Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Proiectul legii manualului şcolar îşi propune realizarea unui manual de bază "pentru tot ceea ce înseamnă programe şcolare din trunchiul comun" pe care îl parcurge fiecare elev în învăţământul obligatoriu din România şi nu vizează eliminarea editurilor care până acum produceau manuale alternative, a declarat marţi senatorul PSD Liviu Pop, preşedintele Comisiei pentru învăţământ.

"Pentru tot ceea ce înseamnă programe şcolare în trunchiul comun, pentru că discutăm de trunchiul comun pe care îl parcurge fiecare elev din învăţământul obligatoriu din România, pe aceste programe şcolare să avem un manual şcolar de bază. Pe celelalte elemente din planurile-cadru care intră în curricula sau la decizia şcolii sau cele opţionale, putem discuta de manuale alternative", a precizat Pop, la prima dezbatere în comisie a acestui proiect, la care au participat şi reprezentanţi ai Uniunii Editurilor din România (UER).

Întrebat dacă există riscul ca editurile care până acum produceau manuale alternative să dispară, Pop a răspuns negativ.

"Nu, nu dispare nimeni. Piaţa concurenţială e deschisă, nu sunt afectate (n.r. editurile). Noi, ca Guvern, până la urmă, ca şi coaliţie de guvernare, prin programul de guvernare, nu facem altceva decât să asigurăm dreptul la educaţie în egală măsură pentru fiecare elev din România", a spus Pop.

El a adăugat că a fost prima întâlnire la nivelul Comisiei pe tema proiectului legii manualului şcolar, menţionând că a ascultat toate punctele de vedere exprimate, urmând ca până în data de 20 februarie să se emită raportul pe acest proiect de lege.

Pop a mai precizat că miercuri se reiau în comisie dezbaterile pe acest proiect.

În context, preşedintele UER, Cristian Greşanu, a susţinut că acest proiect este "neavenit în momentul de faţă", pentru că nu este adresat unei societăţi moderne, în care accesul la o diversitate de surse de informare este deschis.

"Prin această decizie unilaterală se stopează calitatea. După 25 de ani în care manualele s-au livrat în timp util, s-au făcut sute de manuale, nu înţeleg de ce s-a ajuns la o asemenea soluţie nefirească, ca practic piaţa să fie monopolizată de către Editura Didactică şi Pedagogică", a afirmat Greşanu.

La rândul său, senatorul PSD Ecaterina Andronescu a subliniat necesitatea ca manualele şcolare să fie scrise de cadre didactice cu "har didactic".

"Autorii pe care vi-i alegeţi trebuie să fie cadre didactice care să aibă har didactic, să pună în pagină o explicaţie care să fie accesibilă vârstei elevului căruia manualul respectiv i se adresează, pentru că vă mărturisesc că am văzut manuale de fizică sau manuale de biologie care sunt dificil de înţeles pentru oameni care au altă vârstă decât cei care au în şcoală. (...) Faptul că manualele nu au ajuns la timp pe bănci, din păcate, toată imaginea aceasta negativă - copiii, elevii nu au manuale - nu au încasat-o editurile, a încasat-o Ministerul, de fiecare dată. De aceea, şi aici, legea să stabilească nişte termene, astfel încât să nu se mai ajungă la situaţia pe care aţi descris-o şi o ştim şi noi. (...) Nu vrem să pornim război cu dumneavoastră", a afirmat Andronescu, adresându-se editorilor.

În intervenţia sa, senatorul USR Vlad Alexandrescu s-a pronunţat pentru organizarea unei dezbateri separate.

"Poziţia mea este că nu putem modifica manualul. Şi eu cred că e un pas înapoi faţă de ceea ce am avut. Dacă au existat probleme, cred că trebuie modificate, dar cu un reglaj fin", a menţionat Alexandrescu.

Potrivit propunerii legislative iniţiate de Guvern, în procesul asigurării manualelor şcolare noi MEN trebuie să finanţeze achiziţia de manuale şcolare, respectând termenele legale pentru derularea etapelor licitaţiilor.

"Relevant este şi faptul că, în momentul de faţă, statul plăteşte, prin MEN, manualele şcolare, dar nu are şi drepturile de publicare, nefiind proprietarilor manuscriselor sau al produselor informatice aferente. Acestea rămân ale editorilor. Prin urmare, orice modificare la manual se poate realiza doar cu acordul editorului. În acest context, licitaţiile de manuale şcolare noi sunt mult întârziate din cauza posibilităţii neîngrădite de contestare repetată a diferitelor etape în derularea procedurii", se arată în expunerea de motive a proiectului, în care se mai precizează că "atât timp cât manualele şcolare nu sunt considerate un bun de interes public, se riscă reiterarea anuală a aceloraşi probleme". AGERPRES /(autor: Sorin Peneş, editor: Mihai Simionescu, editor online: Irina Giurgiu)

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.