COD GALBEN: 12-08-2020 Intre 07:40 si 09:00 se va semnala local ceață care determină reducerea vizibilității sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Harghita;

Londra, 11 mar /Agerpres/ - Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Cambridge au descoperit nouă sateliţi galactici în vecinătatea Căii Lactee, pe cerul emisferei australe, în apropiere de Norii lui Magellan, conform cnet.com.

"Descoperirea unui numâr atât de mare de sateliţi (galactici) într-o regiune atât de mică a cerului ne-a luat prin surprindere. Nu mi-a venit să-mi cred ochilor", a comentat coordonatorul acestui studiu, Serghei Koposov, de la Institutul de Astronomie al Universităţii Cambridge.

Descoperirea a fost făcută folosind date publice furnizate de programul de cercetare Dark Energy Survey. Dintre cei nouă sateliţi galactici, trei sunt galaxii pitice, iar ceilalţi şase sunt fie tot galaxii pitice, fie roiuri globulare de stele, diferenţa fiind că în acestea din urmă stelele nu sunt menţinute laolaltă prin influenţa materiei întunecate, ci a gravitaţiei.

Galaxiile pitice sunt cele mai mici structuri galactice observate până în prezent, putând să cuprindă în jur de 5.000 de stele, în condiţiile în care o galaxie de mărime medie, precum Calea Lactee, cuprinde între 200 şi 400 de miliarde de stele. Astrofizicienii estimează că astfel de galaxii pitice conţin 99% din materie întunecată, ceea ce le face candidaţii perfecţi pentru studiul acestei forme de materie.

"Sateliţii (galactici) pitici reprezintă ultima frontieră pentru testarea teoriilor despre materia întunecată. Trebuie să identificăm cât mai multe astfel de galaxii pentru a afla care dintre modelele noastre cosmologice este valabil. Descoperirea unui grup atât de mare de sateliţi (galactici) în apropierea Norilor lui Magellan (două galaxii pitice, Marele Nor al lui Magellan şi Micul Nor al lui Magellan) este surprinzătoare. Nu ne aşteptam să descoperim o astfel de comoară pentru astronomie", a declarat şi coautorul acestui studiu, Vasili Belokurov, de la acelaşi institut.

Cea mai apropiată dintre cele trei galaxii pitice este localizată la 97.000 de ani lumină distanţă în constelaţia Reticulum şi este pe cale să fie dezmembrată de colosalele forţe mareice exercitate asupra sa de Calea Lactee. Cea mai îndepărtată, dar şi mai strălucitoare galaxie pitică dintre acestea, aflată la 1,2 milioane de ani lumină distanţă în constelaţia Eridanus, se află chiar la marginea Căii Lactee, fiind pe cale să fie înghiţită de galaxia noastră.

"Rezultatele pe care le-am obţinut ridică şi alte semne de întrebare cu privire la aceşti sateliţi (galactici). Poate că, la un moment dat, erau sateliţi care gravitau în jurul Norilor lui Magellan şi au fost împinşi spre Calea Lactee de interacţiunea dintre cei doi Nori ai lui Magellan. Sau poate că făceau parte dintr-un grup mai mare de galaxii care, împreună cu Norii lui Magellan, 'cad' în Calea Lactee", conform astronomului Wyn Evans de la Cambridge.

Conform estimărilor ar putea exista sute de astfel de galaxii pitice pe orbite în jurul Căii Lactee, însă ele sunt foarte greu de descoperit pentru că au o strălucire foarte mică. Până în prezent au fost identificaţi mai puţin de 30 de astfel de sateliţi galactici.

Studiul a fost prezentat pe larg în ultimul număr al revistei The Astrophysical Journal.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Cristina Mac)