat această imagine (pe lângă altele similare) şi cu ajutorul spectrometrului cu care este dotată sonda MRO (Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer) şi au detectat săruri hidratate pe pantele craterului Horowitz, ceea ce confirmă faptul că aceste dungi RSL sunt formate de scurgeri de apă sărată.

Această fotografie a fost procesată prin generarea unui model computerizat 3D a zonei (o hartă digitală a terenului) folosind informaţiile adunate în urma a două observaţii realizate prin intermediul camerei HiRISE (la 21 octombrie 2007, la 32 de grade latitudine sudică, 141 de grade longitudine estică) ce au fost suprapuse (drapate) peste modelul 3D al terenului. Dimensiunea verticală a fotografiei este exagerată cu un factor de 1,5 prin comparaţie cu dimensiunea orizontală.

Camera HiRISE este operată de specialişti de la Universitatea Arizona din Tucson. Acest instrument a fost produs de Ball Aerospace & Technologies Corp., din Boulder, Colorado.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Mariana Ionescu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].