COD GALBEN: 15-12-2017 ora 11 COD GALBEN: 15-12-2017 ora 19 Intre 19:10 si 23:00 se va semnala Ceață care reduce vizibilitatea local sub 200 m și izolat sub 50 m in Județul Harghita; COD GALBEN: 15-12-2017 ora 19 Intre 19:00 si 23:00 se va semnala intensificări ale vântului, cu viteze care la rafală vor atinge și depăși 55...65 km/h in Județul Timiş, Județul Caraş-Severin;

CURS BNR

0.2275Down
BGN
2.3697Up
Sursa: Banca Naţională a României

Washington, 18 aug /Agerpres/ - Eclipsa totală de soare din 21 august din Statele Unite, o premieră în ultimii 99 ani în această ţară, va fi o veritabilă mană cerească pentru oamenii de ştiinţă, care vor să exploateze acest eveniment rar pentru a înţelege mai bine Soarele, câmpul lui magnetic şi efectele acestuia asupra atmosferei terestre.

Ei speră să profite şi de comentariile publicului, între care studenţi şi astronomii amatori, care vor fi înarmaţi cu telefoane mobile, telescoape, camere video şi aparate de fotografiat pentru a surprinde fiecare moment al acestui fenomen, relatează AFP.

Această eclipsă totală de soare vizibilă în Statele Unite ale Americii este o ocazie unică în timpurile moderne, care permite unei ţări întregi să participe la observaţii cu tehnologia de azi şi social media, declara recent în faţa presei Carrie Black, din cadrul National Science Foundation, care supervizează cercetarea asupra Soarelui.

Imaginile şi datele provenind posibil de la milioane de oameni vor fi colectate şi analizate ani de zile de oamenii de ştiinţă, a adăugat ea.

Pentru Madhulika Guhathakurta, însărcinată în cadrul NASA cu coordonarea observaţiilor ştiinţifice în timpul eclipsei, aceasta va fi eclipsa care va genera cele mai multe date şi imagini din istorie.

Atunci când Luna va trece între Soare şi Pământ, se va produce o umbră cu o lungime de aproximativ 110 km, care se va deplasa din Oregon, nord-vestul extrem, la mijlocul dimineţii, până în Carolina de Sud, în cealaltă parte a ţării, în cursul după-amiezii, traversând în total 14 state în 93 de minute.

Observatorii se vor afla în întuneric total la amiază timp de mai mult de două minute şi vor putea vedea stele şi planete pe cer.

Aproximativ 12 milioane de americani trăiesc în interiorul acestei benzi înguste şi li se vor alătura, probabil, alte milioane de oameni.

Pentru astronomi, această eclipsă este o oportunitate rară de a testa noi instrumente şi a observa coroana solară, atmosfera superioară a Soarelui, care altfel este invizibilă. Oamenii de ştiinţă sunt intrigaţi de faptul că aceasta este mult mai fierbinte decât suprafaţa Soarelui.

Ei încearcă, de asemenea, să înţeleagă ejecţiile de masă coronală care proiectează cu viteză mare particule ionizate spre Pământ şi pot perturba comunicaţiile prin satelit şi reţelele electrice.

A putea face observaţii de pe Pământ este deosebit de important, deoarece aceasta permite să se transmită mult mai multe date decât cu instrumente care se află în spaţiu, a explicat Carrie Black.

O echipă de la Centrul naţional american de cercetare atmosferică va folosi, de asemenea, un avion de cercetare pentru a face măsurători în infraroşu timp de patru minute, care ar trebui să permită să se înţeleagă mai bine magnetismul coroanei solare şi structura sa termică.

Oamenii de ştiinţă vor studia, de asemenea, ionosfera, atmosfera superioară a Pământului, care este responsabilă de radiaţiile solare, ce ar putea afecta undele radio. Pentru această observaţie, cercetătorii vor utiliza o tehnologie de telefoane mobile standard pentru a construi o antena GPS cu scopul de a studia efectele eclipsei. Această experienţă ar putea ajuta la dezvoltarea unui sistem care utilizează smartphone-uri pentru a monitoriza perturbaţiile meteorologiei spaţiale.

Un alt proiect, Citizen Continental-America Telescopic Eclipse Experiment, organizat de Observatorul Solar Naţional şi Universitatea din Arizona, se va baza pe participarea voluntarilor, în special în universităţi şi licee, pentru a transmite imagini luate în timpul producerii eclipsei. Participanţii vor utiliza telescoape şi camere digitale identice pentru a lua imagini de înaltă definiţie care, împreună, vor permite să surprindă toate cele 93 de minute de eclipsă, din Vestul până în Estul Statelor Unite.

Astronomii avertizează împotriva pericolului pe care îl reprezintă pentru ochi faptul de a privi la Soare fără ochelari speciali.

Televiziunea NASA va difuza live imagini ale eclipsei, precum şi diferitele activităţi prevăzute în parcurile naţionale, biblioteci, stadioane şi muzee.

Statele Unite vor fi singura ţară din care va fi vizibilă o eclipsă totală de Soare pe 21 august. De aceea, când se referă la aceasta, oamenii de ştiinţă vorbesc despre Marea eclipsă americană.

O altă eclipsă totală de Soare va avea loc la 8 aprilie 2024, care se va deplasa din Texas (sud) până în Maine (nord-est) şi următoarea - din California (vest) până în Florida (sud-est) - la 12 august 2045.AGERPRES/(AS - editor: Mariana Ionescu)