COD GALBEN: 27-10-2021 Intre 08:00 si 11:00 se va semnala ceață care determină reducerea vizibilității local sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Giurgiu, Județul Teleorman;

Londra, 5 aug/Agerpres/ - Una dintre cele mai vechi forme de viaţă complexe cunoscute, de aproape 565 de milioane de ani, ar fi avut un dublu mod de reproducere, extrem de sofisticat, se arată într-un studiu apărut în revista Nature şi preluat marţi de AFP.

Fosila studiată de cercetători este Fractofusus, unul dintre cele mai vechi organisme multicelulare complexe cunoscute. Primele exemplare au fost descoperite pe dealuri din perioada ediacariană din Australia. 'Folosim termenul de organism complex pentru că Fractofusus sunt mari, cu corpuri complexe, susceptubile să fie alcătuite dintr-un ansamblu de celule vii', a declarat pentru AFP Emily Mitchell, cercetătoare la Universitatea Cambridge, coautoare a studiului.

Nu se ştiu prea multe lucruri despre acest organism ciudat: nu se mişca şi trăia pe fundul apei, departe de lumină. A lăsat o amprentă ovală, în formă de ferigă, de circa 10 centimetri lungime şi 3-4 centimetri lăţime. 'Fractofusus nu seamănă cu nimic viu de astăzi. Nu este plantă fiindcă nu avea acces la lumină, dar nu seamănă nici cu un animal sau cu o ciupercă', adaugă cercetătoarea britanică.

Analizând repartizarea spaţială a unor fosile descoperite în Terra Nova (Canada), cercetătorii au demonstrat că acest organism vechi avea două moduri de reproducere diferite. 'Marea majoritate a puilor de Fractofusus sunt clone, fiind concepuţi datorită producerii de stoloni, mod de reproducere asexuat', afirmă Mitchell. Cum ar fi o tufă de căpşuni care se reproduce dezvoltând rădăcini ce cresc orizontal, explică cercetătoarea. Revenind în sol, aceste rădăcini dau naştere unei noi tufe de căpşuni.

Nu este însă singurul mod de reproducere al straniului animal. Potrivit studiului, el putea produce propagule (organ de diseminare şi reproducere) care se mişcau de-a lungul curentului de apă. 'Nu ştim cu exactitate ce erau aceste propagule. Ar fi putut fi nişte gameţi (ce rezultă din reproducerea sexuată) sau muguri minusculi. Studiul arată că acest mod de reproducere, care îi permitea să colonizeze zone noi, pare mai puţin răspândit decât producerea de clone. Dacă se dovedeşte că propagulele lui Fractofusus sunt gameţi, ar putea fi vorba de prima urmă de reproducere sexuată', încheie cercetătoarea.

Modul de reproducere nu este singurul mister legat de acest animal: şi apariţia şi brusca lui dispariţie rămân, cel puţin deocamdată, o enigmă.AGERPRES/(AS - autor: Lelia Bretan, editor: Mariana Ionescu)