Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Uleiul moto este un accesoriu fundamental pentru motor. Este, practic, cel care insufleteste motorul si da viata motocicletei.

Uleiul moto este un accesoriu fundamental pentru motor. Este, practic, cel care insufleteste motorul si da viata motocicletei. Un ulei moto de calitate, cum ar fi Motul, ar trebui sa indeplineasca o serie de caracteristici bine puse la punct, cum ar fi vascozitatea, consumul de energie, volatilitatea sau gelifierea.

Desi majoritatea uleiurilor de motor sunt produse la standarde acceptabile, calitatile lor generale si specifice pot varia destul de mult. Uleiurile de motor de calitate slaba ajung adesea pe piata ca urmare a ignorantei sau a lacomiei. Din nefericire pentru posesorul neinformat unei motociclete, un ulei de motor de buna calitate si unul de calitate slaba vor arata si vor parea la fel. Testele standardizate iti vor arata catre ce sortiment de ulei moto sa te indrepti, in functie de profilul motocicletei pe care o detii, de exemplu poti alege uleiul de calitate superioara 5100 10W40 Motul de pe Unimotors, dealer autorizat de piese si accesorii moto-scuter si ATV.

 

Proprietatile uleiului de motor

Pentru a fi de folos motorului, uleiul trebuie sa aiba anumite proprietati fizice si chimice.
In timpul utilizarii uleiului, motorul genereaza o serie de tensiuni de folosire care au efecte adverse asupra capacitatii uleiului de a functiona pe termen lung la un nivel inalt constant. Conditiile de folosire pot varia, de asemenea, foarte mult in functie de mediu si de modul in care vehiculul este utilizat. In consecinta, alegerea unui ulei de motor care sa raspunda unor nevoi anume de utilizare si unor conditii anume necesita cunoasterea catorva proprietati importante ale uleiului, printre care si vascozitatea.

 

Vascozitatea

Vascozitatea poate fi definita drept rezistenta fluidului la curgere. Pentru ca moleculele unui fluid sunt cumva atrase una de cealalta, este nevoie de energie pentru a le separa si pentru a crea un flux. In general, intre moleculele mai mari exista o mai mare atractie si o vascozitate mai mare. Energia necesara pentru a invinge aceasta atractie intre molecule si pentru a determina curgerea fluidului poate fi considerata o forma de frecare. De aceea, vascozitatea poate fi considerata o forma de frecare moleculara. Dintre toate calitatile fizice si chimice ale uleiului de motor, vascozitatea si comportamentul vascometric in timpul utilizarii sunt adesea considerate cele mai importante.

 

Frecarea moleculara impiedica alunecarea prea rapida a uleiului atunci cand doua suprafete ale motorului aflate in miscare relativa sunt aduse aproape sub presiune. Aceasta incapacitate a uleiului de a aluneca rapid si nivelul sau de incompresibilitate tin cele doua suprafete la distanta si previn uzura, un proces care se numeste lubrifiere hidrodinamica. Cu cat vascozitatea unui ulei este mai mare, cu atat este mai mare si atractia moleculelor uleiului, dar si protectia fata de uzura.

 

Vascozitatea si gelifierea

Uleiurile de motor multigrad au fost introduse initial pentru a reduce vascozitatea uleiului la temperaturi scazute, astfel incat sa faciliteze pornirea motorului. Acest beneficiu important a fost imediat vizibil, iar uleiurile multigrad au devenit de atunci cea mai populara forma de lubrifiant de motor din lume.

Cu o pornire a motorului mai usoara la temperaturi reduse, a devenit evidenta o alta problema – pompabilitatea uleiului – mult mai serioasa, pentru ca incapacitatea uleiului de fi pompat putea distruge motorul. La testele cu dinamometrul efectuate in incaperi cu temperatura scazuta, s-a determinat ca au fost doua tipuri de probleme de pompabilitate. Prima a fost legata pur si simplu de vascozitatea mare si a primit denumirea de comportament de curgere limitata.
Cea de-a doua fost mai putin evidenta si implica practic gelifierea uleiului la un ciclu lung si profund de racire. Aceasta a fost numita blocare cu aer, pentru ca pompa de ulei s-a blocat cu aer ca rezultat al faptului ca o coloana de ulei a fost trasa din baie, iar uleiul nu a umplut acest spatiu ramas gol.

 

Volatilitatea

Un alt aspect care trebuie luat in considerare atunci cand este redusa vascozitatea formulelor de ulei de motor este acela ca o astfel de reducere se obtine cel mai frecvent prin utilizarea de uleiuri de baza cu un grad mai mare de volatilitate. Uleiul volatilizat reduce cantitatea de lubrifiant care ajunge in motor si poate transporta componentele contaminante, afectand in mod negativ capacitatea catalizatorului de a reduce smogul. Uleiul ramas dupa pierderea componentelor mai volatile va fi, de asemenea, mai vascos si va necesita un consum mai mare de energie.

In ultimii cativa ani, este evident ca uleiurile din categoriile SAE 0W-20 si 5W-30 au fost concepute pentru a raspunde specificatiei ILSAC privind volatilitatea, cu o marja confortabila. Aceste rezultate sugereaza ca, in cazul uleiurilor multigrad mai noi, precum SAE 0W-16, 0W-12 si 0W-8, controlul volatilitatii poate fi mai putin solicitant.

 

In concluzie, in urma cu 30 de ani, pornind de la ingrijorarile repetate exprimate de producatorii de motoare cu privire la calitatea unora dintre uleiuri, Institutul de Materiale (IOM) a inceput sa alcatuiasca o baza de date a uleiurilor de motor, din care face parte si marca Motul. Uleiurile au fost colectate direct de pe piata si analizate de catre anumite laboratoare, printr-o serie de teste la banc.            

 

Date de contact: https://www.unimotors.ro/

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.