Madrid, 25 apr /Agerpres/ - Oamenii de ştiinţă au descoperit că o omidă crescută în scopuri comerciale, ca momeală pentru pescuit, şi care parazitează totodată stupii, are capacitatea de a consuma polietilenă, unul dintre tipurile de plastic cele mai rezistente şi mai des utilizate, informează Phys.org şi BBC. Ea poate deveni astfel soluţia biodegradabilă contra poluării prin plastic.

Viermele de ceară, larva unei insecte comune numită molia mare a cerii (găselniţa), este un dăunător care afectează stupii de albine din Europa. În sălbăticie, viermii trăiesc ca paraziţi în coloniile de albine după ce moliile cerii depun ouăle în stupi.

Descoperirea recentă a fost făcută întâmplător, după ce cercetătoarea Federica Bertocchini, pasionată de apicultură, a îndepărtat larvele parazite din stupi şi i-a depozitat temporar în pungi de cumpărături. După ce a observat că în recipientele cu viermi au apărut găuri, Bertocchini, de la Institutul de Biomedicină şi Biotehnologie din Cantabria (CSIC), Spania, a început un experiment alături de Paolo Bombelli şi Christopher Howe de la Departamentul de biochimie al Universităţii Cambridge.

În cadrul studiului controlat, circa o sută de viermi de ceară au fost expuşi la o pungă de plastic obişnuită. După doar 40 de minute în aceasta au apărut găuri, iar după 12 ore s-a observat o reducere cu 92 mg a masei de plastic.

Potrivit cercetătorilor, această rată de degradare este extrem de rapidă în comparaţie cu alte descoperiri recente. Una dintre acestea, realizată anul trecut, a identificat o bacterie capabilă să distrugă anumite tipuri de plastic la o rată de doar 0,13 mg pe zi.

De acest proces este responsabilă o anumită enzimă, iar ''reproducerea ei pe scară largă folosind metode biotehnologice ar putea fi realizabilă'', după spusele lui Bombelli, autorul studiului publicat luni în jurnalul ''Current Biology''.

''Această descoperire ar putea fi un instrument important pentru a scăpa de deşeurile de pungi de polietilenă din zonele de deversare a deşeurilor şi oceane'', a precizat cercetătorul.

Polietilena este intens utilizată pentru ambalare şi constituie 40% din cererea totală de produse din plastic din Europa - unde până la 38% din plastic sunt aruncate în zonele de depozitare a deşeurilor.

La nivel mondial, circa un trilion de pungi de plastic sunt folosite în fiecare an.

Omizile mănâncă plasticul modificând totodată compoziţia sa chimică, după cum a explicat Bombelli care a precizat că următorul pas îl reprezintă identificarea procesului molecular care stă la baza acestei reacţii pentru a izola enzima responsabilă de distrugerea plasticului.AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru; editor: Mihaela Nicolaescu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].