Washington, 9 iun /Agerpres/ - Sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) a descoperit sticlă de impact în câteva cratere de pe Marte, descoperire care s-ar putea dovedi importantă pentru confirmarea teoriilor cu privire la eventualitatea existenţei vieţii în trecutul acestei planete, conform unui material publicat de CNET.

Acest tip de sticlă apare în urma căldurii degajate de impactul cu meteoriţi. Iar cum materia din jur poate fi "sigilată" de această sticlă, cercetătorii NASA susţin că examinarea acestei sticle ar putea răspunde întrebărilor cu privire la existenţa vieţii în trecutul Planetei Roşii. Această pistă de cercetare este cu atât mai promiţătoare cu cât o parte din sticla de impact descoperită de MRO se află în craterul Hargraves, situat în apropierea formaţiunii geologice Nili Fossae. În această zonă se află numeroase fracturi hidrotermale, urme ale unor izvoare hidrotermale care ar fi putut susţine viaţa microbiană în subsolul acestei planete.

"Dacă este vorba despre un impact care a penetrat în stratul de rocă de la suprafaţă, ajungând până la mediul din subsol, este posibil ca mostre ale acestui mediu să fie conservate în sticla formată după impact", conform lui John Mustard, cercetător la Universitatea Brown.

John Mustard a colaborat la acest studiu cu cercetătorul Kevin Cannon de la aceeaşi universitate. Cei doi au continuat cercetările desfăşurate de Peter Shultz (de asemenea de la Universitatea Brown) care a demonstrat că în sticla de impact se pot păstra urme de plante şi alte molecule organice. Shultz a analizat mostre de sticlă de impact provenită dintr-un crater din Argentina.

"Munca depusă de Peter şi de alţii demonstrează că sticla de impact poate păstra semnături biologice. Ţinând cont de acest lucru, ne-am gândit să căutăm astfel de sticlă pe Marte", a explicat Kevin Cannon.

Identificarea sticlei de impact în fotografiile realizate de sonda MRO s-a dovedit dificilă pentru că acest material nu reflectă lumina solară la fel de puternic ca rocile din jur. În cadrul unui experiment, cei doi cercetători au încercat să obţină condiţii similare mediului de pe Marte prin încălzirea unor roci similare celor de pe Marte într-un cuptor pentru a obţine sticlă. Apoi ei au identificat lungimile de undă ale luminii reflectate de această sticlă şi au creat un algoritm pentru identificarea unor semnale similare în datele transmise de MRO. Experimentul lor a fost un succes.

"Această importantă descoperire a sticlei de impact de pe Marte demonstrează că mai avem multe de învăţat din datele transmise în cursul misiunii MRO", a comentat şi Richard Zurek, cercetător din cadrul proiectului MRO de la NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) din Pasadena, California.

MRO se află pe orbita lui Marte de la data de 10 martie 2006. Principalul obiectiv al acestei misiuni este de a determina dacă în trecutul acestei planete a existat apă şi cât de mult timp a rezistat apa pe această planetă.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu; editor: Mihaela Nicolaescu)