COD GALBEN: 09-12-2021 ora 10 Intre 10 decembrie, ora 08:00 – 10 decembrie, ora 22 se va semnala intensificări ale vântului COD GALBEN: 09-12-2021 ora 12 Intre 12:00 si 14:00 se va semnala local ceaţă care determină scăderea vizibilităţii sub 200 m, izolat sub 50 m, ce va favoriza în funcţie de condiţiile locale formarea gheţuşului in Județul Gorj, Județul Olt, Județul Dolj, Județul Vâlcea, Județul Mehedinţi; COD GALBEN: 09-12-2021 Intre 09:10 si 15:00 se va semnala intensificări temporare ale vântului, cu viteze în general de 55 - 75 km/h in Județul Caraş-Severin;

În Australia trăieşte un număr mare de specii de animale deosebit de periculoase, la care se adaugă o plantă care secretă un venin asemănător cu cel al scorpionilor, ce poate provoca dureri atroce timp de săptămâni, a dezvăluit o echipă de oameni de ştiinţă, relatează joi AFP.

Este suficient să atingi o frunză de dendrocnide pentru a simţi o durere chinuitoare, afirmă cercetătorii.

Această specie de urzică, care se găseşte şi în anumite păduri din Statele Unite şi Europa, este cunoscută sub denumirea de "gympie-gympie".

Însă specia de dendrocnide care se găseşte în Australia, în special în pădurea tropicală din nord-estul statului Queensland, produce o toxină mult mai puternică.

Binecunoscută de excursionişti, ea are frunze mari ovale sau în formă de inimă.

O echipă de oameni de ştiinţă australieni a afirmat că înţelege mai bine motivele pentru care o înţepătură de "gympie-gympie" produce o durere atât de severă.

Victimele au povestit cum au simţit iniţial "o senzaţie de arsură apoi, peste câteva ore, o durere care aminteşte de cea resimţită atunci când o parte a corpului este prinsă în portiera unei maşini care a fost trântită", au declarat cercetători de la Universitatea din Queensland.

Spre sfârşit, simplul fapt de a face un duş poate reaprinde durerea.

"Gympie-gympie" este acoperită cu perişori foarte fini, asemănători cu cei ai altor urzici.

Testele pentru depistarea prezenţei agenţilor iritanţi, precum histaminele, au eşuat până acum.

Irina Vetter, profesor asociat la Institutul de Biologie Moleculară de la Universitatea din Queensland, a declarat că o echipă de cercetători a descoperit o nouă clasă de mini-proteine neurotoxice, pe care le-a denumit "gympietide".

"Chiar dacă provin de la o plantă, 'gympietidele' sunt similare cu toxinele păianjenilor şi melcilor de mare conici în modul în care se pliază în structurile lor moleculare 3D şi vizează aceiaşi receptori ai durerii, ceea ce face din gympie-gympie o plantă cu adevărat otrăvitoare", a spus ea.

Irina Vetter consideră că durerea provocată de această plantă poate fi explicată prin faptul că veninul gympietidelor schimbă în mod constant structura chimică a neuronilor senzoriali afectaţi şi nu prin faptul că perişori rămân în piele.

Oamenii de ştiinţă speră că cercetările lor, publicate în revista Sciences Advances, vor ajuta la ameliorarea durerii persoanelor înţepate.AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Moise, editor: Codruţ Bălu, editor online: Ada Vîlceanu)