Washington, 7 aug /Agerpres/ - Dormitul pe o parte, faţă de dormitul pe spate sau pe burtă, ar putea contribui la scăderea riscului de îmbolnăvire de maladia Alzheimer dar şi de alte afecţiuni neurologice, conform unui nou studiu publicat în Journal of Neuroscience.

Atunci când dormim pe o parte se deschide un pasaj în creier denumit calea glimfatică prin care sunt eliminate substanţele chimice nefolositoare din creier, conform cercetătorilor de la Stony Brook University din SUA.

"Este interesant faptul că poziţia de somn pe o parte, în lateral, este cea mai răspândită poziţie de somn atât în rândul oamenilor cât şi la majoritatea animalelor şi se apare că am adoptat această poziţie pentru a ne curăţa cât mai eficient creierul de produsele reziduale metabolice care se acumulează în timpul stării de veghe", susţine Dr. Maiken Nedergaard, de la universitatea din Rochester.

Acest studiu a început în urmă cu mai mulţi ani, când oamenii de ştiinţă au apelat la imagistica prin rezonanţă magnetică (RMN) pentru a observa calea glimfatică la rozătoare. Ei au aflat astfel că procesul de curăţare a creierului prin "spălarea" sa în fluide cerebrospinale şi interstiţiale este mai eficient în timpul somnului. Astfel, pe această cale, sunt îndepărtate din creier proteinele amiloid ß şi tau care dacă se acumulează în depuneri pe creier provoacă maladii grave.

Dr. Helene Benveniste, coordonatoarea acestui studiu şi echipa sa au folosit tehnologia RMN şi modelarea cinetică pentru a evalua rata de schimb a fluidelor cerebrospinale şi interstiţiale la rozătoare care au fost anesteziate pentru a dormi fie pe o parte, fie pe spate sau pe burtă. Cu ajutorul tehnicilor de microscopie fluorescentă ei au observat că eliminarea substanţelor nocive pentru creier se face în mod mai eficient atunci când rozătoarele dorm pe o parte.

De asemenea, Dr. Nedergaard a precizat că rezultatele acestui studiu demonstrează şi că somnul are o funcţie de curăţare a creierului.

"Foarte multe tipuri de demenţă sunt legate de tulburări ale somnului, inclusiv dificultate de a adormi", a susţinut ea, adăugând că astfel de afecţiuni ar putea fi favorizate de faptul că substanţele nocive din creier nu sunt eliminate corespunzător. "Din ce în ce mai mulţi oameni de ştiinţă sunt de părere că tulburările de somn pot accelera pierderea memoriei la pacienţii care suferă de Alzheimer", a adăugat ea.

Deocamdată oamenii de ştiinţă avertizează că aceste rezultate sunt concludente doar în cazul rozătoarelor, fiind nevoie de mai multe studii şi experimente pentru a le demonstra validitatea şi în cazul oamenilor.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Mariana Ionescu)