Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Creşterea impozitelor corporative şi a salariilor, reducerea emisiilor de carbon, gestionarea migranţilor africani, înfruntarea Chinei, Rusiei şi a SUA, dar şi Brexitul şi ameninţarea euroscepticismului s-au numărat printre subiectele abordate în cadrul dezbaterii candidaţilor la preşedinţia Comisiei Europene, găzduită miercuri seară la Bruxelles de Parlamentul European, informează Reuters.

La dezbaterea televizată de 90 de minute au participat toţi cei şase candidaţii "cap de listă": Nico Cue (Stânga Europeană), Ska Keller (Partidul European al Verzilor), Jan Zahradil (Alianţa Conservatorilor şi Reformiştilor din Europa), Margrethe Vestager (Alianţa Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa), Manfred Weber (Partidul Popular European) şi Frans Timmermans (Partidul Socialiştilor Europeni).

Manfred Weber, candidatul considerat favorit, şi-a prezentat platforma politică, bazată pe o largă solidaritate în cadrul UE cuplată cu responsabilitate, pentru a gestiona provocările ce includ şomajul în rândul tinerilor şi migraţia, argumentând totodată în favoarea compromisului pe subiecte precum comerţul şi schimbările climatice pentru a menţine implicarea tuturor părţilor interesate, transmite dpa.

Reprezentantul PPE a fost însă atacat pe subiectul gestionării problemelor de mediu de către principalul său contracandidat Frans Timmermans, precum şi de Ska Keller.

"Cred în inovaţie, nu în pedeapsă", a susţinut Weber, pledând pentru ca UE să se concentreze mai degrabă pe investiţii în tehnologii prietenoase pentru mediu decât pe introducerea de taxe care ar putea costa locuri de muncă.

Timmermans i-a răspuns că "s-a săturat până în gât" să audă scuza că o acţiune ambiţioasă în domeniul schimbărilor climatice îi va afecta pe cei mai defavorizaţi. "Ştiţi ce o să doară cu adevărat? Dacă nu facem nimic", a afirmat candidatul socialist.

Timmermans s-a pronunţat pentru introducerea unei taxe pe kerosen, precum şi a unei taxe pe dioxid de carbon aplicate companiilor, măsură căreia Weber i se opune.

Pe de altă parte, Ska Keller a acuzat Partidul Popular European al lui Weber că se opune în mod sistematic prin vot măsurilor privind schimbările climatice.

Candidaţii au fost întrebaţi cum ar taxa în mod corect corporaţiile, subiect stăpânit de comisarul european pentru concurenţă Margrethe Vestager.

Daneza, care este cel mai bine cunoscută pentru identificarea subterfugiilor care au permis companiilor Apple, Google şi Amazon să evite plata unor taxe în valoare de milioane, a solicitat impozitarea digitală şi introducerea unui plafon pentru taxarea corporaţiilor. În caz contrar, a avertizat candidata liberalilor,"va fi o cursa în jos."

Atât Weber cât şi Timmermans s-au alăturat lui Vestager privind impozitul corporativ.

Grupul ALDE s-ar putea afla în poziţia de a avea un cuvânt decisiv de spus după alegeri, dacă niciunul din cele două partide care au dominat în mod tradiţional forul parlamentar european, socialiştii şi popularii, nu vor reuşi să obţină suficiente voturi.

Candidaţii Jan Zahradil şi Nico Cue au susţinut că răspunsul la principalele probleme ale Uniunii ar fi rezolvate printr-o prezenţă mai redusă a acţiunii comunitare (mai puţină Europă).

Timmermans a acuzat principalele grupuri politice europene de eşecul acestora în a stopa susţinătorii săi să se îndrepte spre partide naţionaliste şi chiar extremiste.

"Este greşeala noastră. Se pare că nu i-am convins să rămână alături de noi. Se pare că au crezut în aceste propuneri şi acum sunt dezamăgiţi, a spus candidatul social-democrat despre diviziunea creată de Brexit.

În opinia lui Timmermans, care a avertizat alegătorii europeni în legătură cu pericolele populismului, "Brexitul a transformat Marea Britanie în ceva ce seamănă cu "Urzeala tronurilor" pe steroizi, făcând referire serialul tv fantastic despre dinastii însetate de putere.

"Avem, aşadar, o responsabilitate colectivă să oferim propuneri concetăţenilor noştri pentru ca ei să revină către proiectul european", a adăugat el, conform AFP.

Margrethe Vestager a recunoscut necesitatea ca instituţiile europene să fie mai accesibile pentru cetăţeanul de rând. "Dacă vreţi să schimbaţi lucrurile, va trebui mai întâi să vă schimbaţi modul în care comunicaţi. Deseori vorbim ca şi cum am vrea să păstrăm un secret cu toate abrevierile pe care le folosim", a spus comisarul european, dând exemplul RGPD (Regulamentul general privind protecţia datelor).

Manfred Weber a promis că viitoarea Comisie va fi cea "a unui nou început", întorcând pagina "Comisiei ultimei şanse", o preluare a exprimării actualului preşedinte al organului executiv al UE, Jean-Claude Juncker.

În încheierea dezbaterii, Timmermans şi Vestager au îndemnat cetăţenii europeni să meargă la vot săptămâna viitoare.

"Votul înseamnă putere. Mergeţi la vot şi inspiraţi-i pe cei din jurul vostru să voteze. Altfel, alţii se vor folosi de el", a susţinut Vestager.

"Un singur lucru vă cer: orice aţi alege, nu deveniţi niciodată indiferenţi. Alegeţi. Faceţi-vă auzită vocea. Dacă nu votaţi, altcineva vă va lua vocea", a spus Timmermans.

Reuters şi dpa remarcă absenţa notabilă din dezbatere a forţelor populiste şi eurosceptice care, conform estimărilor, vor obţine rezultate bune la alegerilor europarlamentare.

Cele 90 de minute de discuţii politicoase şi ocazional aprinse au fost marginalizate în statele membre mari, dezbaterea fiind difuzată pe canale cu audienţă scăzută sau în mediul online, iar interacţiunile din social media au fost în număr de câteva zeci de mii, un număr infim în comparaţie cu cele 427 de milioane de cetăţeni europeni aşteptaţi la urne în perioada 23-26 mai, comentează Reuters.

Întrucât cei trei prezentatori (francez, german şi finlandez) s-au luptat să comunice în limba engleză, în mediul online au existat destule comentarii negative, care au comparat dezbaterea cu mult ironizatul concurs anual Eurovision difuzat de asemenea în aceasta săptămână în ţările europene, mai notează Reuters. AGERPRES/(AS - autor: Raluca Anghel, editor online: Daniela Juncu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.