Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:




Un pic de atenţie ar putea să ne ajute să luăm decizii care s-ar putea dovedi mai puţin costisitoare pentru noi.

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România a realizat în cadrul 'Campaniei Naţionale împotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piaţa din România' o mică analiză a ceea ce se mai întâmplă prin hypermarketuri şi farmacii în privinţa modului de promovare a produselor şi de indicare a preţurilor.

Pentru a vă feri de eventualele practici comerciale incorecte, APC Romania vă sfătuieşte să nu vă lăsaţi atraşi cu uşurinţă în capcana reducerilor, promoţiilor. Solicitaţi informaţii, citiţi etichetele şi veţi cumpăra în cunoştinţă de cauză.




Produse 'gratis' în farmacii



În vitrina unei farmacii Sensiblu găsim afişat mesajul 'Atentie! Mii de produse gratis pentru pensionari'. Mesajul poate constitui o practică comercială incorectă din prisma faptului că este unul general, consumatorii nefiind informaţi asupra căror tipuri de produse se aplică gratuitatea, care sunt condiţiile pentru a beneficia de această gratuitate şi care este disponibilitatea respectivelor produse.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru farmaciile Santefarm unde se menţionează că '0 lei. Atât te costă sute de produse din reţetă.'

Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, cu modificările şi completările ulterioare, 'o practică comercială este considerată ca fiind înşelătoare dacă aceasta conţine informaţii false sau, în orice situaţie, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informaţiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe' dintr-o serie de elemente.



Cum ne iau bani hipermarketurile?

In hipermarketul Auchan - Avem o ofertă de genul "8 la preţ de 6", este vorba despre iaurt Zuzu, degresat, la 140 g şi cu 0,1% grăsime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul per kg este de 7.06 lei. La câţiva paşi se găseşte aceeaşi marcă de iaurt, a se vedea cea de-a doua poză, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1% grasime la preţul de 0,98 lei bucata. Înmulţind 6 cu 0,98 lei şi obţinem 5,88 lei, preţ care este mai mic decât 5,93 lei, prin urmare niciun fel de reducere, dimpotrivă. Pe această etichetă preţul per kg este de 7,00 lei.

Un alt exemplu este şi Dr. Vitamin, realizat dintr-un amestec de suc de mere şi pere, comercializat la 4 l. Pe etichetă se menţionează că ni se vând 4 l la preţ de 3 l. Nişte calcule aritmetice elementare ne oferă următoarele informaţii: dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui să coste 18,75 lei, nu 24,98 lei cât apare pe etichetă; mai facem o încercare, dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 4 l ar trebui să coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei! Comerciantul nu face nicio reducere!

O 'reducere' asemanatoare este practicata si de hipermarketul Kaufland: 1200 g hering Ocean Fish costă înainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; după aplicarea reducerii de 11% la preţul vechi de 21,99 lei ar trebui să coste 19,57 lei, dar pe etichetă apare 19,49 lei. Tot pe etichetă se menţionează că 1kg din acest produs costă 26,99 lei, cu toate că în realitate 1kg din acest produs ar trebui să coste 16,31 lei, dacă 1200 g ar costa 19,57 lei.





Conform legislaţiei în vigoare comercianţii sunt obligaţi să indice preţul de vânzare şi preţul pe unitatea de măsură la produsele existente în suprafeţele de vânzare.



Specialiştii APC Romania vă sfătuiesc să acordaţi o atenţie sporită asupra preţului bunului sau serviciului înainte de achiziţionare după cum urmează:



- Preţul de vânzare şi preţul pe unitatea de măsură trebuie să includă TVA şi toate taxele suplimentare.

- Preţul de vânzare şi preţul pe unitatea de măsură trebuie exprimate în lei.

- Preţul de vânzare şi preţul pe unitatea de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă şi uşor de identificat.

- Preţurile se indică pe produse sau lângă acestea ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu preţurile altor produse, în imediata apropiere a acestora.

- În cazul în care preţurile se află în vitrinele exterioare, acestea se indică astfel încât consumatorul să le poată vedea cu uşurinţă fără a intra în suprafaţa de vânzare.

- La produsele preambalate se indică preţul pe unitatea de măsură şi preţul de vânzare corespunzător cantităţii preambalate.

- Indicarea preţului de vânzare şi/sau a preţului pe unitatea de măsură este obligatorie pentru orice tip de publicitate în care se face referire la preţ.

- Indicarea preţului pe unitatea de măsură este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementările specifice impun indicarea cantităţii nominale sau comercializarea în cantităţi prescrise.



'Chiar dacă vă atrage preţul verificaţi şi calitatea produselor aflate la reducere. De exemplu, în cazul produselor textile trebuie să aveţi în vedere următoarele lucruri: existenţa simbolurilor referitoare la modul de întreţinere, compoziţia fibroasa, inexistenţa unor defecte cum ar fi: aspect neuniform al suprafeţei, asimetrie evidentă, încărcare electrostatică mare, asimetria buzunarelor sau lipsa cusăturilor de întărire sunt considerate defecte de gravitate mare, devieri ale liniilor de coasere.

În cazul produselor alimentare trebuie să urmăriţi: termenul de valabilitate, cu cât acesta este mai mic ca durată cu atât produsul este mai sănătos, adică nu abundă în aditivi alimentari. Atenţie şi la ingrediente, ţineţi cont de faptul că producătorii au obligaţia legală de a menţiona ingredientele în ordinea descrescătoare a cantităţii, determinată în momentul introducerii in fabricaţie', a precizat Domnul Conf.Univ.Dr. Costel Stanciu, preşedinte APC Romania.



Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată în 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizaţie de utilitate publică, membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor - BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului.



Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România

Int Licurici, nr 2, bl 2, ap 2, sect 3

021-311.02.43

cod poştal: 030894

e-mail: office@apc-romania.ro



AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.