COD GALBEN: 04-06-2025 ora 10 Intre 4 iunie, ora 12 – 4 iunie, ora 23 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată COD GALBEN: 04-06-2025 ora 10 Intre 4 iunie, ora 12 – 4 iunie, ora 21 se va semnala temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic COD GALBEN: 04-06-2025 ora 10 Intre 5 iunie, ora 12 – 5 iunie, ora 21 se va semnala temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic
Proiectul viitorului avion de luptă european, aflat în stadiul de schiţă, s-a încâlcit în discuţiile dificile dintre Franţa, Germania şi Spania şi companiile acestora, lovindu-se de problema împărţirii sarcinilor şi responsabilităţilor, comentează vineri AFP.
''Nu cred că este deocamdată o situaţie critică, dar nu vă voi spune că bolnavul nu este într-o stare dificilă. Ne aflăm în acest punct dificil, dar încă mai sperăm'', afirmă Eric Trappier, directorul general al companiei Dassault Aviation, care conduce programul ''New Generation Fighter'' (NGF), principala componentă a Sistemului de luptă aeriană al viitorului (Scaf).
Conform directorului general al Airbus, Guillaume Faury, partener principal al programului, negocierile sunt ''foarte avansate, dar ultimul kilometru este probabil cel mai dificil şi aceasta se întâmplă într-un moment aflat sub constrângerea situaţiei în diferite ţări''.
Franţa, Germania şi Spania speră să valideze înaintea alegerilor legislative germane din septembrie contractele industriale de studiu, înaintea realizării unui demonstrator, un fel de prototip destinat validării fezabilităţii conceptului.
Miza acestui program-cheie de cooperare în sectorul european al apărării este una strategică pentru cele trei ţări. Ele trebuie să-şi înlocuiască la orizontul anului 2040 avioanele Rafale şi Eurofighter şi să se asigure că industriile lor militare rămân la cel mai înalt nivel tehnologic.
Dar cancelarul german Angela Merkel a surprins la începutul lunii februarie afirmând că a ''redeschis subiectul repartizării şi urmăririi lucrărilor'', care fusese tranşat odată cu lansarea programului. ''Este un proiect sub leadership francez, dar trebuie totuşi ca partenerii germani să poată fi la un nivel satisfăcător în faţa omologilor lor. Deci trebuie să vedem foarte precis chestiunile de proprietate intelectuală, de împărţire a sarcinilor şi leadership-ului'', a explicat Merkel.
Însă tehnologiile dezvoltate de Dassault, cu care va fi pus la punct demonstratorul, ''reprezintă valoarea Dassault şi prin urmare nu vrea să cedeze'' proprietatea sa intelectuală, remarcă într-un articol Jean-Pierre Maulny, cercetător la Institutul pentru Relaţii Internaţionale şi Strategice (IRIS).
În schimb, acesta mai notează că Germania, în condiţiile în care ea va plăti pentru finanţarea acestei capacităţi militare, consideră aşadar că este normal să deţină controlul, şi ''este un punct de vedere legitim''.
Un alt punct divergent este repartizarea sarcinilor cu o treime pentru fiecare dintre cele trei ţări, respectiv o treime Dassault şi două treimi pentru unităţile Airbus din Germania şi Spania.
Dassault a acceptat în cele din urmă ca jumătate din sarcini să fie realizate în comun, ''ceea ce înseamnă că nimeni nu este responsabil'', potrivit lui Eric Trappier, dar a refuzat în schimb să le cedeze celorlalţi alte domenii sensibile sau strategice, în care compania franceză consideră că are un avans tehnologic, de exemplu comenzile de zbor electrice.
''Pentru a asigura controlul programului, Dassault are nevoie de pârghii, de asumarea responsabilităţilor pentru a se angaja în faţa statelor'', consideră directorul general al companiei franceze. Aceasta cu riscul de a vedea din nou în acest proiect dificultăţile avionului de transport european A400M, lansat în final, dar cu probleme tehnice, întârzieri şi o depăşire substanţială a bugetului.AGERPRES/(AS - autor: Sorin Popescu, editor: Ionuţ Mareş, editor online: Adrian Dădârlat)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
© 2025 Agenția Națională de Presă AGERPRES
Conținutul acestui site este proprietatea Agenției Naționale de Presă AGERPRES. Este interzisă republicarea sau redistribuirea conținutului fără menționarea sursei.
Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.
Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:
Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.
< | june 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
< | july 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |