.jpg)
.jpg)
COD GALBEN: 22-05-2025 ora 10 Intre 22 mai, ora 12 – 22 mai, ora 23 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată COD PORTOCALIU: 22-05-2025 ora 18 Intre 18:00 si 19:00 se va semnala Grindină de medii și posibil mari dimensiuni, averse torențiale care vor cumula 30...40 l/mp, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului, vijelie in Județul Brăila, Județul Constanta, Județul Ialomiţa, Județul Tulcea, Județul Călăraşi; COD PORTOCALIU: 22-05-2025 ora 17 Intre 17:30 si 18:30 se va semnala Grindină de dimensiuni medii, intensificări ale vântului cu aspect de vijelie, averse torențiale, frecvente descărcări electrice. in Județul Botoşani, Județul Iaşi, Județul Vaslui;
În termeni generici, memoria reprezintă un proces psihic constituit din întipărirea, conservarea și reproducerea informațiilor din trecut. Specialiștii coincid asupra unei tipologii a memoriei, în funcție de reperele de manifestare: vizuală, auditivă, kinestezică. Din prima categorie fac parte persoanele cu acuitate deosebită a percepțiilor obținute prin văz, a doua se referă la cei cu o capacitate mnezică fundamentată pe auz, în timp ce ultima tipologie face referire la persoanele interesate de exemple practice, chiar intuitive, de simulare a acțiunii.
În baza structurii genetic-ereditare, fiecare persoană reprezintă o individualitate a cărei manifestare se poate descoperi de la vârste mici. Acumularea de informații necesare pentru viață depinde, în mare măsură, de modalitățile prin care copilul accede la acestea. În toate formele de învățământ, acumularea datelor se face preponderent vizual–prin forme, culori, spații specific amenajate–, astfel încât copiii să memoreze și să recunoască reperele cu ușurință.
Cu o capacitate evidentă de a direcționa fluxurile afectiv-motivaționale, memoria este un factor extrem de important în evoluția personală. Știința are nevoie de concepte și clasificări, însă, ne avertizează că nu există tipuri fixe–nu suntem doar vizuali, exclusiv auditivi sau kinestezici. De cele mai multe ori, este vorba despre anumite caracteristici predominante. Astfel, ne apare firesc de înțeles formarea memoriei auditive în mediul intrauterin, verificabilă după naștere, când copilul reacționează, în mod evident, diferit la auzul glasului mamei, al unor sunete sau chiar linii melodice ascultate încă din pântece. Pe măsură ce pruncul învață să privească și să recunoască mediul în care trăiește, i se dezvoltă memoria vizuală, iar experiențele practice îi vor sedimenta, ulterior, memoria kinestezică. Practic, ființa umană are nevoie de fiecare tip de memorie, pentru a putea funcționa în mod echilibrat.
Întipărirea generică a informațiilor este, în mod evident, incidentală. Reținem automat anumite repere sau elemente vizuale, mai cu seamă dacă ne bazăm preponderent pe memoria vizuală. Extrem de important și foarte interesant în acest caz este faptul că întipărirea pe termen lung a datelor depinde, în mod direct, de gradul de intensitate a emoției generate la momentul aflării informației. Dacă, de exemplu, copilul observă un banner cu o reclamă a unei jucării noi sau a unui sortiment de înghețată care-i place în mod deosebit, este foarte probabil să rețină imaginea și să revină–chiar obsesiv–asupra dorinței de a dobândi obiectul promovat de aceasta. În definitiv, strategiile de marketing se bazează pe astfel de cunoștințe psihologice pentru a-și crește impactul asupra publicului.
Ulterior, copilul va necesita un antrenament conștient al efortului de a memora, mai cu seamă în contexte presupuse de studiu sau de propria dezvoltare. Mobilizarea și implicarea voluntară vor face diferența între nivelul de pregătire pentru un examen în care este necesar să fie reținute și redate anumite imagini, de pildă, ori pentru a trece la un nivel superior, într-un anumit joc electronic.
Asemenea părților fizice ale corpului, față de care manifestăm grijă, prin regim alimentar, activitate fizică sau cure preventive ori curative, elementele nevăzute din noi au mare nevoie de îngrijire și chiar de antrenament. Învățăm să temperăm reacțiile violente ale copiilor prin intermediul discuțiilor, cu explicații clare, ajutându-i să descopere alternative benefice. Același mecanism al echilibrării situației este necesar și în cazul antrenării memoriei vizuale. Avem o serbare în cadrul căreia cel mic are de recitat, de cântat sau de dansat alături de colegi? Este absolut necesar să repetăm împreună cu el, astfel încât cele trei planuri–vizual, auditiv, chinestezic – să se completeze, pentru a obține rezultatul dorit.
Participarea în școală a copiilor cu memorie preponderent vizuală este puternic susținută de producătorii materialelor educative. Aceștia oferă opțiuni variate, potrivite vârstei și preocupărilor acestora, așa cum sunt, de exemplu, unele jocuri de geografie.
Prin intermediul memoriei, putem defini dimensiunea temporală a organizării psihice umane, pe axa celor trei coordonate existențiale: trecut, prezent, viitor. Fără aceste repere clar definite și instinctiv utilizate de ființa umană, mai cu seamă cu sprijinul procesului mnezic, viața noastră și-ar pierde sensul. Știm că există boli care dezechilibrează creierul și întreaga funcționare a omului, din cauza afectării memoriei, însă, este la fel de real pericolul supralicitării acestei funcții.
Cu alte cuvinte, memoria este esențială pentru fiecare dintre noi, însă, nu ar putea performa corespunzător dacă am ține minte absolut toate detaliile pe care le întâlnim în viață. Astfel, rolul uitării este mai ales acela de a face loc unor informații esențiale pentru viitor.
Sursa foto: https://www.piqsels.com/en/public-domain-photo-jrrvj
deajoaca.ro
AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.
AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Direcția Marketing – marketing@agerpres.ro.
© 2025 Agenția Națională de Presă AGERPRES
Conținutul acestui site este proprietatea Agenției Naționale de Presă AGERPRES. Este interzisă republicarea sau redistribuirea conținutului fără menționarea sursei.
Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.
Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:
Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.
< | may 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
< | june 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |