COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 08:15 si 11:00 se va semnala ceaţă care determină scădere vizibilităţii local sub 200 m, izolat sub 50 m in Județul Gorj, Județul Olt, Județul Dolj, Județul Vâlcea; COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 08:00 si 11:00 se va semnala ceață care reduce vizibilitatea local sub 200 m și izolat sub 50 in Județul Ialomiţa, Județul Argeş, Județul Teleorman; COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 07:30 si 10:00 se va semnala ceață care determină reducerea vizibilității local sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Braşov, Județul Mureş, Județul Sibiu; COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 07:20 si 10:00 se va semnala ceață care determină reducerea vizibilității local sub 200m, izolat sub 50m in Județul Caraş-Severin; COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 07:15 si 10:00 se va semnala ceață care determină reducerea vizibilității local sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Alba; COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 07:10 si 09:00 se va semnala ceață care reduce vizibilitatea local sub 200 m și izolat sub 50 in Județul Buzău; COD GALBEN: 19-11-2019 Intre 06:20 si 09:00 se va semnala ceaţă care determină scăderea vizibilităţii, local sub 200 m, izolat sub 50 m in Județul Cluj;

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Adoptarea Ordonanţei de Urgenţă ce modifică şi completează acte normative în materie electorală cu o lună înaintea referendumului din 26 mai "nu respectă recomandările Codului de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneţia", se afirmă într-o scrisoare deschisă a unor reprezentanţi ai societăţii civile trimisă, marţi, preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Constantin Mituleţu-Buică.

"Proiectul de ordonanţă de urgenţă prevede calcularea procentului de prezenţă necesar pentru validarea referendumului raportat la numărul alegătorilor înscrişi în registrul electoral şi nu la numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente, cum cere Legea 3/2000. Având în vedere că această modificare este categoric de natură a afecta drepturile electorale, în măsura în care presupune creşterea semnificativă a cvorumului de prezenţă, considerăm că adoptarea ei prin OUG cu mai puţin de o lună înaintea scrutinului contravine articolului 115 alin (6) din Constituţia României şi nu respectă recomandările Codului de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneţia", arată sursa citată.

Potrivit reprezentanţilor societăţii civile, "limitarea practicii modificării legislaţiei electorale prin ordonanţe de urgenţă doar la prevederi menite să faciliteze organizarea şi să contribuie la buna desfăşurare a procesului electoral este o recomandare de lungă durată a organizaţiilor societăţii civile".

Aceştia remarcă faptul că recomandări similare au fost formulate în rapoartele observatorilor internaţionali ai Oficiului pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (ODIHR) din 2004, 2009 şi 2012.

"În condiţiile în care la referendumul precedent condiţiile de desfăşurare au fost modificate prin OUG în aşa fel încât să faciliteze atingerea pragului de prezenţă, iar prevederile proiectului de OUG aflat în dezbatere publică în prezent sunt de natură a îngreuna atingerea aceluiaşi prag, considerăm că s-a ajuns la practica inacceptabilă a modificării legislaţiei electorale prin OUG la fiecare scrutin în funcţie de interese politice de moment", precizează semnatarii.

Totodată, aceştia consideră că "prevederea care interzice autorităţilor publice să se pronunţe în favoarea sau în defavoarea problemei supuse referendumului este excesivă şi contravine unei recomandări a Codului de bune practici în materie de referendum al Comisiei de la Veneţia".

Potrivit acestei recomandări, arată ei, "nu este necesară interzicerea completă a intervenţiei autorităţilor publice în favoarea sau în defavoarea propunerii supuse referendumului. Cu toate acestea, autorităţile publice (naţionale, regionale şi locale) nu trebuie să influenţeze rezultatul scrutinului printr-o campanie excesivă şi unilaterală".

"Solicităm Autorităţii Electorale Permanente şi Guvernului României să ţină cont de problemele semnalate şi să nu adopte OUG în forma actuală. Dorim să subliniem şi faptul că asemenea modificări legislative imprevizibile şi lipsa de unitate a legislaţiei electorale fac încă o data dovada necesităţii adoptării unui Cod Electoral unitar", punctează reprezentanţii societăţii civile.

Semnatarii scrisorii sunt Expert Forum, Centrul pentru Resurse Civice, Forum Apulum, Rezistenţa, Civica, Geeks for Democracy, sociologul Mircea Kivu, analistul politic Claudiu Tufiş şi expertul electoral Maria Krause.

AEP a anunţat, pe 25 aprilie, că a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală, precum şi pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European şi a referendumului naţional din 26 mai.


Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a afirmat ulterior că modificările propuse la Legea privind organizarea şi desfăşurarea referendumului "încalcă în mod barbar atât Constituţia României, cât şi deciziile Curţii Constituţionale referitoare la libertatea de exprimare pe care o are Preşedintele României".

În schimb, preşedintele AEP, Florin Mituleţu-Buică, a susţinut că reşedintele Klaus Iohannis poate participa la campanie şi poate promova referendumul naţional consultativ cu privire la probleme de interes naţional, neexistând nicio interdicţie în acest sens în niciun act normativ.

"Nu există nicio interdicţie în niciun act normativ că preşedintele nu poate participa în campanie şi promova acel referendum. Este interpretat greşit un alineat (din legislaţie-n.r.) cu privire la autorităţile publice - interdicţia aceea se referă ca şi în codul de bune practici al Comisiei de la Veneţia cu privire în principal la autorităţile administraţiei publice", a explicat preşedintele AEP.

Cetăţenii sunt chemaţi pe 26 mai să se pronunţe prin 'da' sau 'nu' cu privire la următoarele întrebări: 1. 'Sunteţi de acord cu interzicerea amnistiei şi graţierii pentru infracţiuni de corupţie?', 2. 'Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct la Curtea Constituţională?'.

Potrivit legii 3/2000, campania pentru referendum începe la data aducerii la cunoştinţă publică a datei referendumului.

Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin 30% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.

Rezultatul referendumului este validat dacă opţiunile valabil exprimate reprezintă cel puţin 25% din cei înscrişi pe listele electorale permanente. AGERPRES/(AS - autor: Oana Ghiţă, editor: George Onea, editor online: Adrian Dădârlat)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.