Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:




Camera Deputatilor a aprobat proiectul de modificare a Legii contraventiilor silvice.  De mentionat că în Parlament se aflau în dezbatere două proiecte legislative:

-PLX-162-2014 , proiectul adoptat  după o lungă dezbatere  parlamentară  si

-PLX-23-2017, proiectul de aprobare a Ordonan?ei de Guvern 51/ 2016.



Prin Legea adoptată    sunt modificate  radical- peste 100  de amendamente- prevederile Legii contraven?iilor silvice, inclusiv ale oug-51-2016.



Prin Legea de aprobare a oug-51-2016  însă pot apărea modificări suplimentare ale Legii contraven?iilor silvice.



Între prevederile  proiectului legislativ:



- mijlocul de transport   se confiscă-transporturi de masă lemnpasă   fără provenientă-," dacă valoarea materialelor lemnoase transportate depă?e?te de 5 ori pre?ul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior sau dacă se constată repetarea faptei în interval de 6 luni de la data constatării primei fapte."  Această echivalentă a pretului  a 5 mc masa lemnoasa pe picior poate însemna  5 mc lemn de foc sau 2 mc cherestea de brad sau 1,5 mc  cherestea  de fag  sau 0,8 mc cherestea de stejar



- controlul  si tolerantele se exprimă pe volum transportat si specie; se elimină posibilitatea  abuzurilor confiscărilor pentru neconcordanta numărului de piese sau diferente dimensionale ale unei  piese.



- agentii constatatori trebuie să ia in considerare tolerantele admise si sa actioneze in echipe mixte;



- pentru abateri minore care nu au ca efect producerea unor prejudicii si  care se referă doar la termene de raportare/ operare  ,  este prevăzută procedură de notificare   cu termen  de conformare   de 7 zile înainte de aplicarea sanc?iunii. 



- sunt  foarte multe  clarificări punctuale,   redimensionari  ale cuantumului amenzii, etc.




Între punctele negative ale actului normativ:




- este introdus  un  sistem de premiere  din amenzi/ confiscări pentru personalul constatator."Art. 34. - Sumele încasate din plata amenzilor la contravenţiile silvice se distribuie după cum urmează: a) 20% se varsă în contul persoanei juridice în structura căreia îşi desfăşoară activitatea agentul constatator care a aplicat amenda; b) 80% se varsă la bugetul de stat, în cazul contravenţiilor săvârşite de către operatorii economici sau, după caz, la bugetul local pentru contravenţiile săvârşite de către persoanele fizice ." Această formă de cointeresare a agentilor constatatori în a aplica amenzi incurajează  abuzurile.



- este introdusă o  sanctiune complementară pentru " contravalorea funcţiilor pădurii nerealizate, care se calculează ca produs dintre volumul cu care s -a depăşit posibilitatea, inclusiv ca urmare a recoltării produselor accidentale I, preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, în vigoare la data producerii faptei şi factorului de multiplicare".  În   conditiile  in care statul nu recompenesează in nici un fel   proprietarii de păduri pentru functiile de protectie ale pădurii,  cum poate fi  'nerealizarea acestora  imputată"?



- provenienta legală  trebuie dovedită,desi principiul constitutional  prevede că  "posesia  prezumă dobândirea licită".  Dobândirea ilicită/provenienta ilegală ar trebui dovedită de către organele de control pentru a aplica sanctiuni. Această prevedere permite abuzurile împotriva detinerii  de către populatie  de lemn de foc, desi populatia nu are nici un termen obligatoriu de păstrare a documentelor de provenientă !



- intre problemele cele mai grave, preluarea in pază de către administratiile silvice a celor aproximativ 500 000 ha pentru care in prezent nu sunt asigurate serviciile silvice  este ingreunată  de prevederile Art. 4. "b) neîndeplinirea de către ocolul silvic nominalizat a obligaţiei de a asigura, pe bază de contract, la solicitarea scrisă a proprietarului/succesorului legal, administrarea/serviciile silvice, pentru fondul forestier pentru care se face solicitarea conform art. 2 lit. c). Încheierea contractului este condiţionată în mod expres de existenţa documentelor de proprietate, precum şi de existenţa limitelor de proprietate materializate în teren sau în coordonate Stereo 70. Fapta nu constituie contravenţie în situaţia în care limitele proprietăţii forestiere nu sunt materializate în teren sau nu corespund documentelor de proprietate din vina proprietarului solicitant.' Pentru că in foarte multe cazuri succesiunile nu sunt dezbătute, incheierea contractelor de pază este ingreunată  de această prevedere.



- de asemenea , legea este extrem de restrictiva privind accesul in padure: "e 2 ) accesul persoanelor în fondul forestier naţional, în afara zonelor sau căilor de acces amenajate ori a traseelor marcate, cu excepţia proprietarilor, administratorilor, prestatorilor şi a reprezentanţilor autorităţilor cu atribuţii în exercitarea controlului aplicării regimului silvic;"  se sanctionează cu amenda de la 2000 la 5000 lei !



Legea contraventiilor silvice este extrem de  restrictivă prin gradul de libertate redus acordat proprietarilor de păduri de a beneficia de proprietate, dar concomitent este restrictivă si fată  de societate, dreptul de acces in pădure poate fi restrictionat de către proprietari.  In gestionarea durabilă a pădurilor echilibrul este departe de a fi găsit!



Constantin Tobescu

Fordaq

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.