Modifică dimensiunea fontului:
Bucureşti, 26 nov /Agerpres/ - O campanie naţională de informare şi educare cu privire la siguranţa, calitatea şi eficienţa medicamentelor generice a fost lansată miercuri de Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR), cu sprijinul Ministerului Sănătăţii (MS) şi al Agenţiei Naţionale a Medicamentelor şi Dispozitivelor Medicale (ANMDM).
"În demararea acestei campanii, am avut în vedere necesitatea îmbunătăţirii cunoştinţelor românilor cu privire la medicamentele generice, care pot genera economii semnificative pentru consumatorii finali, fără a se face vreun compromis la calitate", a declarat preşedintele APMGR, Dragoş Damian, într-o conferinţă de presă organizată de Asociaţie cu prilejul lansării campaniei de informare "Medicamentele generice: eficienţă, calitate şi siguranţă la un preţ mai mic".
Potrivit acestuia, se pot face economii de peste 100 de milioane de euro în sistemul de sănătate din România, bani care pot să fie utilizaţi de alte segmente din sănătate, dacă în farmacii se vor utiliza medicamentele generice "la cota" la care ar trebui.
"Considerăm că aceste acţiuni de conştientizare sunt necesare mai ales în contextul în care în ultimii ani s-a înregistrat o reducere a consumului medicamentelor ieftine de la circa 38% în anul 2011 la 28% în prezent. Există o tendinţă de utilizare a medicamentelor scumpe, în loc să fie folosite medicamentele generice ca o variantă mai accesibilă. Pacienţii români trebuie să ştie că aceste medicamente generice sunt le fel de sigure, eficiente ca orice medicament disponibil în farmacii, dar în plus au preţuri accesibile. Avem exemple de medicamente generice care sunt de 100 de ori mai ieftine decât un medicament original. Statul decontează aceeaşi valoare pentru ambele medicamente, în schimb, pacientul plăteşte din buzunar de 100 de ori mai mult pentru un medicament decât pentru celălalt, ceea ce este absurd", a spus Dragoş Damian.
El a precizat că un alt obiectiv al campaniei îl constituie informarea consumatorilor asupra dreptului de a cere medicului sau farmacistului mai multe informaţii cu privire la tratamentul recomandat.
"Cred că este important ca pacienţii să întrebe specialiştii ce opţiuni de tratament sunt disponibile, în aşa fel încât să facă o alegere informată. Campania va debuta pe o etapă-pilot desfăşurată pe trei luni care va cuprinde o serie de activităţi de informare, inclusiv un website, www.medicamente-generice.ro, acţiuni de comunicare în presa scrisă, în mediul online, social, media. În România, medicii prescriu medicamentele pe baza substanţei active, care se regăseşte în mai multe medicamente sub diverse denumiri comerciale şi la preţuri diferite. Prin urmare, este foarte important ca pacienţii să cunoască opţiunile de tratament disponibile în farmacii, pentru a putea face o alegere informată", a subliniat Damian.
Secretarul de stat în MS Dorel Săndesc a apreciat campania de informare drept una deosebită.
"Un element esenţial pentru reuşita oricărui proiect o reprezintă informarea adecvată a ţintelor unui proiect şi în cazul nostru ţintele sunt pacienţii români. Credem că este nevoie de această campanie, pentru că pacienţii nu sunt în prezent informaţi adecvat cu privire la ceea ce înseamnă medicamentele generice, la avantajele pe care le implică utilizarea lor, avantaje legate de efectul economic, fără a afecta calitatea îngrijirilor medicale. MS doreşte să se implice în această campanie şi am nădejdea că ea va fi o campanie de succes", a spus Săndesc.
Preşedintele ANMDM, Marius Savu, a explicat că rolul agenţiei este acela de a fi sigură ca medicamentele care intră în utilizare corespund anumitor cerinţe, în special legate de calitate şi de profilul beneficiu-risc.
Potrivit acestuia, principalul lucru urmărit în producerea unui medicament este efectul asupra organismului şi în funcţie de acesta, medicamentul este acceptat sau nu.
"Important este ca medicamentul generic să corespundă acestor criterii de calitate iar toate demersurile pe care le-am făcut pentru autorizarea acestora am vrut să fim siguri că medicamentele generice respectă partea de calitate. Începând de anul trecut, toate fabricile producătoare de materii prime din lume sunt evaluate mult mai strict de Agenţia Europeană a Medicamentului. Există studii de bioechivalenţă care arată calitatea similară a produsului generic cu cel original. Eu, ca instituţie, consider că medicamentele care sunt autorizate să fie puse pe piaţă în România respectă aceste reguli de calitate. Dacă există excepţii, mi-aş dori foarte mult ca acestea să fie transmise către autoritatea competentă, pentru ca noi să putem să luăm măsurile care se impun", a afirmat Savu.
El a susţinut că medicamentele generice îndeplinesc aceleaşi standarde de calitate ca orice alte medicamente care sunt comercializate în România, întrucât sunt supuse aceluiaşi control strict al ANMDM.
În opinia sa, folosirea cu predilecţie a medicamentelor generice acolo unde acestea sunt o alternativă de tratament va ajuta sistemul de sănătate să facă faţă presiunilor bugetare imense la care este supus şi pacienţii români să beneficieze de tratamente sigure şi eficiente, la costuri mai mici.
Savu a arătat că există tratamente care costă şi 500.000 de euro. "Cred că la un moment dat va trebui să existe o discuţie serioasă faţă de ce îşi permite un sistem de asigurări de sănătate. Există un tratament pentru o anumită afecţiune care costă 60.000 de euro per pacient. În România avem 100.000 de pacienţi tratabili cu acest medicament, discutăm de 6 miliarde de euro doar pentru o moleculă. Probabil că va trebui să găsim finanţări pentru toate, pentru că până la urmă este nevoie, dar uneori va trebui - şi aici văzut cum se pot limita anumite costuri. Nu mi se pare normal ca din tratamentul unui bolnav tu să ai un profit cât un Mercedes de ultimă generaţie", a declarat Marius Savu.
El consideră că în momentul în care există un tratament cu medicament generic, el trebuie folosit.
Savu a mai spus că şi-ar dori ca pe fiecare reţetă electronică să fie trecut DCI-ul (denumirea comună internaţională) şi justificarea pentru un anumit brand să fie foarte bine făcută. AGERPRES/(A-autor: Roberto Stan, editor: Antonia Niţă)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.