Geneva, 14 mai /Agerpres/ - După aproape trei decenii de aşteptare, cercetătorii care lucrează cu cel mai mare accelerator de particule din lume, Large Hadron Collider (LHC), de la CERN, au anunţat miercuri că au observat un fenomen extrem de rar care confirmă aşa-numitul Model Standard din fizică, conform unui studiu publicat în ultimul număr al revistei Nature, transmit The Verge şi redOrbit.com.

Fenomenul observat este descompunerea unui mezon B neutru într-o pereche de muoni cu sarcină electrică opusă - "verii" mai grei ai electronilor. Mezonii B neutri sunt compuşi instabili formaţi din două tipuri de quarcuri ce sunt unite prin forţa nucleară tare.

Modelul Standard în fizica particulelor explică modul în care interacţionează particulele subatomice prin intermediul a trei forţe: electromagnetism, forţa nucleară puternică şi forţa nucleară slabă. Problemele Modelului Standard sunt legate de incapacitatea de a explica gravitaţia, forţa primordială de interacţiune în lumea corpurilor mari şi nu poate explica nici materia întunecată care are capacitatea de a menţine materia ordinară la un loc, în galaxii.

Descompunerea acestor mezoni în muoni este prevăzută de Modelul Standard, dar oamenii de ştiinţă caută dovezi experimentale care să susţină această predicţie încă din anii '80 ai secolului trecut.

Unul dintre motivele pentru care obţinerea acestor dovezi a fost atât de dificilă ţine de faptul că mezonii B neutri se produc doar în condiţii extreme - în acceleratoare de particule. Un alt motiv este legat de faptul că tranziţia lor în muoni tinde să se producă cu o frecvenţă de doar patru ori la fiecare 1 miliard de descompuneri.

Conform fizicienilor care au participat la experiment, această descoperire demonstrează că Modelul Standard a trecut un alt test important dar mai are încă o serie de obstacole înaintea sa. Ei speră să poată folosi aceste rezultate în studiile şi experimentele privind misterioasa materie întunecată dar şi a altor fenomene pe care aplicarea Modelului Standard în domeniul fizicii particulelor nu le poate explica. Datele pe care se bazează acest studiu au fost colectate în perioada 2011 - 2012.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Mariana Ionescu)