COD GALBEN: 04-07-2020 ora 10 Intre 04 iulie, orele 12 se va semnala disconfort termicZone afectate COD PORTOCALIU: 04-07-2020 ora 10 Intre 04 iulie, ora 12:00 – 05 iulie, ora 04:00Fenomene vizate se va semnala 04 iulie, ora 12:00 – 05 iulie, ora 04:00Fenomene vizate

O specie până acum necunoscută de "frailejon", plantă esenţială pentru conservarea apei şi emblematică pentru regiunile andine, a fost descoperită în Columbia, ţara cu cea mai importantă biodiversitate din lume după Brazilia, au anunţat vineri cercetătorii de la Universitatea Antioquia, citaţi de AFP.

Această plantă, cu tulpină groasă şi care poate să atingă până la 1,2 metri în înălţime, a fost descoperită într-un "paramo", o mlaştină umedă situată la altitudini mari în regiunile ecuatoriale, în Sonson, localitate din departamentul Antioquia din nord-vestul Columbiei.

Descoperirea a fost anunţată pentru a marca Ziua Internaţională a Mediului, celebrată vineri, 5 iunie.

Oamenii de ştiinţă au acordat denumirea ştiinţifică Espeletia restricta noului specimen de această plantă milenară, ale cărei frunze cărnoase şi catifelate reţin apa şi care poate să reziste la importantele variaţii de temperatură din ecosistemele andine.

"Am descoperit (...) o specie care nu era până acum descrisă în genul Espeletia", numele ştiinţific al plantelor din familia "frailejon", a explicat Fernando Alzate, biolog la Universitatea Antioquia, coordonatorul cercetării.

Doar 300-400 de exemplare din această specie mai există în lume, repartizate pe o jumătate de hectar de mlaştină din Sonson, fapt care arată "o gravă problemă de conservare" pentru o plantă ameninţată de schimbările climatice şi de turism, potrivit aceluiaşi cercetător.

Plantele din familia "frailejon", care conţine cel puţin 50 de specii, la care se adaugă noua plantă cu ramuri mai lungi, cresc doar la altitudini care depăşesc 3.000 de metri.

Ele sunt endemice în anumite zone mlăştinoase din Columbia, Venezuela, Peru şi Ecuador, situate în Anzii Cordilieri, dar şi în Costa Rica.

Studii realizate de cercetători de la Universitatea Naţională din Columbia au arătat că speciile din familia "frailejon" sunt vitale pentru menţinerea debitelor pârâurilor şi râurilor.

Ele reţin în mod natural apa prezentă în atmosfera şi bruma din regiunile mlăştinoase andine, iar 60% dintre aceste zone se află în Columbia. Sunt "plantele cele mai reprezentative pentru zonele 'paramos' columbiene şi joacă un rol fundamental în conservarea acestora", au explicat experţii de la Institutul Alexander von Humboldt pentru cercetări biologice.

Descoperirea a putut fi făcută, potrivit profesorului Alzate, pentru că acel "paramo" din Sonson, în trecut o zonă interzisă din cauza unor conflicte armate, a redevenit accesibilă pentru public după semnarea în 2016 a acordului de pace cu fosta gherilă Farc, transformată ulterior în partid politic.

Columbia patronează, în parteneriat cu Germania, ediţia din 2020 a Zilei Internaţionale a Mediului, celebrată pe 5 iunie şi centrată în acest an pe cauza biodiversităţii.

Bogăţiile naturale ale acestei ţări sud-americane, devastate de aproape şase decenii de război civil, sunt ameninţate şi de despăduriri, exploatări miniere ilegale şi vaste plantaţii de coca, planta ce asigură materia primă pentru fabricarea cocainei, potrivit ONU. AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor: Simona Tatu, editor online: Anda Badea)