Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 26 apr /Agerpres/ - Vectorul politic din România tace în ceea ce priveşte finanţarea, instituţionalizarea, cadrul legal în baza căruia se poate răspunde sau participa într-un război informaţional, afirmă Cristian Diaconescu, membru al Consiliului de experţi LARICS.

"Problema războiului informaţional conştientizată şi explicitată la nivel mondial nu mi se pare că, din punct de vedere politic, este recunoscută în România. Iată, Academia Română este singura instituţie eminentă, reprezentativă a acestei ţări în care se dezbat teme, subiecte şi abordări care fac obiectul dialogului, schimbului de expertiză şi instituţionalizării în foarte multe ţări. De ce spun acest lucru? Pentru că toate problemele ridicate aici privind finanţarea, instituţionalizarea, cadrul legal în baza căruia se poate răspunde sau participa într-un război informaţional ţin de vectorul politic. Vectorul politic din România, pe această temă, în general, tace", a declarat Diaconescu, miercuri, la conferinţa publică de lansare a Laboratorului pentru Analiza Războiului Informaţional şi Comunicare Strategică (LARICS): "Războiul informaţional, sub lupă", desfăşurată în Aula Academiei Române.

În opinia sa, "există două variante de înţelegere a acestei pasivităţi". "Fie vectorul politic din România nu conştientizează pericolul şi vulnerabilităţile pe termen lung (...) în ceea ce înseamnă războiul informaţional în sens larg, fie vectorul politic are propriile motive să tacă. Ceea ce este, ar fi, fără a fi prezumţios din punctul meu de vedere, o chestiune extrem de interesantă şi complicată", a arătat Diaconescu.

El subliniază că "războiul informaţional este o formă de agresiune", argumentând că "a inculca în mentalul public într-o variantă agresivă, chiar dacă vorbim de comunicare sau de drept internaţional, poate, la un moment dat, nu numai să dea roade în planul percepţiei publice, dar chiar să ţină ostatică politica externă a unui stat".

Secretarul general al Academiei Române, acad. Victor Voicu, a apreciat ca necesară înfiinţarea LARICS, evidenţiind utilitatea proiectului, printre altele, în condiţiile "agresivităţii" propagandei "ample şi intense" din partea "Rusiei lui Putin", în timp ce acad. Ion Aurel Pop a amintit de "un alt război informaţional şi de comunicare" purtat "cu un alt vecin - Ungaria", enumerând exemple ale propagandei ungare menite a manipula opinia publică internaţională în ideea că românii transilvăneni nu au dorit Unirea cu România în anul 1918.

Economistul Daniel Dăianu a pledat pentru întărirea instituţiilor, educaţia oamenilor, politici publice care să promoveze incluziunea, şanse egale, dezvoltarea economică, preocuparea pentru tineri, atenţia acordată aspectelor etice, de echitate, evitarea bigotismului intelectual prin abordări pragmatice în politicile publice şi sprijinul constant, ferm pentru valorile democratice, combaterea extremismului şi a dezinformării "cu argumentaţie solidă".

Despre importanţa înfiinţării LARICS au mai conferenţiat prof. univ. Cătălin Zamfir, membru corespondent al Academiei Române, şi prof. univ. Dan Dungaciu, director al Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale "Ion I. C. Brătianu" al Academiei Române (ISPRI).

"Problema unui laborator de acest fel este că nu poate rămâne strict academic. El trebuie să ajungă într-un fel la public. (...) Strategia noastră este să ajungem la o comunicare cu oameni care comunică în spaţiul public mai eficient decât am putea s-o facem noi. Ideea e să ajungi să comunici cu comunicatorii în aşa fel încât la public să ajungă anumite informaţii. Educaţia se face într-un prim moment aşa. (...) Dacă LAREX va reuşi să facă anual o întâlnire cu comunicatori importanţi, cu ziarişti, oameni de opinie din România în care să discute şi ce se discută acolo să ajungă în spaţiul public asta e una din menirile unui asemenea laborator, dincolo de menirile de site-uri şi analize care pot să fie mai mult sau mai puţin sofisticate", a explicat Dan Dungaciu.

ISPRI a lansat primul Laborator de Analiză a Războiului Informaţional şi Comunicare Strategică (LARICS).

Potrivit site-ului larics.ro, laboratorul funcţionează în interiorul ISPRI, ca structură componentă a institutului, dar cu agendă separată şi specifică, având drept scop principal analiza/ evaluarea evenimentelor interne şi externe, a presei internaţionale, cu referire specială la România şi Republica Moldova, în contextul unor confruntări purtate în spaţiul mediatic care au ajuns, în anumite evaluări, la dimensiunea unor "războaie informaţionale".

Portalul este primul de acest fel în România şi va fi o sursă şi o resursă unică pentru decidenţi politici, presă de specialitate, cercetători interesaţi de fenomen, studenţi etc.

Laboratorul îşi propune astfel să devină inclusiv o sursă de "early warning" (avertizare timpurie) în ceea ce priveşte posibile campanii publice de dezinformare declanşate pe teritoriul celor două state.

În plus, LARICS va începe campanii de informare publică şi o serie de cursuri pentru jurnalişti dedicate acestor chestiuni (acţiuni de propagandă, dezinformare, manipulare publică, identificarea acestora, metode şi strategii de contracarare etc.).

Din componenţa LARICS face parte un grup de experţi (Consiliu de experţi) care va produce, pe baza materialelor brute furnizate şi publicate pe portalul www.lacris.ispri.ro, analize sau editoriale dedicate fenomenului. Printre membrii LARICS se numără: Sergiu Celac, Cristian Diaconescu, Bogdan Ficeac, Iulian Chifu, Ion Ioniţă, Dan Dungaciu, Mihaela Nicola, Antonia Colibăşanu. AGERPRES/(AS, A - autor: Daniel Popescu, editor: Andreea Rotaru)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.