COD GALBEN: 18-06-2025 ora 10 Intre 19 iunie, intervalul orar 12 – 21 se va semnala temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

 

 

Recrutarea online de personal, desi un fenomen relativ nou pentru unele companii, va avea un trend ascendent, cel putin in domeniul IT, in urmatoarea perioada.

Acest trend poate fi pentru alte domenii o sansa la resetarea modului in care se face recrutarea, intrucat digitalizarea si mutarea primelor etape ale unui proces de recrutare in mediul online pe viitor poate fluidiza procesul pentru departamentul de HR, iar candidatii pot participa la proces din orice locatie.


Vivien Untaru, General Manager al agentiei de recrutare VON Consulting, detaliaza despre evolutia recrutarii online, a telemuncii si schimbarile provocate in miscarea de personal, recrutarea si retentia angajatilor, de pandemia Covid-19.

 

Cat de deschise sunt companiile din Romania la recrutarea prin mijloace online, in aceasta perioada? 

Pot spune ca au introdus mai multe teste online in proces cei care inainte se bazau mai mult pe interviul tehnic in persoana. Se folosesc diferite platforme, precum Skype, Zoom, Hangouts.

Cativa dintre clienti insista totusi sa aiba o discutie fata in fata cu candidatul in faza finala, chiar si de foarte scurta durata (15 minute). 

Pentru pozitiile de management, clientii nostri nu fac oferte fara o intalnire fata in fata cu candidatul, chiar daca o parte din proces se desfasoara online. 

Este insa mai dificil in aceasta perioada sa convingi un candidat, chiar si cel ajuns in faza finala, sa accepte o oferta. Sunt mai reticenti la nou, analizeaza mai mult datele despre firma in care ar trebui sa lucreze si de multe ori ajung sa se razgandeasca dupa primirea ofertei. 

Pentru cei mai multi este dificil sa accepte o oferta fara interactiunea directa, fata in fata cu managerii sau cu o parte din echipa in care ar trebui sa lucreze. Multi candidati isi pun problema integrarii in echipa in conditiile in care interactiunea se face strict online, dupa preluarea laptopului din companie.

In aceasta perioada, noi, ca agentie, am avut chiar cativa candidati ajunsi in faza finala care au respins oferta in baza acestor motive.

 

Dar in general, cat de deschise mai sunt companiile la recrutarea de personal, incepand cu luna martie a anului curent, de exemplu? 

O parte din clientii nostri in zona de recrutare au continuat procesele de recrutare si selectie in aceasta perioada, dar au amanat inceperea activitatii angajatilor ofertati sau uneori ofertarea dupa parcurgerea procesului de selectie, amanarea realizandu-se pentru lunile iunie-iulie.

De asemenea, in aceasta perioada ne axam mai mult spre candidati seniori, care au nevoie de o durata scurta de timp de integrare pe proiecte, astfel incat sa nu simta foarte mult lipsa interactiunii.

 

Sectorul FMCG este extrem de solicitat in aceasta perioada, cum comentati asupra evolutiei recrutarii pentru companiile din aceasta industrie, in urmatoarele luni? 

 

In acest sector exista companii cu produse care pot avea o cerere mai mare pe piata in aceasta perioada si altele cu o cerere mai mica. Situatia nu este uniforma. Unele dintre ele au inceput restructurarile de personal, iar altele au dat startul angajarilor, datorita cererii ridicate aparute.

Presupunem ca in urmatoarea perioada conteaza foarte mult ce anume produce fiecare companie si care este cererea. Prezenta online puternica si vanzarile ridicate vor duce la o nevoie mai mare de personal.

 

Compania dvs. are un sediu si in SUA, cum comentati asupra mijoacelor de recrutare utilizate pentru clientii dvs. americani, in aceasta perioada? 

In SUA, activitatea a inceput in luna februarie a anului acesta si din cauza neasteptatei crize, nu pot vorbi de o perioada prea buna. Foarte multe companii si-au redus activitatea, disponibilizand personal. Cei care aleg sa mai recruteze in perioada aceasta o fac folosind cam acelasi tool-uri ca si la noi. Firmele care au anuntat cele mai mari angajari in urmatoarea perioada sunt in zona de retail si curierat. 

 

Cat de deschise sunt companiile din domenii traditional online sa recruteze personal afectat de criza Covid-19? (ex. Amazon, care a anuntat disponibilitatea de a recruta personal disponibilizat din hospitality, travel, horeca) 

In SUA, Amazon a anuntat angajari de 100.000 de persoane in perioada urmatoare. Dar Amazon are nevoie de personal preponderent in centrele de logistica si pentru reteaua de curieri.

Cu siguranta, intre cei disponibilizati din domeniile mai afectate, exista persoane care pot conduce masina si livra pachete, sau au experienta de gestiune marfa, putandu-se adapta usor unor astfel de pozitii.

Cred ca atat timp cat persoanele disponibilizate in Romania sau in alta tara au abilitati ce pot fi utilizate in alte domenii, asa zis transferabile, vor putea sa isi gaseasca relativ usor de lucru.

Persoanele care cunosc o limba straina la nivel fluent, au abilitati bune de comunicare si eventual o educatie tehnica (cel putin in cazul nostru) pot fi reorientate catre pozitii de suport on line/on call. In aceasta perioada, companiile de telecomunicatii, infrastructura IT au fost mai putin afectate decat cele din zona de fast food/restaurante sau automotive, spre exemplu.  

Acest lucru nu inseamna ca persoanele respective vor putea utiliza la maximum abilitatile pe care le detin. Pentru unii, pot fi solutii de compromis (pentru perioada de criza si imediat dupa), iar pentru altii, o schimbare de traseu in cariera.

 

Cum apreciati ca va evolua teleworking-ul, in Romania si Europa, in urmatoarea perioada?  

As spune ca multe firme vor fi mai deschise decat au fost pana acum la teleworking. Multi din cei care lucreaza de acasa ajung sa lucreze mai mult decat lucrau la birou, ceea ce nu e neaparat un lucru bun pentru ei. Multi fac asta pentru ca ajung sa se plictiseasca atunci cand sunt nevoiti sa petreaca atat de mult timp in casa. 

Chiar ieri am avut o discutie cu una dintre echipele noastre si sunt atat de nerabdatori sa se intoarca la birou, sa poata discuta din nou cu colegii la cafea, sa spuna glume sau sa poata comunica fata in fata in sedinte. Tuturor le lipseste socializarea.

Pe viitor, inclusiv noi ca agentie, cred ca vom fi mai deschisi la activitatea realizata de acasa. Dar cu siguranta doar partial. Ca echipa avem nevoie de socializare, de interactiune in persoana.

 

Chiar si inainte de aceasta perioada, unii dintre clientii nostri isi doreau sa implementeze politici de telemunca, dar legislatia este destul de greoaie in domeniu. Legea prevede ca toate cheltuielile legate de activitatea de telemunca revin in sarcina angajatorului, inclusiv partea de PSI si SSM. Aspecte mai greu de implementat atat in prezent, cat si la modul general, in special atunci cand un angajat isi doreste sa nu fie limitat in special la locatiile folosite.

Speram ca legislatia sa se schimbe si sa permita o flexibilitate mai mare, astfel incat angajatii sa poata lucra mai usor remote. In multe tari din Europa cred ca exista o flexibilitate mai mare in momentul acesta.

 

Puteti comenta asupra unor best practice-uri in recrutare, in aceasta perioada? 

Pentru companiile care si inainte derulau online o parte din procesul de recrutare/interviuri, schimbarea nu este atat de mare. Totusi, in cazul in care procesul de recrutare este derulat complet on-line, fiecare companie trebuie sa isi identifice nevoile care apar si sa se adapteze.

Interviurile vor fi facute in primul rand cu video, pentru a fi mai aproape de un interviu clasic “face to face”.

Pentru a compensa lipsa imaginii pe care un candidat si-o putea forma despre o companie observand atmosfera de lucru si posibilii colegi, in cadrul interviului online/video call pot fi introdusi si membrii din echipa (viitori colegi).

Este important sa informam candidatii corect asupra procesului de recrutare si selectie si al finalizarii lui. Acolo unde stim ca vor exista intarzieri in proces sau la inaintarea ofertei anuntam de la inceput.

Multi dintre candidatii contactati ne transmit sa revenim catre ei in urmatoarele luni, in functie de cum evolueaza lucrurile, nefiind siguri de modul de lucru sau nedorind sa fie expusi unui interviu fata in fata. Consideram ca recrutorii pot reveni catre candidatii respectivi cu informatii referitoare la disponibilitatea pentru “work from home” a companiei si cu informatii referitoare la desfasurarea procesului de recrutare online.

 

Cum comentati asupra evolutiei companiei dvs in T3-T4 2020, in contextul crizei Covid-19?

Imi place sa cred ca vom avea o evolutie pozitiva. Depindem destul de mult de clientii nostri si de activitatea acestora, fiind o companie de servicii. Pentru noi este important sa ne mentinem in piata si sa iesim din criza fara pierderi prea mari si poate chiar sa crestem. Cred ca toate firmele isi doresc asta.
Speram sa le fim la fel de utili clientilor nostri, ca si pana acum. Avem un portofoliu de clienti echilibrat si o echipa foarte implicata si creativa. Credem ca asta ne va ajuta.

Mai toate scenariile noastre se bazeaza pe o ameliorare a situatiei in piata incepand cu luna iunie-iulie.

 

Despre VON Consulting

VON Consulting este o agentie de recrutare personal infiintata in 2003. In prezent, VON Consulting are 3 puncte de lucru in Romania (Bucuresti, Brasov si Cluj) si unul in SUA. 

Agentia de recrutare are 149 de angajati (include personal tehnic in leasing si consultanti).
Dintre clientii cu care au lucrat cei de la VON Consulting: NXP, Everseen, Dell, Infineon, Computaris, Ixia. Agentia lucreaza cu companii din telecomunicatii, retelistica, semiconductori.

 

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Direcția Marketing – marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.