Paris, 27 mai /Agerpres/ - Cercetătorii francezi au reuşit să dezvolte o moleculă capabilă să reducă viabilitatea celulelor melanomului fără ca aceasta să fie toxică pentru celulele sănătoase - o speranţă pentru bolnavii care suferă de cancer agresiv de piele, relatează AFP.

Denumită HA15, această moleculă a fost pusă la punct de Institutul francez pentru sănătate medicală (Inserm) de o echipă condusă de Stéphane Rocchi. Rezultatele cercetării lor au fost publicate joi de revista americană Cancer Cell.

Melanomul este o formă agresivă de cancer de piele, care afectează melanocitele responsabile cu colorarea pielii.

Există trei stadii de progresie a bolii: "o creştere radială" când celulele proliferează anarhic în epidermă; faza "creşterii verticale" care implică o invazie a derme; faza "metastatică" ce corespunde diseminării celulelor canceroase în ţesuturile periferice.

"Identificarea de noi molecule este obligatorie pentru punerea la punct a bioterapii eficiente împotriva acestui cancer a cărui incidenţă s-a dublat în ultimi zece ani, notează Inserm.

În acest context cercetătorii francezi au descoperit o nouă familie de molecule "thiazol benzeno-sulfonamidele (TZB)" care prezintă proprietăţi anticancerigene considerate 'interesante'. După numeroase încercări cercetătorii "au modificat structura iniţială a TZD pentru a obţine un compus lider pe care l-au numit HA15.

HA15 contribuie la moartea celulelor melanomului prin "apoptoză" (moarte celulară fiziologică, programată genetic) şi "autofagie" (proces catabolic care duce la degradarea autofagosomic-lizozomal a conţinuturilor citoplasmatice în masă, agregate anormale de proteine şi organite în exces sau deteriorate).

Experţii au constatat că la şoarecii de laborator această moleculă este foarte eficientă pentru diminuarea volumului tumoral, aparent fără toxicitate pentru animal. La oameni, în colaborare cu serviciul de dermatologie din Nisa, cercetătorii au demonstrat că moleculele sunt active asupra celulelor melanoamelor prelevate din biopsiile unor pacienţi sensibili, sau rezistenţi la unele terapii", precizează Inserm.

HA15 s-a dovedit eficientă şi asupra celulelor provenite de la alte tumori precum cancerul la sân, colon, prostată şi pancreas, sau în cazul leucemiilor cronice.AGERPRES/(AS-autor: Mihaela Nicolaescu, editor: Codruţ Bălu)