Va fi rezolvata criza lemnului de foc de modificarile Codului Silvic?

 •  Business OTS
2185 afişări

Prin Legea 175/2017 - publicata in Monitorul oficial in 18 iulie 2017, a fost modificat Codul Silvic pentru a se prioritiza aprovizionarea populatiei cu lemn de foc.

07e76f42-edd7-4faa-bf53-7a31a30ab421

Principalele prevederi ale actului normativ pe aceasta linie:

'[...](51 ) Lucrările de îngrijire și conducere a arboretelor, tăierile de igienă, precum și tăierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafețe compacte de maximum 3 ha, executate în fondul forestier proprietate publică a statului se realizează de către administratorii prevăzuți de lege, prin exploatare în regie proprie, cu forțe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestați pentru lucrări de exploatare forestieră.

(52 ) Volumul disponibil rezultat ca lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm și ca lemn de foc din lucrările de îngrijire și conducere a arboretelor, din tăierile de igienă, precum și din tăierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafețe compacte de maximum 3 ha, din fondul forestier proprietate publică a statului, se valorifică în următoarea ordine de priorități:

a) pentru necesarul de lemn al populației, în baza solicitărilor centralizate de unitățile administrativ-teritoriale pe suprafața cărora este amplasat fondul forestier administrat de ocolul silvic de stat

[...](53 ) Volumul disponibil rezultat ca lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm și ca lemn de foc din lucrările de îngrijire și conducere a arboretelor, din tăierile de igienă, precum și din tăierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafețe compacte de maximum 3 ha, executate în fondul forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale se valorifică în condițiile regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier 10 proprietate publică în vigoare, în următoarea ordine de priorități:

a) pentru necesarul de lemn populației din raza unității administrativ-teritoriale; această cantitate se valorifică prin vânzare directă, iar cumpărătorul acesteia nu are dreptul de comercializare;

[...](57 ) Pentru județele deficitare în păduri, solicitările formulate către unitățile administrativ-teritoriale se centralizează la nivelul prefecturilor și se transmit Regiei Naționale a Pădurilor — Romsilva în vederea comunicării către acestea a existenței în județele limitrofe, a eventualelor volume de lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm și de lemn de foc, disponibile spre vânzare. 11

DE CE NU FUNCTIONEAZĂ MECANISMUL DE ASIGURARE A LEMNULUI DE FOC ÎN TOAMNA ANULUI 2017 prevazut de Legea 175/2017 de modificare a Codului Silvic
—Romsilva mai are de exploatat in toamna anului 2017 doar rezerva de 20 %, din care vor rezulta maxim 500 000 mc lemn de foc.
—Nu va exista nici un excedent de redistribuit pentru zonele deficitare in păduri.
—Mecanismul cerere la primărie, centralizare la prefectură, comunicare la Romsilva , redistribuire nu functionează; oamenii nu au depus cereri; nu este nimic de redistribuit.
—În cazul pădurilor UAT-urilor, mecanismul este o reglementare excesivă si inutilă: acolo unde aveau păduri, prioritatea primăriilor a fost oricum lemnul de foc pentru populatia din propriile comunităti.

BLOCAJE CREATE DE MODIFICĂRILE CODULUI SILVIC
—Partizi de produse accidentale, igiena si rărituri au fost deja excluse de la vânzarea prin licitatie directă de către Romsilva si UAT-uri. Acest volum va intra in piată cu intarziere, după achizitia de servicii de exploatare in SEAP, etc, cu o întârziere de 2-3 luni. In tot anul 2017 Romsilva a exploatat in prestatii doar 80 000 mc, este un mecanism care nu functionează.
—Codul Silvic impune ca destinatie pentru lemn de foc inclusiv volumul rezultat din parchetele de rărituri si accidentale de răsinoase ! Populatia nu cumpără ca lemne de foc răsinoase, este o pierdere economică să fasonezi bustean de răsinoase ca lemn de foc—este o resursă cu multiple intrebuintări industriale, de la cherestea de rasinoase la mobilă. Aceste lucrări de îngrijire a pădurii nu vor mai fi efectuate, cu pierderi atât pentru starea padurilor cât si pierderi economice .

CE AR TREBUI FĂCUT PENTRU ATENUAREA CRIZEI LEMNULUI DE FOC PE TERMEN SCURT
—Punere in valoare in pădurile proprietate private, vegetatie din afara fondului forestier national. Există o suprafată de 1,5 milioane ha vegetatie forestieră in aceste categorii, volumul suplimentar care ar fi putut exista in piată este de 3-5 milioane mc !!!
—Cresterea volumului pus in piata de către Romsilva de la 9 la minim 11 milioane mc . Desi posibilitatea stabilită de amenajamentele silvice este de 11 milioane mc, prin 'program' Romsilva isi propune să exploateze doar 9 milioane mc anual.

ALTE BLOCAJE ALE ADMINISTRATIEI SILVICE CA EFECT AL APLICĂRII CODULUI SILVIC
—In toamna anului 2017, administratia silvică este blocată in procedurile preluării in pază a pădurilor neadministrate—450 000 ha la nivel national: ocoale nominalizate pe bază de teritorialitate, controale de fond,etc. Este o procedură care nu functionează, care consumă energie si care va fi percepută de micii proprietari de păduri ca o încălcare a dreptului de proprietate.
—Litigiile/ conflictele rezultate din aplicarea acestei prevederi blochează administratia silvică.

ALTE CAUZE ALE BLOCAJLUI ADMINISTRATIEI SILVICE
—Sistemul SUMAL/ procedura de evaluare, autorizare la exploatare, emitere aviz este extrem de greoaie pentru micii proprietari de păduri, conducând la blocaje.
—Sistemul SUMAL se blochează foarte des, conducând la paralizia administratiei silvice. Săptămâna trecută—zilele17,18, 19 august a fost practic blocat; si in această săptămână functionează foarte greoi.
—Suprareglementarea/ blocajele administratiei silvice conduc la blocaje ale punerii in valoare a masei lemnoase.

CRIZA LEMNULUI DE FOC ESTE O CRIZĂ ARTIFICIALĂ
—In conditiile in care cresterea pădurii este de peste 50 milioane mc anual, in perioada comunistă—ca medie pe 50 de ani—s-a exploatat in medie 24-26 milioane mc anual iar noi in prezent exploatăm legal 17-18 milioane mc, criza de resursă de lemn de foc si de lemn pentru industrie este artificială.
—Suprareglementarea si subfinantarea domeniului pădurilor sunt cauzele mari ale crizei din sectorul forestier.

CE AR TREBUI FĂCUT
—Aplicarea modificărilor Codului Silvic ar trebui etapizată si revizuită.
—Initierea unei modificări a Codului Silvic este urgentă, pentru a evita agravarea crizei in toamna-iarna 2017-2018.

Cătălin Tobescu—Fordaq Romania

Etichete:
Trimite-ne comunicatul tau

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Știri recente din Business OTS

Cele mai citite din Business OTS

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe