COD GALBEN: 28-11-2020 ora 17 Intre 17:30 si 20:00 se va semnala ceață care determină reducerea vizibilității sub 200 m in Județul Giurgiu, Județul Teleorman; COD GALBEN: 28-11-2020 ora 16 Intre 16:20 si 20:00 se va semnala Ceaţă ce determină scăderea vizibilităţii local sub 200 m in Județul Olt; COD GALBEN: 28-11-2020 ora 16 Intre 16:00 si 20:00 se va semnala local - ceață care determină reducerea vizibilității sub 200 m in Județul Brăila, Județul Ialomiţa, Județul Argeş, Județul Buzău, Județul Prahova, Județul Călăraşi, Județul Giurgiu, Județul Ilfov, Județul Dâmboviţa, Județul Teleorman; COD GALBEN: 28-11-2020 ora 16 Intre 16:00 si 20:00 se va semnala ceață care va determina scăderea vizibilității, local sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Constanta, Județul Tulcea;

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Astăzi, sărbătorim cea de-a 97-a aniversare a Zilei Republicii Turce și ne amintim cu recunoștință de marele lider Mustafa Kemal Atatürk. Începând cu această dată, care a rămas unul dintre cele mai simbolice puncte de reper pentru națiunea noastră, Turcia a devenit unul dintre membrii proeminenți ai comunității internaționale, cu o economie puternică și o politică eficientă în cadrul diverselor platforme internaționale.

Încă de la proclamarea Republicii, pe baza îmbunătățirilor semnificative din domeniul economic și având o creștere continuă în ultimii 15 ani, economia Turciei se află astăzi între primele 20 de economii ale lumii. O strategie macroeconomică solidă, politici fiscale prudente și reforme structurale majore au contribuit la integrarea economiei Turciei în lumea globalizată.

Anul trecut, înainte de a fi văzut efectele pandemiei, economia globală s-a contractat semnificativ odată cu creșterea măsurilor protecționiste în lume. Chiar și în această perioadă, valoarea exporturilor Turciei a crescut cu 2,1 %, iar Turcia a ajuns pe locul 6, printre cele 50 de țări ale lumii care au reușit să crească volumul exporturilor în 2019.

Aș menționa aici succesul Turciei din ultimii ani, conform unor clasamente internaționale de prestigiu a indicatorilor de investiții. Acești indicatori confirmă progresul Turciei în ceea ce privește mediul de investiții, cum ar fi Raportul „Doing Business” publicat anual de Banca Mondială și Indexul libertății economice. Potrivit raportului Doing Business, dacă în 2018 ocupa locul 60, în 2020 Turcia s-a clasat pe locul 33, urcând 27 de poziții în rândul celor 190 de țări. Potrivit Indexului libertății economice din aceeași perioadă, Turcia a avansat de asemenea cu 8 trepte până la rangul 71 din 180 de țări.

Relansez pe această cale invitația către companiilor române de a investi în țara noastră, care oferă oportunități de investiții semnificative în acest domeniu. De asemenea, încurajăm și investitorii turci să investească mai mult în România.

Când ne uităm la anul 2020, pandemia de Covid-19, care a afectat întreaga lume, a avut, de asemenea, efecte semnificative asupra economiei globale. Există multe previziuni cu privire la efectele epidemiei Covid-19 asupra economiei globale. Raportul Perspective Economice Interimare publicat de OECD în septembrie 2020 estimează că PIB-ul global va scădea cu 4,5% în acest an, înainte de a crește cu 5% în 2021. Previziunile sunt mai puțin negative decât Perspectivele economice OECD din iunie, în primul rând datorită rezultatelor peste așteptări pentru China și Statele Unite în prima jumătate a acestui an și ca răspuns masiv al guvernelor. Cu toate acestea, producția în multe țări la sfârșitul anului 2021 va fi în continuare sub nivelurile de la sfârșitul anului 2019 și cu mult sub ceea ce a fost anticipat înainte de pandemie. Dacă amenințarea Covid-19 se va estompa mai repede decât se așteaptă, încrederea sporită a companilor și a consumatorilor ar putea accelera rapid activitatea mondială în 2021. Dar o reapariție mai puternică a virusului sau blocaje mai stricte ar putea reduce 2-3 puncte procentuale față de creșterea globală în 2021, cu șomaj chiar mai mare și o perioadă prelungită de investiții slabe.

Conform celui mai recent Raport intermediar de evaluare al OCDE între toate țările OCDE, Turcia va fi țara cel mai puțin afectată după ce China și Coreea de Sud vor experimenta o recesiune economică în 2020. În plus, potrivit datelor recente, spre deosebire de multe țări aflate în pandemie, economia Turciei a înregistrat o contracție de 9,9% în al doilea trimestru al anului 2020, care este sub așteptări. Mai mult, datele din industrie de vârf indică o recuperare puternică în viitor. Fitch Ratings, în Raportul său de perspectivă economică globală, odată cu revizia prognozei de creștere globală pentru acest an de la -4,6% la -4,4%, a revizuit prognoza de creștere a economiei Turciei pentru 2020 de la -3,9% la -3,2%. Raportul a menționat, de asemenea, prognozele pentru 2021 și 2022 pentru Turcia și, conform raportului, economia Turciei va crește cu 5 % în 2021 și 4,6 % în 2022.

Pe de altă parte, exporturile Turciei în septembrie 2020 au crescut cu 4,8 % comparativ cu aceeași lună a anului trecut, iar creșterea exporturilor în trimestrul al treilea față de trimestrul al doilea este de 33,9 %. Cifrele menționate anterior oferă semnale pozitive pentru redresarea economiei turcești. Sectorul auto este unul dintre sectoarele cele mai afectate de pandemie. În septembrie 2020, din punct de vedere al cifrelor exporturilor din Turcia, pentru prima dată în perioada pandemiei, sectorul auto a înregistrat o ușoară creștere de 0,5 % în această lună, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Comparativ cu datele din august 2020, rata de creștere a ajuns la aproximativ 83 %. În plus, în perioada menționată, exporturile de îmbrăcăminte confecționată au crescut cu 15 %, până la 1,6 milioane de dolari, exporturile de textile au crescut cu 12,8 %, până la 1,1 miliarde de dolari, exporturile din sectorul chimic au crescut cu 19,4 %, până la 1,1 miliarde de dolari, iar exporturile din sectorul utilajelor au ajuns la 2,1 miliarde de dolari, cu o creștere de 4,8 %.

Pandemia a obligat la accelerarea procesului de digitalizare în tranzacțiile de comerț exterior. În acest context, Ministerul Comerțului din Republica Turcia a început să ofere sprijin târgurilor virtuale și delegațiilor comerciale. Din luna mai, s-au reunit 24 de delegații comerciale generale și sectoriale care acoperă 40 de țări și s-au organizat 4 târguri virtuale pe platforme digitale. Programele „Export Academy” și „Online and Physical Women Entrepreneur Network”, dedicate antreprenoriatului femeilor și al tinerilor au continuat online și în timpul pandemiei. „Export Academy” și „Online and Physical Women Entrepreneur Network” se remarcă printre cele mai bune practici din lume de platforma „SheTrades Outlook” a International Trade Center. Mai mult, „Easy Export Platform” susținută de inteligență artificială, a fost implementată pentru firmele exportatoare turcești. În plus, cu participarea consilierilor comerciali, organizăm seminarii online pentru exportatorii noștri.

Unul dintre sectoarele care au o contribuție semnificativă la economia Turciei este sectorul construcțiilor. Sectorul turc de servicii de contractare de peste mări a întreprins 10.319 proiecte în 127 de țări, din 1972 până la sfârșitul lunii septembrie 2020. Valoarea totală a proiectelor a ajuns la 410 miliarde USD. În 2019 au fost realizate noi proiecte, care valorează 19,1 miliarde USD. Având în vedere distribuția sectoarelor în care au fost întreprinse cele mai multe proiecte în 2019, proiectele de autostrăzi, tuneluri și poduri au fost pe primul loc, cu o pondere de 15,5%. Acestea au fost urmate de proiecte de locuințe, uzine petrochimice, centre comerciale și aeroporturi. Această situație indică faptul că s-au întreprins mai multe proiecte în sectoare cu valoare adăugată în 2019.

Forța de muncă pregătită a țării noastre, cunoștințele tehnice și adaptarea la tehnologie, experiența și disciplina de lucru, localizarea geografică, proximitatea politică și culturală cu țările din regiune, precum și coordonarea, cooperarea și conștientizarea acțiunii comune între instituțiile publice și sectorul privat au jucat un rol important în succesul țării noastre în domeniul industriei construcțiilor.

Una dintre cele mai importante publicații din industria construcțiilor, Revista ENR, publică anual o listă care prezintă cele mai mari 250 de companii contractante din lume, din punct de vedere al costului total al proiectelor internaționale întreprinse în ultimul an. În lista menționată, Turcia, care se afla cu doar 8 firme contractante în 2003, a ajuns la 44 de companii în 2020, clasându-se pe locul 2 și pe locul 7 în ceea ce privește numărul firmelor, respectiv veniturile din lista ENR Top 250 în 2020.

Proiectele PPP devin din ce în ce mai importante ca metodă de realizare a investițiilor importante. În Turcia, 4 modele PPP diferite sunt utilizate în proiectele PPP realizate. Cel mai utilizat dintre acestea este Build-Operate-Transfer, urmat de Transferul drepturilor de operare, Build-Rent-Transfer și Build-Operate. Din punct de vedere al distribuției sectoriale a sumelor de investiții ale proiectelor realizate cu modelul PPP, sectorul autostrăzilor este pe primul loc, urmat de proiectele în aeroporturi, energie și sănătate.

Cu această ocazie, aș dori să anunț că cea de-a cincea săptămână PPP din Istanbul va avea loc virtual în perioada 2-5 noiembrie 2020. Evenimentul este organizat de Centrul de excelență pentru parteneriatul public-privat din Istanbul (PPP CoE) cu sprijinul Departamentului pentru Relații economice externe al Turciei (DEİK), care este, de asemenea, un actor foarte important în diplomația comercială a Turciei.

Unul dintre proiectele PPP exemplare care contribuie la valoarea de marcă a Istanbulului este Aeroportul Internațional Istanbul, care a fost deschis în aprilie 2019, contribuind la menținerea Turcia în poziția de hub de aviație civilă în regiune.

Istanbul a devenit, de asemenea, un centru internațional de sănătate, cu noile investiții făcute în domeniul sănătății în ultimii ani. Proiectul Bașakșehir Çam și Sakura City Hospital sunt exemple grăitoare în acest sens. Sub conducerea Ministerului Sănătății, acesta este al treila proiect PPP ca mărime în investițiile în sănătate din Turcia. Spitalul deservește Istanbul și provinciile din jur. Având o capacitate de 23.600 de pacienți, a fost finalizat în 2020 și este considerat o investiție foarte importantă în ceea ce privește lupta împotriva pandemiei. De asemenea, datorită localizării în apropierea aeroportului, spitalul va deservi și pacienții străini. Proiectul a fost selectat ca „PPP Deal of the Year” în Europa în cadrul Premiilor Internaționale de Finanțare a Proiectelor (PFI-International Finance Project Awards) ale Thomson Reuters, unul dintre cele mai prestigioase entități media din lumea afacerilor.

În timpul pandemiei de Covid-19, Turcia a întins o mână de prietenie către peste 70 de țări, iar exportatorii turci se alătură eforturilor globale de ajutorare. Grupul turc de promovare (TTG) își desfășoară activitățile în cadrul Adunării Exportatorilor Turci (TIM) pentru a contribui la brandingul mondial al sectoarelor de export. Prin trimiterea unor truse speciale de igienă de design către principalii comercianți de pe piețele țintă, reprezentanți ai asociațiilor comerciale și presei, TTG își propune să reînvie spiritul de solidaritate în vremuri dificile, fiind un exemplu de succes al Turciei în producție, aprovizionare și exporturi.

România este unul dintre cei mai importanți parteneri ai Turciei în domeniul comerțului și al economiei. Cele două țări au un parteneriat solid și trainic, volumul total al comerțului exterior bilateral fiind de 6,8 miliarde USD în 2019. Potrivit cifrelor raportate de ITC (International Trade Center), Turcia s-a aflat în top 10 țări din punct de vedere al cifrelor generale de export și import ale României. În afară de țările UE, Turcia s-a clasat pe primul loc în ceea ce privește exportul și pe locul 2 după Republica China ca import. Companiile originare din Turcia contribuie la economiile ambelor țări, deoarece importă elemente din Turcia și, după finalizarea producției în România, exportă produsele finite în alte țări. Conform statisticilor Oficiului National al Registrului Comerțului din România, există 15.832 de firme cu capital turc în România. România s-a clasat pe locul 2 după Germania în ceea ce privește numărul companiilor turce stabilite în străinătate. Mai mult, din punct de vedere al numărului de companii străine stabilite în România, Turcia ocupă locul 3 după Germania și Italia, dimensiunea capitalului firmelor turcești atingând un nivel semnificativ.

Companiile turcești își desfășoară activitatea în multe sectoare din România, sectorul bancar, imobiliar, produsele forestiere din lemn, electrocasnice, siderurgie, industria automobilelor, echipamente, mobilier, ambalaje, alimente, bijuterii și sectoarele logistice constituind cele mai importante domenii pentru exportatorii și investitorii turci.

În plus, contractorii turci au întreprins proiecte importante de infrastructură în România în ultimii ani. Proiectul șoselei de centură București este un bun exemplu în acest domeniu. Cred că firmele turcești de contractare și consultanță tehnică, ce și-au dovedit succesul la nivel mondial, își vor continua performanța în România și în perioada următoare.

Aș mai dori să menționez aici cea mai importantă platformă de cooperare comercială și economică dintre țările noastre, și anume JEC (Comisia economică mixtă), dar și JETCO (Comitetul mixt economic și comercial). JEC, înființat prin Acordul de cooperare economică și tehnică semnat în 1987, a luat sfârșit odată cu procesul de aderare deplină a României la UE, însă mecanismul JEC a fost susținut prin „Acordul de cooperare economică și tehnică” semnat la 1 februarie 2006. Comisia economică mixtă Turcia-România este unul dintre mecanismele cele mai solide, stabile și funcționale pentru ambele țări. Comitetul mixt economic și comercial, un alt mecanism comercial și economic important între Turcia și România, a fost înființat pe 1 aprilie 2015.

Turcia acordă o mare importanță acestui tip de platforme. În această direcție, continuăm să organizăm întâlniri JEC și JETCO cu țări importante din Europa, în ciuda pandemiei. De exemplu, am organizat reuniunea JETCO Turcia-Letonia pe 9 iulie 2020, reuniunea JETCO Turcia-Spania în 23 iulie 2020, reuniunea pre-JETCO Turcia-Italia în 29 iulie 2020 și reuniunea JETCO Turcia-Olanda la 28 septembrie 2020. Umrează să organizăm reuniunea JETCO Turcia-Danemarca la 27 octombrie 2020, reuniunea JETCO Turcia-Belgia în 27 noiembrie 2020 și Turcia-Ungaria în perioada 9-11 noiembrie 2020. Avem atât mecanisme JEC, cât și JETCO cu România. Am ținut cea de-a 26-a reuniune JEC pe 19 septembrie 2013 la București și prima sesiune a JETCO pe 19 aprilie 2019 la Istanbul. Am dori să continuăm aceste serii de reuniuni Turcia-România având a doua sesiune a JETCO în România sau a 27-a sesiune a JEC la Ankara.

În final, aș dori să-mi exprim recunoștința față de instituțiile și organizațiile din România pentru cooperarea și sprijinul lor amabil. Am toată încredere în viitorul strălucit al relațiilor bilaterale turco-române în toate domeniile.

 

Sude Gürcan

Consilier comercial, Ambasada Turciei

 

Surse:

www.ticaret.gov.tr | www.sbb.gov.tr | http://www.turkeydiscoverthepotential.com/ | https://www.oecd.org | www.trademap.org

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.